بیت کوین چیست؟

جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶

بیت کوین چیست؟ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ سوالی که این روزها زیاد میشنویم. تکنولوژی‌های کمی مثل بیت کوین پیدا می‌شود که قابلیت تبدیل شدن به موضوع داغ بحث های آنلاین را داشته باشد. بیت کوین، این ارز مجازی که هنوز هم برای خیلی‌ها موضوعی نامفهوم و گنگ است، اما الان نزدیک به پنج سال است که در جریان اصلی توجه‌ها قرار گرفته است.
اما در حال حاضر، توجه و علاقه به بیت کوین بیش از پیش است. چرا که سقوط ناگهانی آن از 20000 دلار به 10000 دلار (سقوط 50 درصدی نرخ ارز آن در کمتر از یک ماه) موجی جدید از نوسانات کسب‌وکار و گمانه‌زنی‌های مختلف و نگرانی را در پی داشته است.
 اما چرا؟ آیا بیت کوین آینده‌ی ارز می‌یاشد؟ اصلا ارز حساب می‌شود؟! برای چی استفاده می‌شود؟ من هم خریداری کنم؟
با خواندن متن زیر جواب همه‌ی این سوالات را می‌گیرید.


بیت کوین چیست؟
بیت کوین ارزی دیجیتالیست که در سال 2009 ساخته شد که با استفاده از تکنولوژی توانستند سیستمی تماما دیجتالی که امنیت پرداخت‌ها و پس‌انداز کردن پول بدون نیاز به بانک‌ها و افراد را میسر کنند. استفاده از بیت کوین به‌زودی فراگیر خواهد شد چرا که سرویس هایی را برای کاربران رایگان می‌کند، مشابه این اتفاق، می‌توان به رایگان شده اطلاعات بعد از ظهور اینترنت اشاره کرد.

«بیت کوین در واقع یک شبکه پرداخت خلاقانه و یک نوع پول جدید است»


بیت کوین چگونه کار میکندبیت کوین چگونه کار می‌کند؟
برای انجام تراکنش بیت کوین، کاربران باید بلاک هایی را در یک شبکه مخصوص تولید کنند. بیت کوین برروی دفاتر کل عمومی به نام بلاک‌چین (Blockchain) کار می‌کند، هر بلاک به طور پیشرفته‌ای رمزنگاری شده است. همه‌ی تراکنش های که کاربران انجام می‌دهند به صورت غیرمتمرکز در قالب بلاک هایی برای کاربران کل شبکه ارسال می‌شود. پس از تایید ارسال، در آخر به زنجیره‌ی بلاک‌ها (Blockchain) اضافه می‌شود و بعد از آن تراکنش انجام و پول منتقل می‌شود.
به خاطر تعداد محدود بیت‌کوینی که ساخته و وارد سیستم می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که ارزش آن من حیث المجموع کم نمی‌شود. حداکثر تعداد بیت‌کو‌ین قابل تولید، نزدیک به 21 میلیون می‌باشد، که در حال حاضر نزدیک 17 بیت کوین در گردش می‌باشد، و هرکدام ارزشی بالغ بر 10000 دلار دارد.
با یک حساب سرانگشتی بیت کوین های در گردش، ارزشی حدود 180 میلیارد دلار دارند.


 

چه عواملی بر قیمت بیت کوین اثر میگذارد؟ 
نوسان قیمت بیت کوین زمانی شروع شد که در اوج توجه در سال2013 ، وارد چرخه‌ی اصلی شد.
آن سال قیمت بیت کوین تقریبا 10000درصد افزایش داشت که قبل از فروپاشی Mt Gox (بزرگ‌ترین صرافی آنلاین بیت کوین) بود.
قیمت‌ها پس از آن، به آرامی افت کردند، اما دوباره در سال 2017 افزایش یافتند. این تغییر به‌طور گسترده‌ای، باعث شد تحلیل‌کننده های آماری در مورد بیت کوین هشدار دهند و همچنین افزایش قیمت پیشنهادهای اولیه برای سکه را به همراه داشت – یکی از راه‌های افزایش بودجه پروژه‌ها فروش رمز‌های که شبیه به بیت کوین رمزنگاری شده بودند، بود. جمعی از مخالفان بر این باور بودند که ما الان در وسط حباب جدید بیت کوین هستیم در حالی که طرفداران می‌گفتند ما تازه شروع پیشرفت بیت کوین رو میبینیم.
قیمت‌ها در سال 2018 کاهش یافت و ترس از سرکوب شدن آن دوباره ایجاد شد.

