بلاک چین به زبان ساده چیست و چگونه کار می کند؟

جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷

شاید این سوال برای شما مطرح شده باشد که بلاک چین چیست؟ بلاک چین چگونه کار می کند؟ در ادامه مقاله به بررسی دقیق و با جزئیات کامل این موضوع می پردازیم.


 برای آنکه مفهوم بلاک چین را به خوبی درک کنید بد نیست که در ابتدا مقاله بیت کوین چیست؟ و بیت کوین چگونه کار می کند؟ را مطالعه کنید.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین به زبان ساده چیست؟

 بلاک چین(Blockchain) یک  نوع جدیدی از شبکه اینترنتی است که همه اطلاعات موجود در آن، به صورت بلوک های مشخص طبقه بندی شدند. اگر بخواهیم فرق اصلی اینترنت و بلاک چین را به شما بگویم، این طور باید عنوان کنیم که نحوه ذخیره سازی اطلاعات در شبکه بلاک چین به گونه ای است که اطلاعات توسط ارگان ها یا مقامات بالا قابل ردیابی و دسترسی نمی باشد، در صورتی که در شبکه اینترنت اطلاعات قابل نفوذ و ردیابی بوده و همه اطلاعات در شبکه اینترنت عادی به صورت متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره می گردد.

ارز دیجیتالی رمزنگاری شده مانند بیت کوین از مهم ترین دستاوردهای فناوری بلاک چین می‌باشند که بر آن اساس طراحی و ایجاد شده‌اند، فناوری بلاک چین از جمله فناوری‌های جدیدی است که به زودی دنیای تکنولوژی و اینترنت را به طرز عجیبی متحول خواهد کرد.

 با توجه به آنکه نحوه عملکرد بسیار پیچیده و متفاوتی از سایر حوزه‌ها دارد اما به زودی دنیای تبادلات مالی و اقتصادی را نسبت به قبل دگرگون کرده و همچنین شفافیت سیستم را بالا میبرد.

 اما تعریف علمی بلاکچین چیست؟

بلاک چین از چندین block (بلوک) تشکیل شده که هر کدام مجموعه‌ای از تراکنش ها را در خود نگهداری می کنند؛ این تراکنش ها به صورتی رمزگذاری شده و هر یک از این بلاک به بلاک دیگر متصل گردیده و همۀ اینها با یک دفتر کلی پایه‌ی اصلی شبکه بلاک چین را تشکیل می‌دهند.


بلاکچین چگونه کار می کند؟مزایا و معایب تکنولوژی بلاک چین چیست؟

بیاین باهم نگاه دقیق‌تری به این موضوع بیاندازیم، برای شروع باید بدونیم که تمامی اطلاعات ثبت شده در بلاکچین غیر قابل تغییر هستند، وقتی که یک دسته اطلاعات وارد بلاک‌ چین می‌شود، تغییر دادن محتویات عملاً غیرممکن است، چون تمام بلوک های بعد از خودش که بهش وابسته هستند رو نامعتبر می‌کند.

 این مسئله با استفاده از الگوریتم های رمزنگاری پیشرفته تضمین می شود، اما از سوی دیگر خاصیت تغییرناپذیری خودش میتواند یک نوع مشکل باشد.

وقتی داده ها در بلاک چین ذخیره شوند دیگر نمی‌شود اصلاحشان کرد، به همین دلیل ارزهای دیجیتالی دزدیده شده را نمی‌شود سر جایش برگرداند!  با این حال بلاک جین قدرت تحمل خطا را دارد، اگر به هر دلیلی یک نود(Node) یا مجموعه ای از نودها از کار بی‌افتند، شبکه تحت تاثیر قرار نمی گیرد چون نود های باقیمانده در شبکه با فرض اینکه واحدهای اجرای کافی برای حفظ سرویس وجود دارد،مثل سابق به کارشان ادامه می‌دهند.

 یک مشکل قابل توجه در مورد نود‌ها اینکه اگر کافی نباشند، می‌توانند باعث کند شدن عمل پردازش بشوند.

 شبکه‌های بلاک چین برای اجرای عملیات شان نیاز به نود دارند اما از آنجا که خیلی از این شبکه‌ها جدید هستند، نود کافی برای تسهیل استفاده گسترده از شبکه وجود ندارد، به عبارت دیگر شبکه های بلاک چینی سریع نیستند.

بلاک ها در فواصل زمانی منظم اضافه می‌شوند و نودها در سناریوی عرضه و تقاضا انجام تراکنش‌های را در اولویت قرار می دهند که پاداش بالاتری دارند. این امر باعث می‌شود که بعضی از تراکنش ها که پاداش اختصاص داده شده به آن، به شکل رقابتی نیست بعد از بقیه تراکنش‌ها تایید بشوند. با این حال هیچ فرد یا سازمانی مالک کل سیستم نیست.

