سوئیفت چیست و چگونه کار می کند؟ (اطلاعات مهم)

یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷

سوئیفت چیست؟سوئیفت چیست؟

کلمه سوئیفت (Swift) مخفف عبارت "جامعه جهانی ارتباط‌ های مالی بین بانکی"(Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunication) می باشد. شبکه سوئیفت به این منظور ایجاد شده است که روشی ثابت و بین المللی باشد تا بانک‌ها به کمک آن، بتواند پول را از کشوری به کشور دیگر منتقل کنند.

شبکه سوئیفت از سال ۱۹۷۳ در بلژیک آغاز به کار کرده است و تا به امروز شبکه ام را ایجاد کرده که ده هزار موسسه مالی در ۲۱۲ کشور دنیا شعبه داشته و اطلاعات تراکنش های مالی را برای یکدیگر ارسال می‌کنند.
قبل از شبکه سوئیفت از سیستمی به نام تلکس(Telex) برای انتقال پول استفاده می کردند که امنیت لازم را نداشته و به روز نبوده است‌.

در شبکه سوئیفت به کمک کدهای سوئیفت نیز دستور های پرداختی را به حسابهای موسسه های مالی ارسال می کنند تا دیگر نیاز به انتقال خود وجوه نباشد.

"شماره های حساب بانکی بین المللی" و یا آی‌بن (IBAN) و همچنین "کدهای شناسایی بانکی" و یا بیک (BIC) را ایجاد کرده است مدیریت و کنترل سیستم بیک بر عهده سویفت می باشد به همین دلیل می‌تواند به سرعت یک بانک را شناسایی کند و با امنیت دستور پرداخت را به آن ارسال کند.

 

سوئیفت چگونه کار می‌کند؟کد سوئیفت چیست؟

شبکه سوئیفت به زبان ساده به این شکل می باشد که شما بخواهید از فرودگاه یک کشور به فرودگاه کشور دیگر بروید.

در این بین گاهی پیش می آید که پرواز مستقیم بین دو کشور وجود نداشته باشد و شما مجبور باشید با پروازهای جداگانه به فرودگاه مقصد خود برسید؛ این پروازهای جداگانه نیز همان بانک های واسطه و مکاتبه کننده در شبکه سوئیفت می‌باشند. 

کد سوئیفت چیست؟

سوئیفت کد (Swift Code) یک علامت انحصاری برای شناسایی بانک ها می باشد.

این کد از ۸ الی ۱۱ کاراکتر تشکیل شده و زمانی که ۸ کاراکتره می باشد فقط بانک عامل مشخص شده و شعبه آن معلوم نیست.

۴ کاراکتر اولین کد معرف بانک می باشد که فقط از حروف هستند. دو کاراکتر بعدی معرف کشور بانک است.

دو کاراکتر سوم موقعیت مکانی بانک را مشخص می‌کنند و در آخر سه کاراکتر باقیمانده کد شعبه بانک است که بدون این سه کاراکتر هم کد سوئیفت تکمیل میباشد ولی برای اطلاعات بیشتر می توان این ۳ کاراکتر را گذاشت و به صورت انتخابی است.

 

مزایای پرداخت سوئیفت چیست؟

سویفت مزایای به صورت موردی به آنها پرداخته ایم:

۱. استاندارد

در سوئیفت سلیقۀ افراد در تنظیم متن پیام های بانکی اما نمی شود و در صرفه جویی در وقت و سرعت بخشیدن به این روند و در آخر شناسایی سریع پیام ها از مزایای استاندارد بودن سوئیفت می باشد.

۲. قابلیت دستیابی

سیستم سوئیفت به صورت شبانه روزی و بدون تعطیلی خدمات ارائه می دهد و کارگزار در هر زمان می تواند پیام خود را تنظیم و ارسال کند.

۳.  سرعت

سرعت انتقال پیام در سیستم سوئیفت بسیار بالاست به گونه‌ای که ارسال پیام ها تنها چند ثانیه طول میکشد و به محض ارسال در شبکه سوئیفت، با امضای آخرین فرد مجاز، پیام مجدد به سوئیفت تحویل داده می‌شود.

