12+1 نوع قیمت دلار در بازار ارز که احتمالا شنیده‌اید اما نمی شناسید!

سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷

با نوسان قیمت دلار، نام های جدیدی برای دلار در بازار ارز ایجاد شد، در این مقاله قصد داریم تا انواع دلار را بررسی کنیم.


البته لازم به ذکر است که انواع مختلفی از دلار که در این مقاله بررسی می شود به این معنا نیست که این نرخ دلارهای مختلف دلار رسمی باشند، چون فقط ۳ نرخ ارز رسمی در بازار ارز وجود دارد:

۱- نرخ ارز کالاهای اساسیقیمت دلار مشهد

۲- نرخ ارز نیمایی

۳-نرخ ارز آزاد

 همه این مواردی که در این مقاله بررسی می شوند صرفاً مربوط به بازارهای غیررسمی و یا لفظ های سفته بازان هستند که در بازار باب شده اند.

1- نرخ دلار تهران

نرخ دلار ای است که در تهران معامله می‌شود. دلار تهران باز خود به چند زیر شاخه تبدیل می‌شود دلار سبزه میدان دلار افشار و دلار منوچهری. این موضوع بیانگر این مطلب است که ممکن است قیمت دلار در چهارراه استانبول با قیمت دلار در سبزه میدان متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که شایعات مختلف هم بر قیمت دلار در مناطق و نواحی مختلف کشور تاثیرگذار است، شایعاتی مانند احتمال وجود دلار تقلبی در اسکناس هایی با قدمت بیشتر وجود دارد پس باید ارزان تر باشند! یه دلارهای جدید خط آبی گران تر می باشند! این شایعات و صرفاً برای سود بیشتر سفته بازها بوده و هیچ گونه پایه و اساسی ندارند. 

مقاله مرتبط : 10 روش عالی برای شناسایی مطمئن ترین صرافی ها + عکس

2- قیمت دلار مشهد

نرخ دلاری است که در مشهد معامله می‌شود. در اینجا سوالی مطرح می شود که چرا قیمت دلار مشهد از قیمت دلار تهران ارزان تر می‌باشد؟ در شرایطی که نوسان نرخ دلار در بازار ارز زیاد باشد و همچنین تقاضا برای دلار نقدی افزایش پیدا کند، موقعیت جغرافیایی اهمیت بسیاری پیدا می کنند. چون مسئله حمل ارز از محل عرضه اولیه تا مقصد بر نرخ ارز تاثیر می‌گذارد.

معمولاً در شهرهای مرزی مبادله ای مالی بیشتر به شکل نقدی میباشد و بانکی نیست،  به همین علت، نرخ ارز نسبت به نواحی مرکزی قیمت کمتری دارد و به همین خاطر قیمت دلار مشهد ارزان تر از قیمت دلار تهران میباشد.
حال مسئله دیگری به این اختلاف قیمت دامن می زند؛ زمانی ‌که خرید و فروش ارز قاچاق اعلام شد، ریسک حمل دلار بالا رفت و همین موضوع باعث شد که قیمت دلار در نقاط مختلف ایران، تفاوت پیدا کند.

3- نرخ ارز سلیمانیه

قیمت دلار سلیمانیه به مانند مشهد و تهران می باشد با این تفاوت که در اینجا حضور بعضی از قاچاقچیان احساس می‌شود و همچنین در بازار ارز ایران، عراق و ترکیه نقش دارند. قیمت دلار سلیمانیه به طور معمول ارزانتر است قیمت دلار مشهد و تهران می باشد، علت این موضوع این است که میزان ارز نقدی موجود در بازار و صرافی ها، پاسخگوی نیاز موجود در گذشته را می داد.

قیمت دلار هرات4- نرخ دلار هرات

قیمت دلار هرات به مانند قیمت دلار سلیمانیه است. قیمت دلار هرات و معمولاً ارزانتر است مرکز سلیمانی می باشد حال اگر بخواهیم بر اساس موقعیت جغرافیایی قیمت دلار ها را از بیشترین به کمترین مرتب کنیم به این گونه می شود: 

۱-نرخ ارز تهران

۲-نرخ ارز مشهد

۳-نرخ ارز سلیمانیه

۴-نرخ ارز هرات


5- قیمت دلار فردایی

نرخ دلار فردایی یعنی دلاری که امروز معامله می‌گردد تا برای فردا تحویل داده شود. این روش معمولاً در بازار ارز غیر رسمی صورت می گیرد و بر اساس نوسانات نرخ ارز و شوک های سیاسی و اقتصادی قیمت آن تعیین می‌گردد، یعنی نمی توان قیمت دلار فردایی را پیش بینی کرد که ارزان تر است یا گران تر؛ پیش بینی قیمت دلار فردایی، معمولاً توسط فعالان بازار ارز غیررسمی تغییر و تعیین می‌گردد.

مقاله مرتبط : با این 10 روش پیش بینی قیمت دلار را دقیق حدس بزنید!

