دقیق ترین پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸

شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸

سال ۱۳۹۸ می تواند سوال "اگرها" نام بگیرد، اگر تحریم‌ها تشدید شوند، اگر... در ادامه مقاله به پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸ میپردازیم.


خلاصه نوسانات ارزی در سال ۹۷پیش بینی قیمت دلار در سال 98

در سال ۹۷ قیمت دلار و یورو و نوسانات بسیار بالایی داشتند به گونه ای که قیمت ارز ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرد همچنین مسکن هم به دنبال آن ۸۵ درصد افزایش قیمت داشته است، اما در سال ۹۸ توقع افزایش قیمت ارز به این گونه نمی باشد چرا که تقاضا برای دلار به ۲۰ یا ۳۰ هزار تومانی با توجه به وضعیت اقتصادی مردم وجود نداشته و بازار ارز را دچار رکود خواهد کرد.

افزایش قیمت دینار عراق

در اواسط شهریور ماه به دلیل عاشورای حسینی مسافران شهر کربلا افزایش پیدا می‌کند و به همین خاطر خرید ارز مخصوصاً دینار عراق روند صعودی به خود میگیرد. البته علیرغم اینکه ویزای سفر به عراق از ۲۰ فروردین سال ۹۸ به صورت رایگان به مسافران عتبات عالیات تعلق می گیرد اما به دلیل مسافرت ایرانیان به سرزمین نینوا تقاضا برای ارز دینار عراق افزایش پیدا کرده و به همین دلیل بر روی قیمت دلار تاثیر می‌گذارد.

تاثیر شوک های سیاسی و اقتصادی بهار ۹۸ بر نرخ دلار

تصویب CTF یا عدم موافقت با آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهار ۹۸ به صورت مقطعی می تواند بر قیمت ارز تاثیر بگذارد و نرخ دلار را دچار نوسان کند.
هم چنین اجرایی شدن INSTEX شوک های سیاسی و اقتصادی محسوب می‌شود که قیمت دلار را از حالت ثبات در می آورد.

مقاله مرتبط : با این 10 روش پیش بینی قیمت دلار را دقیق حدس بزنید! 

پیش بینی نرخ دلار در سال 98پیش بینی قیمت دلار در فروردین ۹۸

براساس آمارها و چارتهای نوسان قیمت دلار و یورو انتظار جهش قیمت دلار برای فروردین ۹۸ اتفاقی دور از انتظار به نظر می‌رسد چرا که در این برهه زمانی به دلیل تعطیلات بسیار تقاضا برای ارز کاهش می یابد و قیمت دلار و قیمت یورو روندی که ثابت و یکسان را طی خواهند کرد.

بعد از فروردین ۱۳۹۸ داستان قیمت ارز کمی متفاوت می شود چرا که از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ معافیت های نفتی آمریکا برای چندین کشور جهت واردات نفت خام به ایران به پایان رسیده و نفت ایران با چالش‌های جدیدی روبرو می شود.

اما موضوعی که مبرهن می باشد این است که، صادرات نفت ایران هیچگاه به طور کامل قطع نمی‌شود و تصور فروپاشی اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۸ به همان اندازه غیر قابل باور می باشد که دلار ۴۰ هزار تومانی در شبکه های مجازی به وسیله سوداگران ارزی تبلیغ شد.

 

مقاله مرتبط : پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸ امکان پذیر است؟! (نظر تحلیلگر اقتصادی)

 

ایجاد سازوکار مالی و بانکی مشترک با اتحادیه اروپا که مرسوم به SPV قرار بوده است قبل از سال ۲۰۱۹ عملیاتی شود اما این موضوع به تعویق افتاد و ما شاهد این طرح و تحولات در نظام اقتصادی و مبادلاتی ایران نبوده‌ایم، حال انتظار تغییر قیمت دلار در فروردین سال ۹۸ می‌رود، به گونه ای که به قیمت ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان باز گردد و همچنین قیمت نفت به زیر ۶۰ دلار به ازای هر بشکه برسد.

