قیمت لیر ترکیه نوسان کند، برای ما فرصته یا تهدید؟

جمعه ۳۰ آذر ۱۳۹۷

کارشناس های اقتصادی بر این باورند که کاهش قیمت لیر ترکیه و تغییرات سیاسی و  اقتصادی در کشور ترکیه، فرصت ها و تهدیدهایی را همواره برای اقتصاد ایران به همراه خواهد داشت.


در ماه‌های اخیر پیش بینی قیمت دلار و قیمت یورو جزو اخباری بوده است که مورد توجه همه بوده است اما در ست سوم این ردیف از اخبار تکاپوی مردم برای پیش بینی قیمت لیره ترکیه بوده است.
به همین دلیل رصد قیمت لیر ترکیه برای مردم اهمیت بسیاری پیدا کرد، چرا که نوسان قیمتی بسیاری داشت‌.

وضعیت قیمت لیر ترکیه مشابه ریال ایران؟سقوط لیر ترکیه

در برهه‌ای قیمت لیر ترکیه در مقابل قیمت دلار آمریکا نوسان شدیدی پیدا کرد و قیمت آن به شکل قابل توجهی کاهش داشت.
این نوسانات قیمت لیر ترکیه از یک طرف باعث افزایش میل به سرمایه گذاری ایرانی ها در زمینه مسکن در ترکیه می شد و همچنین علاقه آنها به واردات بیشتر محصولات مصرفی از ترکیه افزایش پیدا کرد.

از طرف دیگر در شرایطی که ایران در تحریم به سر می‌برند، فضا برای همکاری‌های با ارزهایی به غیر از دلار فراهم شد و واردات نیازهای اساسی با هزینه کمتر میسر گردد.
با کاهش ارزش قیمت لیر ترکیه در مقابل قیمت دلار ۲ دیدگاه وجود دارد.

این موضوع باعث می‌شود تا ارز از کشور برای خرید املاک خارج شود و همچنین ارزش صادرات از سمت ایران به ترکیه برای صادرکننده ها کاهش می یابد و تمایل به واردات از ترکیه افزایش پیدا می‌کند که این موضوع باعث می‌شود تا تولید داخلی آسیب ببیند.

با کاهش همزمانی ارزش نرخ لیر ترکیه و ریال ایران و همچنین افزایش تحریم ها، شرایط اقتصادی باعث می‌شود تا روابط تجاری بین ایران و ترکیه افزایش پیدا کند و امکان واردات اجناسی که از کشورهای دیگه قابل تامین نیست از ترکیه تامین می‌شود.
موضوع مشترک بین اقتصاد ایران و اقتصاد ترکیه در ماههای اخیر این است که هردو اقتصاد شامل تحریم‌های یک طرفه آمریکا شده و ارزش پول لیر ترکیه و ریال ایران به شدت کم شده است.

طبق آمار در یک سال گذشته ارزش ریال در مقابل دلار حدود ۱۸۰ درصد کاهش پیدا کرده و از طرفی دیگر آمارها نشان می دهد، نرخ لیر ترکیه در مقابل دلار در مدت یکسال به میزان ۹۸ درصد ارزش خود را از دست داده است.

در حال حاضر از مهم‌ترین چالش‌های اقتصادی تقسیم شرکتهای خصوصی به بانک های خارجی و کمبود حساب جاری و و تکیه بر رشد اقتصادی که با اعتبارات کوتاه مدت بوده و همچنین نگرانی‌های حال حاضر در بازپرداخت اعتبارات، باعث شده تا رشد اقتصادی ترکیه به شدت کاهش یابد.

تهدیدهای کاهش قیمت لیر ترکیه

کارشناسان اقتصادی چند موضوع را به عنوان تهدید های کاهش نرخ لیر ترکیه عنوان کرده‌اند. آمارها حاکی از این است که شهروندان ایرانی با خرید ۹۴۴ مسکن در شش ماهه اول سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل رشد ۳ برابری داشته‌اند به گونه ای که در رتبهی سوم شهروندان خارجی خریدار مسکن در ترکیه قرار گرفتند، این در حالیست که در سال قبل در رتبه هشتم و نهم قرار داشته‌اند.

هرچند قیمت لیر ترکیه نسبت به قیمت دلار آمریکا کاهش پیدا کرده است اما کاهش قیمت ریال ایران به نسبت نرخ لیر ترکیه بیشتر بوده، در نتیجه قیمت لیر ترکیه نسبت به ریال افزایش داشته است.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که با کاهش قیمت لیر ترکیه، میزان واردات ایران از ترکیه افزایش پیدا کرده و در نتیجه تولید های داخلی آسیب می بینند.

در حال حاضر سیاست گذاران، محصولات وارداتی از ترکیه که نمونه‌های داخلی داشته را ممنوع کرده تا از تولیدات داخلی حمایت شود، اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که احتمال ورود این کالا از راه قاچاق وجود دارد.

روند قیمت لیر ترکیهفرصت های ایران به خاطر سقوط لیر ترکیه

با توجه به اینکه نرخ لیر ترکیه کاهش پیدا کرده است و از سوی دیگر تحریم‌های یکجانبه از طرف آمریکا علیه ترکیه اعمال شده است، فرصتی برای اقتصاد کشور ایران به وجود آمده و سیاستگذاران از آن استفاده کنند.

در این شرایط می‌توان برخی از مواد اساسی دارویی و بهداشتی که به دلیل تحریم واردات آنها به مشکل خورده است را از طریق ترکیه وارد کرد و ترکیه این وظیفه را بر عهده بگیرد.

به دلیل افزایش قیمت ارز و تحریم های اعمال شده بر ایران، واردات مواد اولیه برای تولیدات داخلی به مشکل خورده است و روند حرکتی تولیدات را کند کرده است، ترکیه گزینه خوبی برای واردات مواد اولیه تولیدات داخلی ایران می باشد.

چند ماه پیش مسئولین سیاسی ترکیه اعلام کردند‌ که می‌خواهند وابستگی خود را به دلار کم کنند و در معاملات تجاری خود کمتر از آن استفاده کنند. در روز پنجشنبه آقای رئیس جمهور عنوان کردند که ایران آماده تامین انرژی ترکیه در دراز مدت می باشد.

حال باید دید مسئولین سیاسی و اقتصادی چگونه روند همکاری را پیش می‌برند و چه استفادهای در حفظ و بهبود ارزش های ملی اقتصاد ایران می کنند؟

برای اطلاع از قیمت لیر ترکیه با صرافی ارکان همگام باشید و نظرات ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.