حواله ارزی چیست و چگونه کار می کند؟ (سیر تا پیاز!)

دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷

همیشه نقل و انتقال ارزی در سیستم بانکداری بین المللی، یکی از بزرگترین دردسر های مشتریان بانک ها به هنگام سفر و معاملات و مبادلات تجاری به حساب می آید. در این مقاله به بررسی کامل و دقیق انواع حواله ارزی پرداخته ایم.


حواله ارزی چیست؟مشتریان به چهار روش زیر می توانند ارز خود را جابجا کنند.

۱. اسکناس و تراول چک 
۲. چک ارزی 
۳. حواله ارزی 
۴.
حواله سوئیفتی

حواله ارزی چیست؟

واژه ‌ی عربی حواله از ریشه فعل "حول" است و به معنای "جابه‌جا شدن و تغییر یافتن" می باشد.

حواله ارزی (Payment Order) یکی از انواع خدمات ارزی است که در طول چند سال اخیر به لیست تراکنش بانک های مختلف جهان اضافه شده است و از راه آن می توان به سادگی با هر فردی در هر جای دنیا، مبادلات ارزی انجام داد.

به زبان ساده تر، حواله ارزی چه کار می‌کند؟

حواله ارزی یک نوع دستور پرداخت می باشد که بر اساس آن، به یک بانک یا موسسه مالی بنابر خواسته مشتری یا صاحب یک حساب بانکی باید از طریق یکی از بانک‌های کارگزار خود در خارج از کشور، حواله را صادر کند و از آن بانک کارگزار خود بخواهد تا این مبلغ حواله را فرد مورد نظر در خارج از کشور، پرداخت کند.


1) انواع حواله‌ ارزی در حالت کلی 

الف) حواله ارزی صادره (Outward Transfers)

وقتی که بخواهیم به وسیله بانک یا صرافی ارکان برای فردی ارز ارسال کنیم، از حواله ارزی صادره استفاده می کنیم.

در این روش ابتدا باید به بانک یا صرافی مورد نظر خود مراجعه کنید، سپس باید مشخصات فرد گیرنده ارز، شماره حساب و واحد پولی که می‌خواهید ارسال کنید را باید مشخص کنید، پس از آن، ارز شما را به ارز موردنظرتان برای مقصد، بر اساس نرخ روز ارز تبدیل می کنند و به این ترتیب مبلغ مورد نظر شما برای آن فرد یا شرکت ارسال می شود.

لازم به ذکر است که در این روش برای جلوگیری از پولشویی باید فرم اظهارنامه گمرکی تکمیل گردد.

ب) حواله ارزی وارده (Inward Transfers)

همه بانکهایی که سرویس حواله ارزی دارند، باید پس از دریافت پیام تایید ارسال حواله ارزی، در کمترین زمان ممکن، ارز ارسالی را به حساب مشتری واریز کنند.
فرد مورد نظر در خارج از کشور باید پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر خود را ارائه دهند تا بتواند وجه واریزی به حساب خود را دریافت کند. همچنین او می‌تواند این وجه را به حساب ارزی فردی دیگر واریز کند و یا اینکه آن را به بانک بفروشد.
وی حتی می‌تواند تمام ارز خود را به ارز دیگر تبدیل کند.


2) انواع حواله ارزی براساس سرعت و زمان انتقال

۱) حواله ارزی مستقیم (Telegraphic Transfer)حواله ارزی چگونه کار می کند؟

حواله ارزی مستقیم یا همان حواله ارزی T/T، با نام "حواله ارزی سوئیفت" شناخته می‌شود و یکی از امن ترین روش‌های جابه جایی ارز می باشد. با استفاده از این روش میتوانید هر میزان ارزی را به ۱۳۰ ارز مختلف تبدیل کنید و به حساب هر شخص حقوقی و یا حقیقی در کل دنیا منتقل کنید.

از مزایای حواله ارزی سوئیفت می توان به سرعت بالا در انتقال، ایمن، بدون محدودیت در میزان مبلغ ارسالی و انتقال مستقیم پول به حساب شخص حقیقی و یا حقوقی اشاره کرد.

نکاتی مهم در مورد ارسال حواله ارزی T/T :

- در این روش ارسال حواله ارزی، داشتن کد سوئیفت (Swift Code) الزامی است.

- اگر بانک مقصد در کشور آمریکا باشد، باید حتماً کد Routing Number تهیه شود.

- در صورتی که بانک مقصد در کشور کانادا باشد، باید کد Transit تهیه شود.

- اگر بانک مقصد در کشور هند باشد، باید کد IFSC داشته باشید.

- مدت زمان ارسال مبلغ به وسیله‌ی این نوع حواله ارزی، ۲ الی ۳ روز می باشد.