 

ساتوشی ناکاموتو کیست؟
ساتوشی ناکاموتو اسم مستعار سازنده‌ی رمزآلود بیت کوین و بلک‌چین می‌باشد. علی‌رغم تلاش‌های بیشماری که برای نقاب برداشتن از چهره‌ی فرد یا افرادی که شروع کننده‌ی این ماجرا بوده‌اند، اما هنوز این موضوع صد‌ درصد مشخص نشده است. تلاش‌های ناموفق زیادی از طرف خبرنگاران برای شناسایی خالق بیت کوین صورت گرفت. در سال 2014 مجله نیوزویک، طی یک شایع خبرساز مبنی بر اینکه خالق بیت کوین یک مرد ژاپنی-آمریکایی 64 ساله به نام داریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto) است، جنجال خبری بزرگی به پا کرد که سرانجام داریان این شایع را به سختی توانست رد کند.
کریگ رایت، دانشمند استرالیایی علوم کامپیوتر ادعا کرد که مخترع بیت کوین است. آقای رایت پست‌ها و مطالب زیادی در این مورد نوشته است. همچنین مصاحبه هایی را با ‌BBC  ، Wired و Economist در سال 2015 و 2016 داشت و ادعا کرد که او پشت ماجرای بیت کوین بوده است.
با وجود سوال‌های بی پاسخ زیاد، رایت با انتشار پیامی پوزش‌طلبانه گفت " من معتقد بودم که سالها می‌توانم هویت خودم رو مخفی کنم. اما، به خاطر جنجال‌های به‌وجود آمده در این هفته، میخواهم فایل‌های اولیه دسترسی به اولین کلید را منتشر کنم. من شکست خوردم. شجاعت کافی را نداشتم. نتوانستم."


چه تعداد از مردم از بیت کوین استفاده می‌کنند؟
یکی از بزرگترین سیستم‌های نگهداری ببیت کوین، Blackchain.info اعلام کرد که بیش از 19 میلیون دارنده کیف‌پول رمزنگاری شده دارد. که با شروع سال 2017 تقریبا دوبرابر شده است.

 

بیت کوین برای چه مواردی استفاده میشودبیت کوین برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟
بیت کوین استفاده‌های زیادی دارد از جمله در شرکت‌های مالی، سرمایه گذاری پول نقد و انتقال پول بدون دریافت کارمزد می‌باشد. البته فعالیت‌های غیرقانونی مانند فروش مواد مخدر، جرایم اینترنتی و پول‌شویی به همراه خود دارد، زیرا تقریبا غیرممکنه که یک کیف‌پول بیت کوین منحصرا برای یک نفر استفاده شود.
بیت کوین را می‌توان به صورت آنلاین به واسطه‌ی مبادله کالا با خرده‌فروشان انگلستان خرج کرد. ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان از فروشگاه‌های CEX، وب‌سایت دل، رستورانهای یور سوشی و کلوب‌های انگلیسی نام برد. با افزایش فعالیت‌های شبکه‌ای که خود یعنی افزایش هزینه‌های معاملات، تعدادی از خرده فروشان از ادامه‌ی این روند دلسرد شده‌اند.
یک سری از افراد هم فقط بیت کوینهایشان را نگه می‌دارند و امیدوارند که روز به روز ارزشمند‎‌تر شود. با این حال سرمایه‌گذاری بسیار سودآور بوده و قیمت آن به طرز سرسام‌آوری افزایش یافته که باعث ثروتمند شدن سرمایه‌گذاران اولیه بیت کوین شده است.

 

آیا باید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنم؟
بیت کوین در برابر کلاهبرداری و سرقت، به‌واسطه غیرمتمرکز و مستقل بودن آن امن شده است. همچنین دریافت نکردن کارمزد از دیگر دلایل این قضیه می‌تواند باشد. بیت کوین برگشت سرمایه‌ی قابل قبولی برای سرمایه‌گذاران داشته است، با افزایش قیمت از چند دلار تا 1100 دلار در ماه نوامبر، افرادی که پنج سال پیش 2000یورو سرمایه‌گذاری کرده بودند اکنون میلیونر شده‌اند.
بیت کوین در سال جاری دوباره افزایش قیمت داشته و هر بیت کوین حدود 20000 دلار ارزش پیدا کرده است. هرچند با نزول قیمتش در گذشته، باعث هدر رفتن سرمایه‌ی خیلی از افراد هم شده است. با همه‌ی این تفاسیر یا رصد کردن به‌روز و دقیق اخبار می‌توان جواب این سوال را خودتان پیدا کنید، کافیست اخبار بیت کوین را دنبال کنید!

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.