بازار متشکل ارزی چه مسیری را در پیش خواهد گرفت؟

یکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

بانک‌ مرکزی که مدت زمان زیادی است که روش های گوناگونی را برای مدیریت نرخ ارز در بازار ارز امتحان می کند، بازار متشکل ارزی را به عنوان روشی نو به قصد ساماندهی بازار ارز، بهبود وضعیت و شفاف سازی بیشتری انتخاب کردند.


بازار متشکل ارزی چه زمانی آغاز به کار می کند؟ماه های زیادی است که مردم در انتظار بازار متشکل ارزی بوده اند و این تصور را داشتند که بازار ارز به ثبات بیشتری می رسد. اما در حال حاضر این بازار موضوع مورد بحث بسیاری از صرافی ها بوده و فعالان بازار ارزی، نظر های متفاوتی در رابطه با عملکرد این بازار دارند.

بازار متشکل ارزی مخالفین و موافقین زیادی داشته که همین موضوع راه اندازی این بازار ارز را با مشکل روبه‌رو کرد، از ویژگی های این بازار ارز می‌توان به تعیین نرخ ارز، برای عرضه و تقاضا خواهد بود.
رییس کل بانک مرکزی، می‌گوید که بازار متشکل ارزی در حال حاضر با توجه به اینکه از روند عملکرد آن اطمینان کامل حاصل نشود، روند راه‌اندازی بازار متشکل ارزی با توقف مواجه شده است.

مقاله مرتبط : بازار متشکل ارزی چیست وعملکرد آن به چه صورت است؟ 

مدیرعامل بازار متشکل ارزی، محمود شکسته بند عنوان می کند، بانک ها باید در ابتدا نرم افزارهای ارتباطی خود برای مشارکت در بازار متشکل ارزی را فراهم کنند. بعضی از صرافی ها برای مشارکت در بازار متشکل ارزی را امضاء نکرده اند، این موضوع بیانگر آن است که هنوز آمادگی لازم برای پذیرفتن این بازار ارز را نداشته‌اند.

تعویقی که در این بازار ایجاد شده است، به دلیل اینکه رییس بانک مرکزی در دیداری با مدیرعامل بازار متشکل ارزی و رییس هیات مدیره از روز عید قربان شروع به کار خواهد کرد. کارشناسان بازار ارز با توجه به اینکه بازار ارز روزهای آرامی را پشت سر گذاشته است، در این مورد گفته‌اند مدیر عامل بازار متشکل ارزی در شرایط مساوی، قیمت دلار در آینده‌ی نه‌چندان دور تغییر خواهد کرد.

در حالی که شورای پول و اعتبار بازار متشکل ارزی را تصویب کرد، موسس های بازار ارز انتظار دارند  که مرکز مبادله ارز حاصل از صادرات باشند به طوری که توافق صادرکننده ها وجود داشته باشد.
اما در حال حاضر این موضوع چه تاثیری بر مدیریت در بازار ارز خواهد داشن و اینکه روش تعامل افراد مرتبط با بازار ارز و عاملین آن چه ربطی خواهد داشت را داستان بسیاری در پس آن خواهد بود که در نهایت بانک مرکزی قصد اصلاح شرایط نامساعد را خواهند داشت.

مقاله مرتبط : موانع بازار متشکل ارزی چیست و از چه زمانی شروع به کار می کند؟ 

براساس گفته های بانک مرکزی یکی از برنامه هایی که برای این بازار در نظر گرفته شده است، این است که دست دلال ها از بازار معامله ها کوتاه شود.
کارشناسان اقتصادی معتقد هستند  که بازار متشکل ارزی در بیشتر کشورهایی که در حال توسعه می باشند، پروژه ای موفق بوده و نحوه طراحی آن به صورتی بوده است که در مرحله اول معامله های نقدی به صورت اسکناس راه اندازی شود و در مراحل بعد بقیه مراحل معامله های ارزی گشترش پیدا بکند.

در بازار متشکل ارزی عملیات مدیریت بازار است به صورتی انجام می‌گیرد که کارگزار محور بوده و طبق دستورالعمل های مصوب بانک مرکزی انجام بشود.