هر نود در شبکه یک نسخه‌ی یکسان یا تقریب یکسان را از این دفتر کل توزیع شده دارد. این مسئله تضمین می کند که اگر یکی از نت ها ضعیف شوند یا آسیب ببیند، همیشه میتواند دوباره به شبکه برگردد.
هر نود میتواند یک کپی کامل از پایگاه داده را از یکی از زیر مجموعه های سیستم به طور کامل دریافت کند.

اما از لحاظ امنیتی چه طور؟بلاکچین چیست؟

اگر کلید خصوصی خود را گم کنیم، میتوانیم به یک طریقی از پشتیبانی امور مشترکین کمک بگیریم؟

جواب منفی  است در فناوری بلاکچین لازمه که از کلید های عمومی و خصوصی استفاده کنیم. اگر از این کلیدها به خوبی محافظت نشود، خطر از دست دادن وجوه یا انجام تراکنش‌های مالی از طرف دیگر آن به وسیله کیف پولتان، دور از ذهن نیست.

 بلاک چین بستر لازم برای انجام تراکنش ها را بین طرفین‌ای که به هم اعتماد ندارند  را میسر می‌کند. نیازی نیست که به یک واسطه اطمینان کنید چون بلاک چین از سیستم اجماع استفاده می کند.

قبل افزودن یک بلاک یا تراکنش جدید، همه‌ی نودهای شبکه اعتبار آن را تایید می‌کنند و تصمیم می گیرند که به عنوان یک بلاک جدید به راس بلاک چین اضافه بشوند یا به عنوان یک تراکنش جدید، به بلاک های مجموعه افزوده شوند.

یکی دیگر از مشکلات بلاک‌ چین این است که اکثر نودها، قدرت مصرفی شان را صرف استخراج می کنند و میزان تراکنش‌های که بلاک چین قادر به انجامشان هست، خیلی پایین‌تر از گزینه‌های دیگری است که برای انجام هزاران تراکنش در ثانیه طراحی شده‌اند. علاوه بر اون فناوری بلاک چین تحت این فرضیه عمل میکند که نودهای غیر مخرب، شبکه را کنترل می‌کند، اما اگر نودهای مخرب جمعاً قدرت محاسباتی بیشتری را نسبت به تودهای غیرمخرب در اختیار خودشان بگیرند، شبکه نسبت به حملۀ ۵۱ درصدی آسیب پذیر خواهد شد.

در این سناریو همه نودها قادر خواهند بود که شبکه را در اختیار بگیرند و تراکنش ها را کنترل کنند، ولی گذشته از نودها، مردم هنوز هم به خاطر کارآمد بودن فناوری بلاک چین، به دنبال پیدا کردن راه های جدید برای پیاده سازی این فناوری در زندگیشان هستند که خب، منجر به خلق برنامه های جدید و خلاقانه می‌شود.

بعضی از این تلاش ها عبارت‌است از :

1- رای گیری در سیستم اجماع
2- اسناد مالکیت
3- گواهینامه‌ها
4- کسب و کار زنجیره تامین 
5- ذخیره‌سازی غیرمتمرکز

بلاک چین چگونه کار می کند؟ با این همه ی اوصاف میتوانیم بگویم که بدون شک، تکنولوژی بلاک چین یک فناوری انقلابی با پتانسیل بالا برای بهبود و یا توسعه سیستم های جدید در صنایع و مناطق مختلف است.

کاربردهای تکنولوژی بلاک چین میتوانند بی‌شمار بشوند ولی مشابه هر تکنولوژی دیگری بی‌عیب و نقص نیستند بلکه نشان داده که می‌تواند برای ذخیره غیرقابل تغییر داده ها، به طوری که هیچ چیز و هیچ کس نتواند آن ها را برای اهداف خودش تغییر بدهد، بسیار مناسب است.

از انجایی که بلاک چین غیرمتمرکز است، هیچ قدرت مرکزی نمی‌تواند کنترلش کند که این باعث می‌شود از فساد به دور باشد. بلاک چین با توجه به قابلیت تحمل خطا و سیستم قدرتمندی که دارد و همچنین به  خاطر دارا بودن اطلاعاتی که هر روز بیشتر می‌شوند، میتواند نقش مهمی را در جامعه جهانی آینده‌ای نزدیک، ایفا کند.

 و اما دستاورد بزرگ بعدی بلاک چین، با وجود امکانات متعدد از سیستم اقتصاد جهانی غیرمتمرکز گرفته تا اعتبارسنجی و رهگیری منابع چی ‌می‌تواند باشد؟

 با صرافی ارکان همراه باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید تا در آینده بیشتر در رابطه با تکنولوژی بلاک‌ چین صحبت کنیم.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.