امنیت سوئیفت چقدر است؟۴. امنیت

سیستم سوئیفت از امنیت بسیار بالایی برخوردار است به گونه ای که پیام های مبادله ای به صورت اتوماتیک رمز گذاری می شوند و متن پیام ها تا رسیدن به مقصد پراکنده و غیر قابل فهم می باشند و همچنین دسترسی افراد غیر مجاز به آنها امکان پذیر نیست.

۵. قابل اطمینان

این سیستم فوق العاده کم اشتباه بوده و به گفته خود سوئیفت، این سیستم درصد قابل اطمینانی سیستم ۹۹.۹۹ را دارا می باشد، چرا که از بدو تاسیس این سیستم، حتی یک پیام سوئیفتی هم مفقود نشده است.

۶. هزینه ارسال پیام

هزینه ارسال پیام در سیستم سوئیفت به صورت کاراکتری محاسبه می شود و هر چه تعداد پیام های ارسالی شما بیشتر باشد، هزینه هر پیام ارزانتر حساب می گردد.
کارمزد اجرای یک پیام سوئیفتی در مقایسه با یک پیام تلکسی، یک دوم الی یک سوم می باشد، زیرا در این فرآیند از نیروی انسانی استفاده نمی شود و به همین دلیل هزینه ارسال پیام در سیستم سوئیفت نسبت به بقیه سیستم ها کمتر و ارزانتر می باشد.


انواع پیام های مالی سوئیفتی

پیام های گروه ۱ : دستور پرداخت ها و چک ها 
پیام های گروه ۲ : نقل و انتقال های بین بانکی 
پیام های گروه ۳ : مبادله های ارزی 
پیام‌های گروه ۴ : وصولی ها 
پیام های گروه ۵ : بورس و اوراق بهادار 
پیام های گروه ۶ : فلزهای گرانبها و سندیکاها 
پیام های گروه ۷ : چک های مسافرتی 
پیام های گروه ۸ : صورتحساب ها و مدیریت وجوه

چه کسانی از شبکه سوئیفت استفاده می‌کنند؟

این شبکه بیشتر مورد استفاده بانک ها می باشد اما کارگزاران مالی و دلال های کارگزاری سهام و همچنین سیستم های تصفیه و در آخر شرکت های حقوقی و موسسات مالی غیر بانکی نیز از سوئیفت بهره می‌برند.

شبکه سوئیفت چیست؟

مشکل دولت ایران با سوئیفت چیست؟

با شروع تحریم ها علیه ایران سویفت هم از مواردی بود که برای ایرانیان تحریم شد و همچنین قراردادهای دوجانبه ای که بین بانک های ایرانی و خارجی برای انجام عملیات‌های کارگزاری بانکی صورت می‌گرفت به حالت تعلیق در آمد و بعضی از آنها لغو شد.

به همین دلیل ایران برای ارسال ارز به خارج از کشور مجبور بود که ارزها را به بانکی در چین به صورت حواله ارسال کنند و در آنجا افرادی ارز را برایشان به هر کشوری که موردنظر آنها بود ارسال می‌کردند و هزینه ای بین ۸ الی ۱۵ درصد از آن را از بانک چینی خارج کرده و واردات مورد نظر را انجام میدادند؛ این روند شاید کار را پیش می‌برد اما هزینه گزافی را برای ما به‌ همراه داشت و خسارت زیادی وارد می‌کرد.

بعد از برجام تحریم سوئیفت برداشته شد اما بانک های خارجی به دلیل تجربه های قبلی که با نقض تحریم ها برایشان ایجاد شده بود دیگر جرأت معامله با ایران یا عقد قرارداد کارگزاری و اجرای این نوع قراردادها را نداشتند، حال این موضوع که این ترس بانک های خارجی چه زمانی قرار است بریزد معلوم نیست.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و با صرافی ارکان همراه باشید.

مقاله مرتبطحواله ارزی چیست و چگونه کار می کند؟ (سیر تا پیاز!)

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.