موانع بازار متشکل ارزی چیست و از چه زمانی شروع به کار می کند؟ (بخش دوم)

دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸

اگر مقاله "بازار متشکل ارزی چیست وعملکرد آن به چه صورت است؟ (بخش اول)" را مطالعه نکردید، پیشنهاد می کنم ابتدا آن را مطالعه کنید سپس این مقاله را بخوانید.


امنیت معاملات بازار متشکل

در معامله های ارزی امنیت حرف اول را می‌زند و نگرانی‌هایی درباره راه‌اندازی این بازار وجود دارد، اما با ساز و کار تعبیه شده در این بازار، دیگر نگرانی در این باره وجود ندارد. 
همه خریدارها و فروشنده ها و بازیگر این بازار موظف هستند، دو حساب ارزی و ریالی را به مدیریت بازار متشکل ارزی معرفی کنند، به محض اینکه سفارش‌ها ثبت شد، معادل ارزی و ریالی سفارش ثبت شده از حساب‌های طرفین می ایستد تا معاملات تسویه شود. عنوان این نکته ضروری است که همه صرافی‌ هایی که قصد ورود به بازار متشکل ارزی را دارند، باید با مدیریت این بازار، قراردادی را امضا کرده و اسناد مورد نیاز را ارایه دهند.

در بازار متشکل ارزی کمبود اسکناس وجود ندارد

طبق نیاز بازار ارز، بازیگرهای اصلی دخالت کرده و سعی می کنند که تقاضاهای خرید و فروش را ثبت کرده و تلاش می‌کنند نیازهای اصلی ارزی را مورد پوشش تا بدین ترتیب بازار به تعادل برسد. نگرانی برای کمبود پول نقد عرضه شده در بازار متشکل ارزی وجود ندارد،  چون پس از آزاد شدن ورود ارز به کشور، عرضه اسکناس در کشور زیاده شده بطوری که بعضی اوقات صرافی ها از خرید همه اسکناس های عرضه شده باز می‌مانند. اگر عرضه ارز بیشتر از تقاضا و نیاز بازار باشد، بانک‌ها وارد بازار شده و آن را جمع آوری می‌کنند.

کنار گذاشتن معامله ها در کف خیابان معامله ها اسکناس دلار و بقیه ارزها در بازار پایین خیابان که خیابان منوچهری جلوه آشکار آن به شمار می‌رود، نمی‌تواند رقیب معامله های اسکناس بازار متشکل ارزی باشد.
براساس گفته برخی از مسولان مربوطه، حدود دو درصد از معامله های ارز به شکل دستی در خیابان منوچهری و پایین خیابان انجام می‌شود که ادعا شده نمی‌تواند در مقابل بازار متشکل ارزی، صحبتی کند و به مرور به حاشیه می رود.

 نقش بازار متشکل ارزی در کم کردن نرخ ارز

 بهای ارز معامله شده در بازار متشکل ارزی به نرخ بازار آزاد نزدیک تر خواهد بود که فرق چند هزار تومانی با نرخ حواله ارز در سامانه نیما دارد.
 این موضوع باعث خواهد شد که صادرکننده و دارندۀ ارز تشویق شوند به جای عرضه حواله در سامانه نیما به سراغ تبدیل آن به اسکناس برای عرضه در بازار متشکل بروند، تا بدین راه سود بیشتری را کسب کنند.
 این موضوع موجب می‌شود تا عرضه اسکناس ارز در بازار بیشتر شده و در نتیجه قیمت انواع ارز در بازار به مرور روند کاهشی پیدا کند و به نرخ سامانه نیما نزدیک شود. 

زمان شروع به کار بازار متشکل ارزی 

هم اکنون در مرحله های آخر تدوین دستورالعمل است. طبق برنامه ریزی صورت گرفته این بازار بزودی راه‌اندازی خواهد شد. بازار متشکل ارزی قرار است در ساختمان شمارۀ 1 بانک مرکزی در چهار راه استانبول تهران راه اندازی شود.

 برخورد با صرافی های متخلف

 من جمله نگرانی‌هایی که درباره بازار متشکل وجود دارد این است که بعضی از صرافی ها سوءاستفاده کرده و شروع به خرید ارز در بازار متشکل به نرخ عمده کرده و سپس آن را به صورت خرده فروشی به بهای بالاتر در بازار آزاد یا خیابان به فروش برسانند. 
اما قرار بر این است نظارت شدیدی بر روی عملکرد صرافی‌ها اعمال شود تا جلوی وقوع این تخلف گرفته شود. بر اساس تدابیر اتخاذ شده صرافی‌ها باید ارز خریداری شده در بازار متشکل را با سود پیش بینی شده در بازار «سنا» به فروش برسانند، با توجه به این که روند معاملات بازار متشکل و بازار سنا توسط نهاد ناظر به شکل همواره و منظم رصد می‌گردد، در صورت وقوع تخلف با صرافی‌ها متخلف برخورد می‌شود. 

با صرافی ارکان همراه باشید و از به روز ترین اخبار روز آگاه شوید.

 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.