دور زدن تحریم ها با بیت کوین، مثل آب خوردن!

در روزهایی که تحریم ها علیه ایران اعمال شده است، زمزمه هایی مبنی بر دور زدن تحریم ها با ارز دیجیتالی بیت کوین به گوش می‌رسد.


این موضوع باعث شده است تا مردم در فضای مجازی به دنبال سه موضوع بگردند :

۱. بیت کوین چیست؟

۲. بیت کوین چگونه کار می کند؟

۳. راه های کسب بیت کوین چیست؟

 

بسیار خب، اما

علت این کار کاربران اینترنت چیست؟

براساس نتیجه گیری هایی که اکثریت انجام دادن با دور زدن تحریم ها به کمک بیت کوین تقاضا برای ارز دیجیتال بیت کوین افزایش پیدا کرده و بار دیگر قیمت این ارز دیجیتالی افزایش می یابد.

غافل از اینکه قیمت بیت کوین به قیمت دلار وابسته است و نوسانات قیمت بیت کوین هم همگام با قیمت دلار می باشد‌ اما اگر چنین موضوعی اتفاق افتاد بیفتد، بازیگران اصلی بازار ارز، سرمایه خود را دیجیتالی می کنند.
اما اینجا یک سوال مهم مطرح می‌شود.

دور زدن تحریم ها با بیت کویندور زدن تحریم ها با بیت کوین چگونه می‌تواند انجام شود؟

تعدادی از کارشناسان بر این باورند که مبادلات ارزی برای فروش نفت ایران را می توان با ارز دیجیتالی بیت انجام داد. کاری که کشور ونزوئلا با ارز دیجیتالی پترو انجام داده است.


علت این این موضوع که استفاده از بیت کوین پیشنهاد می شود به این دلیل است که روی ارزهای مجازی کنترل زیادی وجود ندارد و قابل رهگیری نمی باشند به همین خاطر با استفاده از این فناوری می توان سیستم های اقتصادی و مالی را دور زد و از تحریم‌ها عبور کرد.

 

لازم به ذکر است که دونالد ترامپ در پاسخ به این حرکت کشور ونزوئلا، یک دستورالعمل اجرایی صادر کرد که شهروندان آمریکایی حق داد و ستد با ارز دیجیتالی کشور ونزوئلا را ممنوع اعلام کرد.

 

در روزهای اخیر تعدادی از هتل های برتر و بین المللی ایران برای اینکه با تحریم های آمریکا متضرر نشوند در سیستم رزرو آنلاین خود، ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم هم می پذیرند.

 

بر اساس گفته های رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، محمد رضا پورابراهیمی، استفاده از ارز های دیجیتالی را راهی برای اجتناب از داد و ستد با عرضه جهانی دلار دانست و همچنین عنوان کرد که با استفاده از آن می توان کارِ سیستم پرداخت بین المللی سویفت بر بستر ارزهای رمزنگاری شده با بانک مرکزی کشورهای مختلف را انجام داد.

همچنین محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران خبر از راه‌اندازی ارز دیجیتالی ملی و ایرانی داد که این موضوعات یکسری احتمالات از طرف خبرگذاری های آمریکایی داشته است.

 

براساس احتمالات خبرگزاری های آمریکایی کشور ایران اگر ارز دیجیتالی ملی خود را رونمایی کنند و از آن استفاده کنند دولت آمریکا خیلی سخت می‌تواند مانع از مبادلات ارزی ایران و سایر کشورهای جهان شود و عملا تاثیر دور زدن تحریم های نفتی با بیت کوینتحریم ها به صفر میرسد اما در ژوئن سال ۲۰۱۲، آمریکایی‌ها با یک کرم کامپیوتری به برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران که "استانکس" نام داشت حمله کردند و کامپیوترهای ایران را از کار انداختند و عملیات غنی‌سازی اورانیوم را در ایران به تاخیر انداختند، این خبرگزاری ها مدعی شده‌اند که باید همان روش را در پیش بگیرند اگر ایران ارز دیجیتالی ملی خود را رونمایی کند.

