بهترین سرمایه گذاری بعد از 13 آبان چیست؟ + 3 نظر متخصص

سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷

در حالی که نرخ دلار در ماه های گذشته نوسان های به شدت زیادی داشته است، در حال حاضر بهترین سرمایه گذاری پس از ۱۳ آبان چیست؟ در این مقاله به بررسی دقیق این موضوع می پردازیم.


در ماه های اخیر با توجه به اینکه قیمت دلار و سکه شاهد نوسانات شدیدی بوده است، تعداد افرادی که به سرمایه گذاری بر روی ارز دلار آمریکا و سکه فکر می‌کرده‌اند کم شده است.
به همین خاطر پیش بینی بهترین سرمایه‌ گذاری با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد ایران، کار سختی به مانند پیش بینی قیمت دلار است...

از گذشته تا به الان بر ما چه گذشت؟سرمایه گذاری پرسود و مطمئن

پیش بینی ها را می‌توان با بررسی روابط بین الملل و چشم اندازی که هر بازار برای آینده دارد تا حدود خوبی حدس زد. در سال های گذشته، سرمایه گذاری در بانک ها جزو مطمئن ترین و کم ریسک ترین سرمایه گذاری برای مردم به حساب می‌آمد.

این موضوع باعث شد که روز به روز به تعداد افرادی که در بانکها سرمایه‌گذاری می‌کردند، افزوده شود و بازار های دیگر را به دلیل کمبود تقاضا، در مسیر نابودی قرار دهد.بعد از کاهش سود بانک ها، بازارهای دیگر شروع به رشد کردند.

افراد زیادی دنبال بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری بودند که در این بین، افرادی که حرفه ای بوده اند بورس را انتخاب می کردند و افرادی غیر حرفه‌ای بودن، بازار مسکن را انتخاب می‌کردند.

پس از آنکه بازار مسکن روندی غیر قابل کنترل و کاملاً هیجانی در پیش گرفت، سرمایه گذاران سرمایه‌ی خود را به بازار ارز، سکه و طلا بردند.

از سوی دیگر عدم رقابت قدرتمند و نبود محصولات با کیفیت در سطح جهانی، موجب شد تا خودروهای وارداتی طرفداران بسیاری به نسبت قبل پیدا کرده و شاهد افزایش قیمت آن‌ها باشیم.

در این بین کارشناسان یک مورد را پیش بینی نکرده بودند که آن "از دست دادن برجام" بود!

بازی ترامپ نظم بازار های ایران را از بین برد و همچنین خروج آمریکا از برجام و مهلت زمانی های ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه تا اعمال تحریم ها، همه افراد را سردرگم کرد و همه دنبال پیش‌بینی قیمت دلار آمریکا افتادند.

ضمن اینکه این گمانه زنی ها در مورد اتفاقاتی که قرار است رخ بدهد، باعث نوسانات شدیدی شد که شوکی جدی به بازار ارز و طلا وارد شد و بازار مسکن را وارد رکود و همچنین بازار سهام شدیداً سقوط کرد.

 

بهترین سرمایه گذاری بعد از ۱۳ آباناما وضعیت فعلی نرخ دلار در هفته گذشته چه بود؟

با توجه به بازداشت دلال های بازار ارز و سکه محکومیت و فیلتر کردن سایت های  سکه و ارز که قیمت‌های نادرستی به صورت لحظه‌ ای در مورد قیمت دلار و ... جو سازی کاذب می‌کردند.

همچنین با واردات ۷۰ درصدی ارز حاصل از صادرات پتروشیمی ها به سامانه نیما قسمت زیادی از مشکل کمبود ارز را برطرف کرد و از طرفی ایام اربعین باعث شد تا تقاضا برای دینار عراق بیشتر از دلار آمریکا باشد.