۲) حواله ارزی غیرمستقیم (Demand Draft)   

حواله ارزی غیر مستقیم یا همان حواله ارزی D/D، روندی مانند حواله ارزی T/T می باشد با این تفاوت که مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا ارز به حساب فرد مورد نظر واریز شود؛ مدت زمان ارسال بین ۴ تا ۷ روز می باشد.


3) انواع حواله یورو به اروپا 

پی پالبا توجه به افزایش معاملات اقتصادی با کشورهای اروپایی و همچنین افزایش مهاجرت ها به این کشورها، ارسال ارز به کشورهای اروپایی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است که در زیر به معرفی انواع حواله‌ های ارزی برای این کار، پرداخته ایم.

۱. خدمات پی پال (PayPal)

سامانه پی پال یک سامانه‌ی تجارت الکترونیکی است که در سال ۱۹۹۸ در کشور آمریکا توسط ایلان ماسک به وجود آمد و در حال حاضر ۱۷۰ میلیون عضو دارد. در این سامانه می توانید تا حداکثر هزار دلار از سایت های خارجی و فروشگاه های اینترنتی مختلف خرید کنید و مبلغ آن را اینترنتی و از طریق این سامانه‌ی مطمئن، پرداخت کنید.

متاسفانه به خاطر تحریم‌، نمی‌توانیم از این سرویس برای نقل و انتقالات داخلی استفاده کنیم و فقط از این درگاه برای فروشگاه های خارجی می توان استفاده کرد.

۲. وب گرام (WebMoney)

وب گرام یا همان وب مانی، به مانند سیستم پی پال می باشد و یک تجارت آنلاین بین المللی به حساب می آید و ۳۲ میلیون عضو دارد. در این سیستم کاربر نیاز به افتتاح حساب در هیچ بانکی نداشته و به راحتی می تواند علاوه بر کنش های مالی و همه واریزهای خود را مشاهده و پیگیری کند. این سرویس برای اعضای خود کیف پول دیجیتال و پاسپورت وب مانی ایجاد می‌کند تا به وسیله آن بتوانند به راحتی نقل و انتقالات مالی خود را انجام بدهند.


۳. وسترن یونیون (Western Union)  وسترن یونیون

یکی از محبوب ترین و بهترین سرویس های نقل و انتقال ارز در سطح بین الملل می باشد که فعالیت خود را از سال ۱۸۵۶ در کشور آمریکا شروع کرد و در حال حاضر ۱۸۵ شعبه در سراسر دنیا دارد.
از مزایای این روش می توان به عدم نیاز به حساب بانکی در مقصد اشاره کرد.

در این روش پس از آنکه ارز خود را به به نرخ ارز کشور مقصد تبدیل کردید، یک کد ۱۰ رقمی به شما داده می شود که با ارسال این کد، گیرندۀ ارز می تواند مبلغ واریزی شما را برداشت کند.
لازم به ذکر است که این روش در تحریم‌ها به صورت مستقیم انجام نمی گیرد.

۴. مانی گرام (Moneygram)

این روش دقیقا مانند روش وسترن یونیون می باشد، با این تفاوت که کارمزد کمتری نسبت به وسترن یونیون پرداخت می شود.


کارمزد حواله ارزی چقدر است؟

در روش هایی که عنوان شده است، روش سوئیفت بر اساس مبلغ نوع ارز از کشور دریافت کننده ارز کارمزد حواله ارزی، متغیر است و بین ۲۵ تا ۶۰ دلار می باشد. 
کارمزد حواله ارزی وسترن یونیون و مانی گرام، بر اساس ارز واریزی، بین ۴۵ تا ۱۶۰ دلار متفاوت است

مدارک لازم برای حواله ارزی چیست؟

بانک ها یا موسسات مالی برای اینکه بتوانند میزان امنیت روند نقل و انتقال حواله های ارزی را افزایش دهند، قوانین سفت و سختی را در نظر گرفتند که یکی از آنها دریافت مدارک شناسایی معتبر از اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.

اشخاص حقیقی باید مدارک مانند شناسنامه کارت ملی اصل و کپی یک قطعه عکس سه در چهار به همراه خود داشته باشند، اما اشخاص حقوقی (شرکت) برای دریافت حواله ارزی باید مدارکی مانند آگهی تاسیس، پروانه کسب، مجوز فعالیت اقتصادی شرکت، کارت بازرگانی (برابر اصل شده)، کپی اساسنامه، کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان امضای شرکت را به همراه داشته باشند.

امیدواریم این مطالب مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد، در صورتی که تمایل دارید انواع حواله های ارزی و مسافرتی و.... در کمترین زمان ممکن را تهیه کنید، با خدمات صرافی ارکان همراه باشید.

نظرات کاربران

محسن،اذ در شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۸ :   ارسال پاسخ
سایت مناسب وپر محتوایی هستش خوش وخرم باشید

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.