6- نرخ ارز دولتی

نرخ ارز دولتی در حال حاضر ۴۲۰۰ تومان است. اخیراً دولت ۲۵ کالای اساسی و حیاتی مورد نیاز مردم مانند: گوشت، روغن، چای و... با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد. در حال حاضر موضوع داغی که بین فعالان اقتصادی مطرح شده است این است که دولت باید به گونه ای بر عملکرد دریافت کننده های ارز دولتی نظارت داشته باشد تا فسادی در این مورد صورت نگیرد.

7- نرخ دلار دارو

قیمت دلار دارو ۴۲۰۰ تومان می باشد. دارو هم جزو کالاهای اساسی به حساب می آید و دولت بهان برعکس گذشته که ۳۷۰۰ تومان تخصیص داده می شد،  در حال حاضر دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده است.

8- حواله دلارخرید و فروش حواله دلار

صرافی هایی که حساب ارزی در خارج از کشور برای خود دارند، می توانند برای متقاضیان دلار حواله کنند. چون در حواله دلار های اسکناس فیزیکی در میان نیست، به همین دلیل، کمی ارزانتر نسبت به قیمت دلار نقدی معامله می شود.

مقاله مرتبط : حواله ارزی چیست و چگونه کار می کند؟ (سیر تا پیاز!)

9- قیمت دلار حج

امسال برای زائرین خانه خدا، دلار ۳۹۰۰ تومانی تخصیص داده شده است. به عنوان ارز همراه برای هر زائر ۲۰۰ دلار ارز مسافرتی تحویل داده می شود،  تا قبل از اجرای طرح بسته جدید ارزی، ارز مسافرتی هم ۴۲۰۰ تومان بوده است.

10- نرخ ارز نیمایی

قیمت دلار نیمایی و زمانی ایجاد شد که دولت، پیش از رونمایی بسته جدید ارزی مقرر کرده بود که صادرکنندگان با قیمت ۴۲۰۰ تومان می توانند دلار هایشان را به وارد کنندگان بفروشند. نیما در اصل نام سامانه ای می باشد که معاملات از طریق آن صورت می گیرد، لازم به ذکر است که تجربه خیلی موفقی هم از آب در نیامد اما در بسته جدید ارزی عنوان شد که قیمت دلار نیمایی می تواند با توافق طرفین صادرکنندگان و واردکنندگان مشخص گردد.

دلار حاصل از فروش پتروشیمی ها در مشخص کردن قیمت دلار نیمایی اثر بسزایی دارد، در حال حاضر قیمت دلار نیمایی جایی در بین دلار آزاد و دلار دولتی دارد.

مقاله مرتبط : سامانه نیما چیست و چگونه کار می کند؟

11- نرخ دلار سنا

 سنا در اصل یک سایت برای اعلام متوسط قیمت دلار در صرافی ها می باشد که به وسیله بانک مرکزی راه اندازی شده است. این سایت به صورت آنلاین نگین قیمت دلار در بازار ارز آزاد را در ساعت های مختلف روز ثبت می کنند اما سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا قیمت دلاری که در این سایت مشاهده می‌کنیم با آنچه که در بازار ارز میپرسیم، فرق دارد؟

کارشناسی از بازار سرمایه در این مورد می‌گوید صرافی ها برای ثبت قیمت واقعی دلار در سامانۀ سنا ملاحظاتی میکنند، همچنین متمرکز کردن قیمت دلار در یک بازار غیر متمرکز کار بسیار سختی می باشد.
در کشورهای دیگر قیمت دلار در بازار ارز آزاد را به استناد بورس ارز می توانند مشخص کنند.

12- قیمت دلار مسافرتیقیمت دلار مسافرتی

در بسته جدید ارزی عنوان شده است که قیمت دلار مسافرتی یک درصد بیشتر از نرخ ارز ثانویه یا همان قیمت دلار نیمایی باید قیمت بخورد، اما در حال حاضر چون صرافی ها می گویند ارز ثانویه در دسترس ما نیست، عملاً قیمت دلار مسافرتی معادل همان قیمت دلار در بازار آزاد حساب می گردد‌.

13- نرخ ارز شرکت های هواپیمایی

قیمت بلیط هواپیما در برهه‌ای به صورت ناگهانی افزایش پیدا کرد. الان ها در گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گرفتند اما با تغییر شرایط، آنها مجبور شدند تا با ارز آزاد کار کنند، این موضوع باعث شد تا قیمت بلیط هواپیما به صورت ناگهانی دو برابر افزایش پیدا کند. در این بین مذاکراتی صورت گرفت تا الان ها هم بتوانند ارز نیمایی دریافت کنند و این موضوع باعث شود تا  بلیط هواپیما ها تا ۵۰ درصد نسبت به قبل کاهش یابد.

در این مقاله سعی شد تا همه عنوان‌های مختلفی که برای دلار در بازار ارز گفته و استفاده می شود را بررسی کنیم، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

صرافی ارکان - شرکت تضامنی صرافی عباسی و شرکا

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.