بازار متشکل ارزی چیست؟بازار متشکل ارزی بر اساس گفته های مقامات دولتی مهمترین طرح دولت برای ساماندهی وضعیت بازار ارز در این روزها به شمار می‌رود و در صورتیکه شروط بانک مرکزی و فرآیند آماده سازی صرافی ها و بانک ها و همچنین روند آموزشی آنها آغاز گردد، این طرح تاثیر خود را خواهد گذاشت.

در حال حاضر مهمترین موضوعی که این روزها همه توجهات را به سمت خود جلب کرده است، زمان راه اندازی بازار متشکل ارزی می باشد. چرا که در این زمان قیمت ها به ثبات بیشتری خواهند رسید و نرخ آنها کاهش می یابد و در همین زمان است که دلالان و سوداگران در بازار ارز باید آماده چنین موضوعی باشند.

بر اساس گزارش هایی که تا به الان درباره ۳۵ صرافی خصوصی و دو بانک ارائه شده است همه آنها اقدامات لازم برای فعالیت در بازار متشکل ارزی را انجام داده اند و آماده شروع به کار در بازار متشکل ارزی هستند اما سایر صرافی ها چنین تصمیمی را هنوز نگرفتند و و این تصمیم را به تاخیر انداخته اند.

به همین خاطر بازار متشکل ارزی با حضور ۳۵ صرافی نمی تواند نقش تعیین کننده و چشمی را در روند بهبود بازار ارز داشته باشد و نیاز به مشارکت بیشتر صرافی ها و بانک ها می باشد.
تا به الان ۱۲۰ صرافی مجوز عضویت برای پیوستن به بازار متشکل ارزی را دریافت کردند و هر یک از آنها نیروهایی را برای آموزش نحوه کار با سامانه معرفی کرده‌اند، اما پرونده ۵۵ صرافی هنوز به طور کامل تکمیل نشده است و حدود ۱۸ صرافی بانک در حال ارائه مدارک و مستند های خود می باشند.

بازار متشکل ارزی از اواخر تیر فعالیت خود را آغاز کرده و صرافی‌ها به طور واقعی ولی در حجم پایین اقدام به خرید و فروش ارز و سفارش گذاری می کنند در این حجم از معامله ها زیر هزار دلار انجام می شود تا نتایج مورد بررسی قرار بگیرد.

مقاله مرتبط : پیش‌بینی وضعیت ارز پس از راه‌ اندازی بازار متشکل ارزی

در حال حاضر بانک ها به سامانه بازار متشکل ارزی متصل شده اند و عملیات اتصال بانک ملی به طور کامل و چهار بانک دیگر در مراحل پایانی اتصال به سامانه می باشند، اما ۳ علت برای عدم اتصال سامانه بازار متشکل ارزی به بانک ها وجود دارد، من‌جمله : تکمیل نشدن مدارک بعضی صرافی ها، متصل نبودن نرم افزارهای برخی از بانک ها به سامانه بازار متشکل ارزی و انجام شدن روند آموزشی به وسیله صرافی ها می باشد.

به همین خاطر بانک مرکزی به زمان بیشتری نیاز دارد تا این موانع و مشکلات را رفع و رجوع کند در حال حاضر از صرافی ها درخواست شده است تا روند آماده سازی خود را با سرعت بیشتری پیش ببرند.

به همین خاطر مبنا بر این است که در بازار متشکل ارزی معامله اسکناس و نقد انجام می‌گیرد و و طبق آن صادر کننده ها و دارندگان ارز به وسیله صرافی ها برای فروش نرخ ارز مورد نظر خود در سامانه بازار متشکل ارزی اقدام کنند.
بازار متشکل ارزی معامله نقدی ارزهای عمده صورت می گیرد و معامله حوالجات ارزی همچنان در سامانه نیما پیگیری خواهد شد.

بازیگران اصلی بازار متشکل ارزی بانک ها صرافی های دارای مجوز و بانک مرکزی بوده و بر اساس قرار، در آغاز مسیر معامله ها با دو یا سه نوع ارز اصلی مانند دلار یورو و درهم شروع شده و در ادامه سایر ارزها به سیستم اضافه می شوند.

مقاله مرتبط : آیا با ورود بازار متشکل ارزی، سامانه نیما از گردانه معامله ها حذف می شود؟

با صرافی ارکان همراه باشید و از آخرین اخبار دلار مطلع گردید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.