همه این عوامل ای که گفته شد دست به دست هم داد تا تقاضا برای دلار کمتر شود و قیمت دلار روندی کاهشی را داشته باشد اما با رد لایحه CFT (مخفف کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم می باشد که قراردادی بین المللی بود و برای اینکه ایران از لیست سیاه FATF خارج شود باید در کنوانسیون CFT عضو شود) توسط شورای نگهبان، منجر به افزایش قیمت دلار در دو روز اخیر و همچنین اعمال تحریم های آمریکا در روز ۱۳ آبان باعث افزایش اندک نرخ دلار آمریکا در صرافی شده‌اند.

تحلیل تحریم های ۱۳ آبان از طرف آمریکا چیست؟

هادی حق شناس، اقتصاددان معتقد است عوامل سیاسی نمی توانند در کوتاه مدت و بلند مدت ثابت بماند برای مثال اگر انتخابات آمریکا به گونه‌ای پیش رفت که دموکرات‌ها رای بیاورند در آن صورت عوامل سیاسی بیرونی تاثیر کمتری بر اقتصاد ایران خواهند گذاشت.

همچنین اروپایی ها که قول حمایت سیاسی را برای بعد ۱۳ آبان داده بودند اگر این حرف، به حمایت اقتصادی تبدیل شود که شواهد حاکی از این اتفاق می‌باشد، در این صورت شوک سیاسی که از طرف خارج بر اقتصاد ایران وارد می شود به شدت کم رنگ شده و اگر نوسانی در قیمت ارز ایجاد شود صرفاً به خاطر عوامل اقتصادی داخلی بوده و تا حدودی می توان آن را کنترل کرد.

بهترین سرمایه گذاری در زمان تحریم

براساس گفته های این اقتصاددان بخش دیگری از التهابات قیمت دلار به دلیل جملاتی بوده است که به منظور تحریم‌های یک طرفه آمریکا در مقابل ایران گفته شده است مانند:

"کشورها با ایران معاملات تجاری انجام بدهند، مجازات می شوند!"
"صادرات نفت ایران به صفر خواهد شد!"
"هیچ گونه معاملات تجاری از طریق سوئیفت نخواهد گرفت!"

این گونه جملات جدایی از اینکه ۱۰۰% عملی بشوند یا نشوند بیشتر جو روانی را سنگین می کنند به طور مثال آمریکا نمی‌تواند به طور کامل صادرات نفت ایران را به صفر برساند ولی تاکنون حدود ۲ میلیون کاهش داشته است اما به دلیل افزایش قیمت نفت در ماه های گذشته این کمبود تا حدودی جبران شده است؛ با این حال احتمال این موضوع هست که میزان صادرات نفت تا مرز ۱.۵ میلیون بشکه برسد اما صفر نمی‌شود.

در حال حاضر براساس اخباری که اعلام شده است های کشورهایی که در حال حاضر از تحریم‌های نفتی در برابر ایران معاف شده‌اند عبارتند از: چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه که در این لیست قرار دارند.

 

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در مورد اهداف دولت آمریکا می‌گوید: علت اینکه آمریکا مجدد قصد اعمال تحریم های اقتصادی بر ان بر علیه ایران را دارد می تواند چند پیش بینی در این مورد باشد:

۱- تشویق مقامات ارشد ایران به امضای یک توافق نامه هسته‌ای جدید با دستورالعمل های متفاوت تر و بیشتر از برجام

۲- حفظ برنامه برجام و افزودن کنترل برنامه های موشکی ایران به برجام

۳- گرفتن امتیازهای اقتصادی زیادی و ایجاد اجبار به توافق به وسیله ضعیف کردن اقتصاد کشور ایران

۴- به کمک افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم و نارضایتی‌های آنها در جهت راه‌اندازی یک رژیم جدید در ایران

وی افزود: در رابطه با هدف های ۴ گانه دولت آمریکا در رابطه با اعمال مجدد تحریم های اقتصادی باید بگم که بر اساس تجربیات گذشته آمریکا هرگز به این هدفها دست پیدا نخواهد کرد و اعمال تحریم های جدید فقط فشار اقتصادی وارد می‌کند و دستاورد سیاسی برا آن نخواهد داشت.

