مردم دلار و یورو نخرند تا قیمت ارز، ارزان شود!

شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸

در ادامه مقاله به بررسی دقیق صحبت های رئیس کل بانک مرکزی می پردازیم که عوامل موثر بر نوسان قیمت دلار و یورو را مورد بررسی قرار داده‌اند.


چندی پیش عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی در رابطه با نظام بانکی و همچنین راهبرد و راهکارهای افزایش وام ازدواج عنوان کرد: در حال حاضر در طول دهه های مختلف به دلیل استفاده غلط از سیستم بانکی به خاطر تامین ارز موردنیاز برای طرح های ناکارآمد و وام دادن به افرادی که صلاحیت کافی را نداشتند و یا هم همچنین استفاده از مدیران کم تجربه و نالایق که منجر به ناکارآمدی فراوان شده و برای عملکرد سیستم بانکی کشور مشکل ایجاد کرده است.

از طرفی دیگر لازم به ذکر است که سیستم بانکی کشور حدود ۹۰ درصد تامین مالی کشور را عهده دار بوده و طرح‌هایی مانند برق نیروگاه و غیره را با تامین مالی بانک‌ها به سرانجام می‌رساند با این که نواقصی هم در سیستم وجود دارد.

عده ای از حقه‌بازان وام سنگین می گیرند و پس نمی دهند!

همتی در رابطه با موضوع مشکلات مرتبط با دریافت تحصیلات کلان از نظام بانکی کشور عنوان کرد : افراد زیادی وام های کلان می گیرند و پس می دهند اما تعداد دیگری هم وجود دارند که حق باز بوده و وام های کلان می گیرند و پس نمی دهند. 

نحوه وام گرفتن این افراد مشخص نیست و البته این مسائل در بانک‌هایی صورت می‌گیرد که صاحب مشخصی ندارند؛ امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم برای وصول این مطالبات به صورت جدی تلاش خود را بکنیم و وارد عمل بشویم.

به گفته همتی در سال قبل، مشکلات بسیار زیادی را موسسات غیر مجاز برای بانک ها به وجود آوردند زیرا سودهای بالای ۳۰ درصد پرداخت می کردند و از طرف دیگر بعضی از موسسات از مردم ن می‌گرفتند و در قبال آن سپرده می‌دادند، به عبارت دیگر مسکن بدون کاربرد را به بانک ارائه می‌کردند و گواهی سپرده دریافت می‌کردند که از این موارد بی سابقه است‌.

مقاله مرتبط : با این 10 روش پیش بینی قیمت دلار را دقیق حدس بزنید! (آبان 97)

در سال گذشته بهترین اتفاق، ثبات نسبی اقتصادی بود

وین با عنوان این مشکل که افزایش قیمت ارز در سال قبل که مانند بزرگترین مشکل نظام بانکی بوده است افزود روزی که به عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی شدم قیمت دلار ۱۱۷۰۰ تومان بود بعد ارز به حدود ۲۰۰۰۰ تومان رسید ولی پس از آن با استراتژی ها و مسابقاتی که داشتیم با سرعت هرچه تمام تر مانع از افزایش نرخ ارز شدیم و کنترل قیمت دلار را به دست گرفتیم و می‌توان عنوان کرد که ثبات نسبی اقتصادی در سال ۹۷ جزو بزرگترین اتفاقات برای نظام بانکی کشور بود.

رانت خواران با نفوذ خود از بانک ها وام می‌گیرند

رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از عملکرد رانت خوار ها در کشور عنوان کرد : این افراد در کل صنعت های مختلف وارد می‌شوند و هدف آنها دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی است. این افراد با دریافت ارز دولتی و وارد کردن کالا به کشور و همچنین به کمک نفوذی که در بانک ها دارند وام دریافت می کنند ولی در سال ۹۸، تاکید بر نظارت جدی و کنترل در بانک ها را در راس وظایف خود قرار دادیم.

وی تاکید کرد: دولت می گوید معامله ارز به وسیله مردم انجام نشود و سرمایه‌ها در تولید هزینه گردند.

اگر مردم وارد چرخه خرید و فروش ارز بشوند، قیمت دلار کاهش نمی یابد و ثبات ارزی ایجاد نمی گردد و همین موضوع باعث قوت گرفتن تورم میشود.

مقاله مرتبط :  نرخ ارز در ایران بر چه اساسی تعیین میشود؟ (اسفند 97)

قیمت دلار هنوز واقعی نیست چون فشار روانی وجود دارد!

رئیس کل بانک مرکزی با عنوان این موضوع که در مجلس می گفتند دولت از فروش ارز ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد دارد تصریح کرد من ثابت کردم که سودی وجود ندارد اما با این حال امروز هم توانستیم نرخ ارز را کاهش دهیم و از این بابت خدا را شاکرم، چرا که قیمت فعلی ارز واقعی نبوده و بخش عمده ای از آن مربوط به فشار روانی که بر بازار ارز حاکم است، بستگی دارد.

بر اساس گفته های رئیس کل بانک مرکزی بخشی از ذخایر ارزی کشور در بانک‌های خارجی بوده که برای استفاده از آن ها باید در داخل و خارج از کشور اسکناس دلار موجود باشد تا بتوان از آنها برای واردات استفاده گردد.

همتی گفت با اینکه میدانم رفاه مردم ایران آسیب دیده اما همه تلاش خود را در جهت اصلاح این شرایط خواهیم کرد.

و امیدواریم که در کوتاه ترین زمان ممکن شرایط را به حالت سابق  خود در بیاوریم.

وی همچنین اظهار کرد : مسئول بانک مرکزی باید به صورتی صحبت کند که دشمن نتواند سوء استفاده بکند ولی بعضی افراد با هدف های نامشخص برای مردم نگرانی ایجاد می کنند و جو روانی را متشنج می کنند، این در حالی است که مسئولان باید به مردم امید دهند و با امید باشند.

مقاله مرتبط : پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸ امکان پذیر است؟! (نظر تحلیلگر اقتصادی)

وی ضمن ابراز عذرخواهی از مردم ایران به خاطر مشکلات ایجاد شده در این مدت خاطرنشان کرد ما بهتر از این می توانست این کار کنیم و صادقانه می خواهم بگویم که اکنون شرایط در کنترل بانک مرکزی است و امیدواریم با اقدامات و سیاست‌های مناسبی که توسط دولت و سایر قوا ها اتخاذ می‌گردد بتوانیم در سال ۱۳۹۸ شرایط بهتری را برای زندگی مردم ایران فراهم کنیم.

با صرافی ارکان همراه باشید و نظرات و پیشنهادات خود را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا بتوانیم در ادامه مقالات بهتر و مورد نیاز شما را فراهم کنیم.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.