پولشویی چیست و چگونه انجام می شود؟

یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸

شاید اصطلاح پولشویی را این روزها بسیار شنیده باشید که افراد زیادی به واسطه آن رهسپار زندان شده‌اند، در ادامه به توضیح پولشویی به زبان ساده می پردازیم....


مثالهایی از پولشویی در ایرانپولشویی به زبان ساده هر فعالیتی که با پنهان ساختن آن یا تغییر کلی ماهیت آن همراه بوده درآمد های به دست آمده از آن به شکلی به نظر می رسد که منشا آن قانون بوده است، در صورتی که منشا آن غیر قانونی می باشد.

پولشویی فقط نقل و انتقال و مبادله یا خرید و فروش نمی باشد بلکه دارای مفهوم گسترده تری است.

به دلیل آن که پولشویی پس از کسب درآمد از منابع نامشروع اتفاق می افتد، در حکم جرمی مضاعف بوده که به واسطه آن فعالیت درامدی نامشروع ایجاد کرده است و زیان های بسیاری به جامعه و اقتصاد ملی وارد می کند.

مبارزه با پولشویی به این معنا می باشد که اجازه داده نشود تا مبالغ بسیار زیاد از طریق ظرفیتها و امکانات و سیستمهای مدرن موجود در بازار وارد روند و اقتصاد شود.

استفاده از امتیاز ها و امکانات در جهت انجام پولشویی جزئی از این عمل نامشروع محسوب شده و جرم می‌باشد که معمولاً این موضوع با فرار از پرداخت عوارض و مالیات همراه می گردد.

انواع پولشویی:

1. پولشویی درونی

درآمد های به دست آمده از فعالیت‌های مجرمانه در داخل خاک یک کشور بوده که در داخل همان کشور هم شسته میشود.

2. پولشویی بیرونی

شامل درآمد های به دست آمده از فعالیت های مجرمانه که در سایر کشورها نیز انجام می گیرد.

3. پولشویی وارد شونده

شامل پول های کثیفی که از فعالیت های مجرمانه به دست آمده و در داخل خاک یک کشور شسته می‌گردد.

4. پولشویی خارج‌شونده

به درآمدهای نامشروع به دست آمده از فعالیت‌های مجرمانه در داخل یک کشور گفته می‌شود که در خارج کشور تطهیر می‌شود.

از آثار پولشویی می توان به موارد ذیل اشاره کرد :چگونه پولشویی کنیم؟
پولشویی و آثار بسیار مخربی بر اقتصاد یک کشور می گذارد بدون اینکه بی اعتمادی مردم نسبت به نظام مالی، تغییر شدید در نرخ سود و بهره، آلوده شدن و بی ثباتی در بازارهای مالی کشور، خارج شدن غیر قابل پیش بینی سرمایه از کشور، تغییرات ناخواسته در تقاضای پول و تضعیف بخش خصوصی کشور از آثار پولشویی در یک کشور می باشد.

راههای پیشگیری از پولشویی

روش های بسیار زیادی برای مقابله با پولشویی وجود دارد که مهمترین حوزه‌هایی که در اقتصاد ملی باید ایمن شوند تا از ورود پول های غیرقانونی به این بخش ها جلوگیری شود عبارتند از :
نظارت بسیار دقیق بر فعالیت شبکه بانکی و سایر موسسات اعتباری و مالی و همچنین غیر بانکی، کارآمد سازی هرچه بیشتر نظام مالیاتی کشور و حساسیت بیش از بیش از اقتصاد ملی نسبت به مشروع بودن ارز حاصل از فعالیت‌های داخل و خارج از کشور.

تاریخچه پولشویی

برای اولین بار کنوانسیون وین مقررات درآمدهای به دست آمده از جانب مبارزه با پولشویی را در سطح بین المللی عنوان کرد و سازمان ملل متحد به عنوان اولین سازمان بین المللی در خصوص مقابله با پولشویی کرد.

عهدنامه های سازمان ملل جامعه اروپا و سازمان های همکاری اقتصادی، توسعه سازمان کشورهای آمریکا، عهدنامه وین در سال ۱۲۲۷ و کنفرانس پدر ما در سال ۱۳۷۹ جزو اقداماتی بوده که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای مقابله با پولشویی انجام داده‌اند.

در انتها نباید عنوان کنیم که پول شویی اعتبار و ثبات بازارهای مالی را از بین برده و به مانند آفتی برای اقتصاد هر کشوری می باشد که می تواند از داخل و خارج آن کشور به اقتصاد آن آسیب برساند.

هرچه آن کشور کوچک تر باشد اقتصاد آن سریع تر به واسطه پولشویی آسیب می‌بیند، دولت ها تلاش بسیاری برای مبارزه و جلوگیری از اقدامات همراه با پولشویی در سطح های مختلف انجام می دهند، اما همیشه این موضوع به اقتصاد دولت ها در ادوار مختلف آسیب رسانده است.

صرافی ارکان زعفرانیه

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.