 

 

آنها بر این باورند که تنها با طراحی یک سلاح سایبری جدید می‌توانند در کار ایران اختلال واردکننده به ایران ضربه بزنند.

 

عده ای دیگر از خبرگزاری‌ها در آمریکا احتمال می دهند که ایران به مانند کره شمالی روش سرقت رمز ارزهای دیجیتالی و یا استخراج ارز های دیجیتالی را در پیش بگیرند؛ کاری که کره شمالی به کمک آن توانست ۲۰۰ میلیون دلار بیت کوین به دست آورد او و با این کار می‌تواند پول نقد به اقتصاد تضعیف شده خود به دلیل تحریم‌های شدید بین المللی، تزریق کند.

 

مخالفین دور زدن تحریم ها با بیت کوین چه می‌گویند؟ می‌گویند توهمه؟

هادی نعمتی پژوهشگر ارزهای دیجیتالی در ایران می‌گویند در جهان بیت کوین به مانند یک پس انداز است اما در ایران به عنوان یک سود تلقی می گردد و دسترسی ما را به اقتصاد جهانی میسر می سازد، مردم ایران بیت کوین می خرند تا به ارزهای رسمی بین المللی دسترسی پیدا کنند چرا که در حال حاضر به آنها دسترسی ندارند.

 

در حدود ۱۰ ماه پیش، شرکت بیتراکس (Bittrex) که یکی از بزرگترین شرکت‌های مبادله ارز دیجیتالی در دنیا می باشد، حسابهای ایرانیان را که در آن مبالغ مختلفی از بیت کوین را داشتند معلق کرده و اجازه دسترسی به آنها را نمی دهد و علت این تعلیق را مبنی بر حفظ امنیت کاربران و این کار خود را بخشی از بازبینی های پایبندی به قوانین خود عنوان می‌کند که چیزی در حدود کمتر از ۰/۱ درصد از کل حساب‌های موجود در بیتراکس می‌باشد.


عده‌ای بر این باورند که این دلایل دروغ بوده و رشته در تحریم‌های آمریکا علیه ایران دارد، چرا که این شرکت مستقر در آمریکا می‌باشد.

 

همچنین عده ای از کارشناسان بر این باورند که در صورتی که از ارزهای دیجیتالی در مبادلات نفتی کشور استفاده شود، ممکن است ضرر و زیان زیادی آینده کشور ایران شود.

راه حل تحریم نفتی ایران به کمک بیت کوینبا توجه به اینکه ارزهای دیجیتالی نوسانات قیمتی بسیار شدیدی در سال‌های اخیر داشته‌اند؛ انتقال درآمد بسیار زیاد ایران از طریق نفت، به واسطه این ارزهای دیجیتالی بسیار خطرناک است و ممکن است در نوسانات قیمت ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین بخش زیادی از درآمد کشور از بین برود.

 

همچنین کارشناسان معتقدند که نقل و انتقالاتی که با ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین انجام بشود چون پشتوانه این ارزها دلار آمریکا می‌باشند در واقع به ارز دلار آمریکا کمک شده است و ممکن است دوباره قیمت دلار آمریکا نوسان زیادی در بازار ارز داشته باشد.

 

ضمن اینکه اگر ایران نقل و انتقالات خود را که درآمد زیادی از آن، از نفت حاصل می‌گردد را به شبکه فناوری بیت کوین وارد کند علیرغم اینکه این ارز دیجیتالی توسط هیچ کشور و نهادی قابل رهگیری نمی باشد اما وارد شبکه پولشویی شده و با اقدامات تخریبی احتمالی آمریکا و ویروس هایی که در آن ایجاد می کنند ممکن است کشور متضرر شود.

 

با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که کشور ایران چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت و چگونه عمل می کند؟

برای اطلاع از اخبار به روز قیمت بیت کوین و ارز دیجیتالی با صرافی ارکان همگام باشید.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.