پیش بینی قیمت دلار در سال ۹۸ امکان پذیر است؟! (نظر تحلیلگر اقتصادی)

پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷

مسعود دانشمند، تحلیلگر اقتصادی می باشد که می‌گوید: راهکارهای موثری وجود دارد تا میزان دلار نقد رو در بازار کم کنیم و بازار ارز را کنترل کنیم. در ادامه مقاله به بررسی این راهکارهای جالب می پردازیم.


قیمت اجناس داخلی به قیمت دلار ربطی ندارند، ولی گران می‌شوند!پیش بینی قیمت دلار در سال 98

 

یک کارشناس اقتصادی می گوید: وقتی نوسان های کوچک و بزرگ در بازار ارز رخ می دهند، این موضوع بر روی همه اقشار جامعه تاثیر گذاشته و همین موضوع باعث نرخ تورم می شود.

شاید دور از ذهن به نظر برسد اما وقتی قیمت دلار بر روی تابلوهای صرافی ها بالا می رود، این افزایش قیمت بر روی قیمت اجناس موجود در سوپرمارکت ها هم حتی تاثیر میگذارد!

وقتی دلار گران میشود آنها هم قیمت ها را بالا میبرند اما زمانی که قیمت دلار آمریکا پایین می آید، قیمت کالاها پایین نمی آید.

ما روزانه شاهد این موضوع هستیم که کالاهایی که درسطح خرده فروشی به مردم عرضه می‌شوند، بی آنکه به قیمت دلار و ارز ارتباط داشته باشند. قیمت آن ها پیوسته افزایش پیدا می‌کنند‌.

فرقی ندارد که شما سوسیس و کالباس بخواهید تهیه کنید یا پیاز و گوجه! در هر صورت کالاهایی که کاملا تولید داخل می باشند و هیچ ارتباطی به قیمت ارز دلار ندارند اما قیمت آنها به شدت بالا رفته است‌.

 

با تحلیل قیمت دلار چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟

تحلیلگر اقتصادی عنوان می‌کند: اگر شما نوسانات قیمت دلار در ماه های اخیر را بررسی کنید متوجه خواهید شد که تحلیل قیمت دلار را نمی توان با منطق و دلایل موجهی توجیه کرد چراکه بخش عمده‌ای از بالا و پایین شدن قیمت دلار تنها به دولت بستگی داشته و در زمانی که دولت در بازار ارز دلار تزریق می‌کند قیمت آن پایین می‌آید و زمانی که عرضه دلار در بازار ارز کم یا متوقف می شود، قیمت آن بالا می رود.

اینده قیمت دلار در سال 98 با کاهش عرضه دلار؟

مسعود دانشمند تحلیلگر اقتصادی می‌گوید: عده‌ای برای پیش بینی قیمت دلار در سال ۲۰۱۹ ، عقیده دارند که دولت برای آنکه قیمت دلار در بودجه سال ۹۸ را بالا ببرد به همین دلیل میزان ارزش دلار را کاهش داد تا قیمت آن افزایش پیدا کند، اما من با این موضوع موافق نیستند، چرا که در حال حاضر تقاضای شدیدی برای اسکناس نقد دلار وجود دارد و اگر دقت کرده باشید، مشاهده می‌کنید که  دلار ۴۲۰۰ تومانی در سامانه نیما هیچ نوسانی ندارد؛ مشکل زمانی ایجاد می‌شود که حواله‌ های ارزی خارج از سیستم که توسط دولت ارز دلار، بین صرافی ها توزیع می‌گردد، باعث نوسان قیمت دلار می‌شوند. 

مقاله مرتبط : حواله ارزی چیست و چگونه کار می کند؟ (سیر تا پیاز!)

پیش بینی قیمت ارز در سال 98نوسان قیمت دلار در سال ۹۸ ادامه دار می‌باشد؟

وی افزود دلیل نوسان قیمت دلار در حال حاضر همان میزان عرضه دلار می‌باشد، یعنی هنگامی که میزان دلار عرضه شده به صرافی ها کم می‌شود، قیمت دلار بالا می‌رود، اتفاقی که در هفته‌ی اول دی ماه رخ داد.
اما وقتی که میزان عرضه دلار بالا میرود دوباره قیمت دلار روند نزولی به خود میگیرد پس به نظر من قیمت دلار باز هم افزایش پیدا می‌کند، اما این افزایش قیمت فقط در بازار ارز صرافی ها اتفاق می‌افتد و ارز بازرگانی تغییری نمی کند.

مقاله مرتبط : با این 10 روش پیش بینی قیمت دلار را دقیق حدس بزنید! (آبان 97)

راهکار موثر برای کاهش قیمت دلار در سال ۹۸ چیست؟

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال گفت: در حال حاضر باید حجم اسکناس نقد دلار را در بازار ارز کاهش دهیم، برای همین می‌توان از کارت های اعتباری (Credit Card) استفاده کنیم و مردم مبلغ دلارهای خود را در این کِردیت کارت ها واریز کنند.
اما مشکلی که در حال حاضر وجود دارد این است که با موسسه‌هایی که خدمات ویزا کارت و مستر کارت ارائه می‌دهند، مسائلی وجود دارد که در ایران در دسترس نیستند و نمی‌توان از آنها استفاده کرد.

به همین دلیل دو راهکار پیش روی ماست:

۱. دولت مسائل مربوط به FATF و CFT را حل کند تا بتوان با موسسه های نام برده، همکاری کرد.
۲. بانک مرکزی اختیاراتی به یک یا دو شرکت خصوصی و مالی بدهد  تا آنها کارت های اعتباری به مردم عرضه کنند و مردم از طریق صرافی ها، ریال خود را به دلار تبدیل کرده و آن را در کارت اعتباری خود داشته باشند.

مقایسه ویزاکارت و مسترکارت

 

افزایش قیمت دلار و ثابت بودن حقوق ها پیش بینی قیمت دلار تا سال 2020

علی رغم اینکه مشاهده می‌کنیم با افزایش قیمت دلار، قیمت کالاهای داخلی و خارجی افزایش پیدا می‌کند، اما حقوق کارگران و کارمندان ثابت مانده است ولی  این کارمند برای تهیه اقلام ضروری زندگی خود باید اجناس را با قیمت ۳۰ الی ۷۰ درصد بیشتر از قیمت قبلی خود بخرد.

در سیستم خرده فروشی ما هنوز یک سیستم منظم ایجاد نشده تا قیمت ها را کنترل کند و به صورت اتوماتیک به آنها نظارت شود.

در حالی که با طراحی و پیاده سازی یک صندوق فروش هوشمند، می‌توان قیمت اجناس را در سطح خرده‌فروشی کنترل کرد، به طور مثال، اگر قیمت کالایی در سوپرمارکت ۱۰۰ تومن است ولی فروشنده آن را به قیمت ۳۰۰ تومان می‌فروشد، در این صورت موظف است بابت ۲۰۰ تومان مازاد قیمت، مالیات آن را بپردازد و در صورتی که قیمت فروش او بالاتر باشد، میزان مالیات تعلق گرفته به وی، به صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند، تحت این شرایط دیگر کسی به گران‌فروشی تمایلی نخواهد داشت.

خیلی ممنونیم از شما که نظرات خود را با ما به اشتراک میگذارید، ما خیلی از نظرات شما بهره میبریم، می‌توانیم مطلع بشویم که شما در مورد چه موضوعاتی علاقه‌مند هستید تا مطلب برای شما تهیه کنیم.

 

صرافی پالادیوم - صرافی ارکان

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.