سهم صرافی ها در نابسامانی وضعیت بازار ارز چقدر بوده است؟!

شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸

در شش سال گذشته دولت به کمک سیاست های پولی متفاوت سعی در پایین نگه داشتن نرخ تورم داشته است اما این سیاست ها به خوبی عمل نکرده و و نه تنها باعث توسعه سرمایه گذاری و افزایش تولید در کشور نشده است بلکه باعث افزایش تورم شدید و خارج نشدن از رکود شده است.


به دلیل هماهنگ نبودن سیاست های مالی و ارزی در سالهای گذشته موضوع رکود به بالاترین حد خود رسیده، به گونه ای که بزرگترین رکود تاریخ ایران را ثبت کرده است.

به نظر شما علت این ماجرا چیست؟

نقش صرافی ها در بازار ارزدولت برای کاهش نرخ بهره، سیاست های مالی مختلفی را برای کاهش تورم استفاده کرد اما این موضوع موثر واقع نشد و باعث افزایش رکود اقتصادی شد. به همین دلیل بخش های تولیدی به اندازه کافی نقدینگی نداشتند و این موضوع باعث شد تا سرمایه در حال گردش کاهش یابد و بعضی از تولیدی‌ها تا مرز تعطیلی رفتند.

هم کشوری روش روش مخصوص به خود برای خروج از تورم دارد از طرف دیگر ‌اعتماد فعالان اقتصادی به سیاستهای مالی و ارزی دولت حائز اهمیت می باشد، اما متاسفانه در ایران به دلیل آنکه ایه‌گذاران به آینده کشور اعتمادی ندارند علی‌رغم موفقیت دولت در کاهش تورم در مقاطعی از سال همواره برای واردات کالاهای سرمایه ای به داخل کشور تردید وجود دارد و تاثیرات به مراتب بدتری نسبت به دوره‌های قبلی بر اقتصاد کشور گذاشته است.

همچنین سیاستی به نام لنگر ارزی که در دولت‌های قبلی و دولت فعلی در کوتاه مدت توانست نرخ تورم را کنترل کند، در نهایت انفجار فنر قیمت ارز باعث ایجاد بحرانی جدید شده و اثراتی به مراتب بدتر نسبت به سال های قبل بر اقتصاد کشور گذاشته است.

در حال حاضر به دلیل وجود سیاست های اشتباه که باعث بحران زدگی بانک ها و در نتیجه استقراض از بانک مرکزی و همچنین افزایش بسیار زیاد حجم نقدینگی باعث شده تا سیاست های کنترل ارزی صرفاً برای هدایت حجم نقدینگی به بازارهای طلا و ارز بوده و اشتباهی تکرار می‌شود.

در چنین شرایط اضطراری اعمال سیاست های غیرکارشناسی مانند عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی تنها زمینیه فساد و رانت را ایجاد می‌کنند و در بازار ارز تقاضای کاذب به وجود می‌آورد.

در آخر با ایجاد بازار ارزی چند نرخی و اجباری که فعالان اقتصادی برای انتقال ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما و مشکلات زیادی که در مقابل آن ها بوده باعث شده تا در شرایطی که تحریم های داخلی بسیار سخت تر از تحریم های بین المللی بود، فعالان نتوانند در شرایط پیش رو به خوبی عمل کنند.

در شرایط حال حاضر کشور صرافی ها نقش بسیار پر رنگی در مراودات مالی و پولی کشور در سطح بین المللی داشته که می توانند تحریم ها را دور بزنند. صرافی  ها براساس نوع سیستم مالی که کشور دارد و فعالیت پررنگ یا کم رنگ که در کلۀ اقتصادها دارند، میتوانند به خوبی کمک کننده باشند.

تا روزی که بانک های کشور به دلیل تحریم ها توانایی معاملات مالی را نداشته باشند، این وظیفه بر دوش صرافی ها بوده تا براساس موازین و قوانین کشور و طبق نظر بانک مرکزی، در سطح بین المللی به فعالیت بپردازند و کمک کننده باشند.
به همین خاطر نقش صرافی ها بیشتر از پیش پررنگ شده است و اهمیت ویژه ای در مراودات مالی در سطح بین المللی پیدا کرده اند.

قیمت دلار در صرافی هاآزادی در خرید و فروش ارز به تنهایی برای کشور مشکلات اقتصادی ایجاد نمی کند اما موضوع دارای اهمیت این است که با نظارتی درست و صحیح بتوان برای خروج ارز از کشور و علل بعدی که مانع ارز بوده و امکان اثبات ادعاها در رابطه با حواله ارزی را در هنگام بروز اشکالی در مراجع قضایی پیگیری میکنند.

در سالی که گذشت صرافی هایی که طبق موازین بانک مرکزی اقدام نکردند این موضوع باعث تعطیلی آن ها شده  تا بقیه صرافی ها تخطی نکنند. بانک مرکزی هم در مقابل باید پشتیبان صرافی هایی باشد که خود را امین مردم معرفی کرده اند و در این زمینه به مردم پاسخگو باشند و همچنین نظارت های مورد نیاز را مورد بررسی قرار دهد.

اگر قرار بر این موضوع می باشد که صرافی ها مانند روشی برای دور زدن تحریم ها بوده و بتوانند موثر واقع شوند، بانک ها باید بستری مناسب را فراهم کنند تا با این روش سیستم نظارتی قدرتمندی فراهم شده تا به کمک آن مردم بتوانند به صرافی ها اعتماد کنند و اعتماد از دست رفته مردم دوباره بازگردد.

علی رغم اینکه صرافی های متخلف در بازار ارز اختلاف ایجاد کردند و چوب لای چرخ سیاست های مالی بانک مرکزی و دولت کردند و از طرف دیگر اخلالگران و سوداگران به این نابسامانی کمک کردند اما دولت و بانک مرکزی مانع از ادامۀ این روند شدند.
در حال حاضر نرخ ارز ثانویه هم حتی نمیتواند در اصلاح سیاست های نادرست موثر عمل کند و قیمت ارز را اصلاح کند، با این حال بانک مرکزی و دولت با همکاری یکدیگر می توانند به وسیلۀ صرافی ها تحریم ها را کنترل کرده و همچنین با نظارت دقیق تر و بهتر مانع از رانت های مختلف در اقتصاد کشور شوند که ما دیگر شاهد چنین اتفاقی در کشور نباشیم.

در حال حاضر بانک مرکزی با در پیش گرفتن سیاست های درست پولی و مالی روند خوب و تحت کنترل بازار ارز را کنترل کرده و باعث بهبود وضعیت پرتلاطم بازار ارز و سرمایه شده است. حال باید دید با تصمیم هایی مانند ایجاد بازار متشکل ارزی و حذف 4 صفر از ارز ملی کشور وضعیت اقتصادی و تورم در کشور چه روندی را در پیش خواهد گرفت و چگونه وضعیت بهبود پیدا می کند؟

با صرافی ارکان همراه بوده و نظرات و  پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

    

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.