تاریخچه پول در عصر ارزهای دیجیتالی چگونه است؟ (قسمت دوم)

شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

وسترن یونیون چیست؟ارز دیجیتالی اتفاقات جدیدی از تغییرات پول ها در تاریخ به حساب می‌آید یا اصلا میدانید که ایده پول دیجیتالی به سال ۱۸۶۰ برمیگردد؟ وسترن یونیون در سال ۱۸۶۰ اولین انتقال الکترونیکی پول را انجام داده و جهان را با قدرت پول دیجیتال آشنا کرد.
در قرن بعدی با پیشرفت در زیرساخت ها و فناوری منجر به ایجاد اولین کارت اعتباری در سال ۱۹۵۰ این کارت مقوایی داینرز کلاب منجر گردید.

با گذر زمان محبوبیت کارتهای اعتباری افزایش پیدا کرد و پس از آن دستگاه های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن های همراه رایج گردیدند.
در سال ۱۹۹۹ بانکداری موبایلی در اروپا معرفی شد.

بدون شک هیچ یک از تلفن های همراه سامسونگ و آیفون ای که همه ما داریم در آن زمان وجود نداشتند؛ اما بانکداری موبایلی با استفاده از گوشی همراه اولیه و دستیار شخصی دیجیتال (PDAها) در آن زمان انجام می گرفت.

یکی از قدیمی ترین جد‌های ارز دیجیتالی امروزی یعنی بیت کوین، B-Money می باشد.
این پول در سال ۱۹۹۸ به وسیله مهندس کامپیوتر و با هدف استفاده به عنوان یک سیستم وجه نقد الکترونیکی ناشناس و توزیع شده ساخته شد هرچند بیمارانی هیچ گاه عرضه نگردید و یک معادل برای ارزهای فیزیکی تنها در حد تئوری روی کاغذ باقی می ماند.

ارزهای رمزنگاری شده امروزی البته چند ساله گشته‌اند.
ارز دیجیتالی به سرعت محبوب پیدا کرده است، به گونه‌ای که این صنعت از بُعد تعداد کاربران فعال و شرکتهای مشارکت کننده در این بازار، بسیار رشد داشته است.

هرچند قدمت مفهوم بیت کوین به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد، اما پس از سال ۲۰۰۹ اولین معامله بیت کوین صورت گرفت، علیرغم اینکه در سال‌های بعد بیت کوین به منظور تبدیل شدن به عرض رمزگذاری شده دستخوش تغییرات و پیشرفت های عمده شد.
اما پس از سال ۲۰۱۰ بیت کوین عملاً برای ایجاد یک معامله واقعی مورد استفاده قرار گرفت در این وضعیت یک برنامه نویس به نام لازلو هانیکز، یک پیتزا به قیمت ۱۰۰۰۰ بیت کوین خرید!

در آن زمان این مبلغ معادل ۲۵ دلار ارزش داشت اما تصور کنید اگر او این مبلغ را تا به الان نگه می داشت چه میزان دلار نصیب و او می‌شد؟ مبلغی در حدود ۶۰ میلیون دلار برای یک پیتزای نسبتاً گران قیمت از دست داد!
هزاران ارز دیجیتالی دیگر پس از بیت کوین رشد کردند و امروزه صحبت درباره فناوری بلاک چین و ارزهای رمزنگاری شده امری بسیار عادی بوده است.

 

 

به نظر می رسد در حال حاضر این موضوعات بسیار مورد توجه عموم قرار گرفتند و در چند سال اخیر صنعت های زیادی به واسطه ارزهای رمزنگاری شده، متحول شده‌اند.
افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتالی در سال های گذشته به مردم جهان اثبات کرده که یک نوع جدیدی است پول می تواند در صنایع مختلفی تغییرات شگرفی به وجود آورد.

در حال حاضر فصل بعدی از تاریخ پول درست در پیش چشمان ما در حال نوشته شدن میباشد و بستگی به ما دارد که زود مشارکت نماییم یا اجازه بدهیم که این فرصت از بین برود.
در ۵ سال گذشته بیشترین تغییرات در ظاهر فیزیکی پول ها صورت گرفته تا به شکلی که الان موجود است، دربیاید.

در سال های اخیر جنگ بر سر پول نقد در حال افزایش است چرا که دولت ها و بانک های مرکزی خواستار حذف اسکناس دارای ارزش بالا شده‌اند.
در حالی اقدامات ضد وجه نقد در بسیاری از کشورهای غربی واضح ترین مثال از این کاهش نرخ ارز در کشور هند در حال وقوع است.

در سال ۲۰۱۶ نخست وزیر هند ارزش اسکناسهای هزار و ۵۰۰ روپیه ای را کاهش داد گفت و ۸۶ درصد از اسکناس کشور را شبانه حذف کرد.
در صورتی که کاهش ارزش پول هند در راستای یک آغاز سخت می باشد، برخی از افراد معتقدند که این کار همچنان می تواند در نهایت و در بلند مدت موفق واقع شود.

 

 

در هر صورت جنگ بر سر وجه شتاب جهانی هر داور را ادامه می‌دهد و به احتمال خیلی زیاد سیر مهم و جدید دیگری از تاریخ پول را رقم خواهد زد.
در گذر زمان پول از طلای واقعی گرفته تا تله دیجیتالی به صورت کامل متحول گردیده است که یکی از قدیمی ترین و رایج ترین اشیا در تاریخ به حساب می آید با گذشت زمان ارزش خود را ثابت نموده است و اشکال و اندازه های بسیاری به خود گرفته ایم تا به چیزی که الان هست برسد زمانی که ما در حال مشاهده ظهور ارزهای دیجیتالی در بسیاری از صنایع موجود هستیم.

پول کماکان در حال تغییر بوده و بر اساس آن وضعیت پول فیزیکی و اسکناس های بزرگ روز به روز بهتر خواهد شد، چرا که ارزهای دیجیتال جایگزین مناسب و بسیار قدرتمند تری در اقتصاد جهانی نسبت به اسکناس میباشند.
کسی چه می‌داند شاید در ۵۰ سال بعدی، وضعیت پول و ارز های دیجیتالی که بدتر شود حالا شاید عصر جدیدی مجدداً برای پول ها به وجود آید.

مقاله مرتبط : تاریخچه پول به طور خلاصه چیست؟ (قسمت اول)

صرافی ارکان همراه باشید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.