تاریخچه پول به طور خلاصه چیست؟ (قسمت اول)

سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

در گذر زمان، مفهوم پول تغییرات بسیاری داشته است، پول ها در شکل ها و فرم های متفاوت، از فیزیکی تا دیجیتالی تغییر کرده‌اند. در ادامه به بررسی این سیر تغییرات میپردازیم.

انسان های نخستین از ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد با شروع به مبادله کالا معامله های خود را انجام می دادند. مبادله کالا در ابتدا در کشور مصر انجام شد عمو من این کالاها گندم جو و احشام که محصولات رایج استفاده شده به وسیله کشاورزان در آن زمان بودند، استفاده می‌شد.

شاید باور این موضوع سخت باشد اما در آن زمان پول فیزیکی اصلاً وجود نداشته و همه مبادلات مبتنی بر محصولات صورت می گرفته است.

پیدایش سکه ها به چه صورت انجام شد؟

 

 

در گذر زمان افراد شروع به ایجاد شکل دیگری از پولها کردند که ارزش ذاتی داشته باشند. قبل از مشاهده پیدایش سکه یا اشیای فیزیکی دیگری به عنوان پیش درآمد برای مبادله ها استفاده می شد. در ۱۲۰۰ سال پیش از میلاد در مناطق ساحلی مانند اقیانوس هند، پوسته صدف به عنوان پول فیزیکی برای داد و ستد استفاده شد.

اولین پول رسمی به وسیله پادشاه الیتاس از لیدیه که در ترکیه امروزی واقع شده است، ضرب گردید. در سال های بسیاری بعد از آن سکه پیشرفت نمود و به دلایل مختلف به شکلی دایره و صیقلی تبدیل شد.

پس از آن، استخراج سکه های نقره تاثیری بزرگ بر پیشرفت پول ها به شکل سکه داشت. بدون شک هنگام اینکه لیدیه در سال ۵۴۶ قبل از میلاد، به وسیله ایرانی ها فتح شد، کوین ها(Coin) به ایران معرفی گردیدند.

فینگیلی ها تا اواسط قرن پنجم قبل از میلاد هیچ سکه ای ضبط نکردند که سریعاً به کارتاژی ها که سکه ها را در سیسیل ضرب نمودند، افزایش پیدا کرد. رومیها عمل ضرب سکه راه تا سال ۳۲۶ قبل از میلاد شروع نکردند.

برای نخستین بار در چین سکه های طلا در طول سلسله چین مرسوم گردید. بعد از سقوط سلسله چین امپراتورهای دودمان پادشاهی هان، علاوه بر سکه‌های نقره، اسکناس هایی از جنس پوست آهو را اضافه کردند.

اسکناس هایی از جنس پوست آهو، پول های کاغذی به شمار می‌آیند که در چین اختراع شد. طلا و نقره مرسوم ترین اشکال پول در تمام زمان بودند و اگر چه فلزات دیگری هم برای ضربه سکه ها استفاده می شدند اما این دو فلز، جزو رایج ترین ها بودند.

فلز های مختلفی برای ضرب سکه ها استفاده گردیدند اما تنها طلا ارزش ذاتی خود را از آغاز تا به الان حفظ کرد و انسان ها را به پیروی از سیستم مالی بر پایه طلا هدایت کرد.

پیدایش پول کاغذی به چه صورت بود؟

 

 

بعد از قرن یازدهم، پول کاغذی یک شکل واقعی از ارزش پول را ایجاد کرد. سفرهای مارکوپولو به آسیای شرقی، علی الخصوص چین ایده پول کاغذی را اروپاییان انتقال داد.

تا آن زمان فلورین یعنی یک سکه طلای ضرب شده در شهر فلورانس ایتالیا را در سراسر اروپا به شکل گسترده استفاده و پذیرفته شد و همین موضوع امکان رشد داد و ستد و مبادله بین المللی را در منطقه فراهم نمود. هرچند ایجاد اسکناس از قرن هفتم شروع شد اما پایه های آن از رسید پول های تاجران در خلال خاندان شاهی تانگ ناشی گردید.

عمده فروشان و تجار خواستار جلوگیری از حجم سنگینی از سکه های مسی در معاملات تجاری بزرگ بودند به همین خاطر به صدور رسیدهای پرداختند که آن ها را IOU می‌نامیدند.
این رسید ها به این منظور بود که اگر یک شخص است آنها را دارا میبود یعنی در عوض پرداخت پولی آنها را دریافت کرده و گواه بر صحت معامله بود.

اطلاعات زیادی در این رابطه را می‌توان در تجربه مارکوپولو درباره پول های کاغذی در کتاب او به نام سفرهای مارکوپولو مطالعه کنید. این کتاب ایده پول کاغذی را در سراسر اروپا پخش کرد به صورتی که تعداد زیادی از تجار، علاقه‌مند به شبیه‌سازی سفته‌هایی در چین شدند.

بعد از سال ۱۶۶۱ اولین چک تضمین شده در سوئد صادر گردید.  این موضوع حاشیه های بسیاری را به همراه خود به ارمغان آورد.  بعضی از مسئولان و تجار پیش بینی می‌کردند که پول کاغذی از زوال سیستم پولی کشور جلوگیری می کند. با این وجود اسکناس‌ها یک موفقیت فوری به حساب می آمدند جایگزین لزوم نگهداری مقادیر سنگین، عظیم و به سادگی قابل سرعت طلا و نقره شدند.

علی رغم این موضوع که مفهوم کاملاً جدید پول کاغذی در اکثر کشورهای آن زمان فاقد قوانین تعیین کننده فردی که می‌توانست پول چاپ کنند، بودند. قوانین جعل کپی سکه های موجود را غیرقانونی می کردند، با هدف پوشش پول کاغذی به‌روزرسانی شدند. کشورهای کمی ممنوعیت‌های علیه هر فرد منتشر کننده پول خاص آن را دارا بودند.

طبق آن، تقریباً هر فرد دارای یک دسترسی به ماشین چاپ و شروع به تولید سریع و زیاد اسکناس ها می نمود. در نتیجه ارزش اسمی تعداد زیادی از اسکناس ها تقریباً بی فایده می‌بود.

ارزش یک اسکناس به وسیله آوازه صادر کننده و میزان سکه های پشتوانه آن تعیین می گردید و از اسکناس ها به هیچ عنوان پذیرفته نشده و آنها را بی ارزش به حساب می آوردند؛ در صورتی که اسکناس های دیگر تنها با کاهش ارزش اسمی پذیرفته می شدند. اسکناس های نادر کمی واقعا در ارزش بیشتری از ارزش اسمی به گردش در آمدند علی الخصوص به این علت که صادرکننده ها تصریح نمودند که مبادله‌ی اسکناس را برای مقادیر خاصی از طلا و نقره خواهند پذیرفت.

مقاله مرتبط : تاریخچه پول در عصر ارزهای دیجیتالی چگونه است؟ (قسمت دوم)

صرافی ارکان همراه باشید و اخبار به روز بازار سکه و ارز را دنبال کنید.
همچنین نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.