 

پیش بینی قیمت دلار اردیبهشت تا شهریور ۹۸

اردیبهشت تا شهریور ماه سال ۱۳۹۸ تحولات سیاسی و اقتصادی بسیاری به وقوع خواهد پیوست که منجر به نوسان قیمت دلار خواهند شد، معمولان قیمت دلار با شوک های سیاسی و اقتصادی تغییر می کند اگر شوک های سیاسی و اقتصادی مثبت باشند، قیمت دلار کاهش می‌یابد و اگر شوک های سیاسی و اقتصادی منفی باشند، قیمت دلار افزایش می‌یابند.

ادغام بانکهای نظامی از اسفند ۹۷ شروع شده و تا بهار و تابستان ۹۸ که به مرحله اجرا می‌رسد؛ بانک سپه که با قدرت بیشتری قصد دارد وارد عرصه مبادلات پولی و بانکی در اقتصاد تحریمی سال ۱۳۹۸ وارد شود به نوعی می‌تواند مانع از نوسان قیمت دلار شود.

در حال حاضر کنار گذاشتن دلار از مبادلات کالا و خدمات ایران و عراق و سوریه خوبی برای کاهش نوسان قیمت دلار بوده و این کاهش وابستگی به دلار سیگنال موقتی برای کاهش قیمت ارز محصول بوده اما این موضوع باعث نمی شود که قیمت دلار در بلند مدت تغییری نکند.

تاثیر صادرات نفتی ایران بر قیمت دلار سال ۹۸پیش بینی نرخ ارز در سال 98

در اصل این گونه به نظر می رسد که دولت در سال ۱۳۹۸ روزانه ۲ میلیون بشکه نفت و همچنین میعانات را با نرخ دلار ۵۴ دلار صادر خواهد کرد و و اگر سهم صندوق توسعه و بقیه موارد را کم کنیم، حاصل آن احتمالا ۱۴ میلیارد دلار واردات کالای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را به همراه خواهد داشت.همچنین با بقیه درآمد حاصل از فروش نفت با دلار ۷۰۰۰ تومان انجام می‌گیرد.

بر اساس صحبت های سخنگوی دولت، دلار در بودجه سال ۱۳۹۸ به طور میانگین ۵ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت گذاری شده است و اگر قرار باشد از درآمدهای نفتی ۱۴ میلیارد دلار با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی انجام گیرد، باقی معامله باید با دلار ۷ هزار تومان انجام شود که بتونیم میانگین را ۵۷۰۰ تومان در نظر بگیریم.
وقتی قیمت فروش نفت با دلار ۷۰۰۰ تومان مورد نظر گرفته شده است، شانس قیمت ۸ هزار تومانی دلار در بازار آزاد در سال ۹۸ احتمال غیر ممکن به نظر می رسد.

مقاله مرتبط : نرخ ارز در ایران بر چه اساسی تعیین می شود؟ 

تحلیل قیمت دلار ۹۷ براساس نظر چارتیست های فارکس

بر اساس تحلیل هایی که موج شمارها برای پایان سال ۹۷ داشتن، قیمت دلار را حوالی ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان پیش‌بینی کردند.

پیش بینی قیمت دلار برای برهه‌ای از سال به ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان می‌رسد و احتمال برگشت به کانال ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است؛ در صورتی که قیمت دلار از ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان بالا نرود، روند نزولی به خود خواهد گرفت و با حمایت دولت که دلار را به مرز ۸۹۰۰ الی ۹۶۰۰ تومان برساند، قیمت ۱۳۰۰۰ تومان، قیمتی می باشد که دلار در زمان زیادی بر روی آن ثابت خواهد شد، اما

« بر اساس پیش‌بینی‌های چارتیست قیمت دلار در سال ۹۸ در کانال ۱۰ هزار تومان تا ۱۴ هزار تومان نوسان خواهد بود »

خرید و فروش دلار برای جلوگیری از نوسان آن، اقدام مناسب برای عموم به نظر نمی آید، اما در سال ۹۸ برای سودآوری بیشتر، گزینه های بهتری مانند : نگهداری بلند مدت سهام شرکتهای فرابورس ایران و بازار بورس می توانند باشند که در کف قیمتی خود هستند و گزینه هوشمندانه تری برای سرمایه گذاری می باشند.

مقاله مرتبط : معایب و مزایای تورم در ایران چیست ؟+ نرخ تورم 97


حال باید دید که قیمت دلار در سال ۹۸ چه روندی را در پیش خواهد گرفت. پیش بینی شما از قیمت دلار در سال ۹۸ چه میباشد؟

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.