بهترین راه سرمایه گذاری پولبا این حال، در کجا سرمایه‌گذاری کنیم؟

بر اساس نظر کارشناسان در حال حاضر نگه داشتن پول یکی از بزرگترین اشتباهات می‌باشد زیرا هر روز ارزش آن کمتر از دیروز می‌شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود که در بازاری سرمایه گذاری شود که بازده بالا و همچنین ریسک کمتری داشته باشد. 

در اینجا لازم به ذکر است که اشاره شود هر بازاری و مشکلات و ریسک مخصوص به خود را دارد به همین دلیل سرمایه گذاری در هیچ بازاری صددرصد سودده نیست و ممکن است با زیان همراه باشد.

اما اقتصاددان حق شناس می‌گوید: افرادی که در ماه های قبل دلار خریده اند یا قصد خرید دلار را دارند، پیشنهاد می شود که وارد بازار ارز نشوند به دلیل این که نوسانات قیمت دلار زیاد است و همچنین مردم در سال‌های ۱۳۹۱، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۷ معمولاً زمانی وارد بازار ارز شدند که قیمت ارز به بالاترین حد خود رسیده هنگامی شروع به فروختن دلارهای خود می‌کنند که قیمت آن به پایین ترین حد خود رسیده است و در اصطلاح ورود و خروج غیر حرفه‌ای به بازار ارز داشته‌ که کاملاً ضرر و زیان دیده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر بهترین بازاری که برای سرمایه گذاری می توان انتخاب کرد بازار سرمایه یا بورس است، اگر به خاطر بیاورید افرادی که در سال ۱۳۹۱ در بازار ارز و بازار بورس به طور موازی و همزمان سرمایه گذاری کردند بیشترین سود را به دست آوردند‌ پس می توان نتیجه گرفت این بازارها در حال حاضر بهترین پناهگاه برای حفظ دارایی شما می باشند.

 

اما بازار مسکن چی؟ سرمایه گذاری بکنیم یا نه؟بهترین سرمایه گذاری با پول کم

بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: با نوسانات شدید نرخ ارز ما به زودی شاهد این موضوع خواهیم بود که سرمایه های مردم به حوزه مسکن منتقل شود و تقاضا برای مسکن تا انتهای سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ افزایش یابد.

بدیهی است که با نوسانات بازار ارز و افزایش نرخ ارز، مردم برای حفظ دارایی خود، ارز خود را می‌فروشند و آن را در بازاری سرمایه‌گذاری می‌کنند که نوسانات کمتری نسبت به نرخ دلار و.... دارد.
بنابراین سرمایه‌های سرگردان به جای این که جذب بازار سکه و ارز شوند، سر از بازار مسکن و بورس در می آورند و به دلیل اینکه افراد کمی بازار بورس را می شناسند به همین دلیل بخش انبوهی به بازار مسکن روی می‌آورند.

 

بهترین سرمایه گذاری در سال ۹۷ممکنه قیمت مسکن بیاد پایین؟

وی افزود: در یک سال اخیر قیمت مسکن بین ۶۸ تا ۷۰ درصد رشد قیمت داشته است و در حال حاضر در مورد احتمال کاهش قیمت مسکن باید بگویم که این احتمال غیر منطقی و غیر علمی می باشد؛ سرعت رشد قیمت مسکن کم شده است اما خودِ قیمت مسکن کم نشده است و این احتمال خیلی خیلی کم است.

حال با همه این اوصاف، باید دید این جو ایجاد شده تا چه مدت ادامه خواهد داشت و در چه زمانی به ثبات خواهد رسید و تصمیم مردم برای سرمایه‌گذاری چه خواهد بود...

دوستان عزیز، همه‌ی نظرات شما به دقت خوانده می‌شود، لذا هر سوالی در موراد مختلفی مانند نرخ ارز، قیمت دلار و... که مربوط به تخصص ما می‌شود را حتما بپرسید تا طی مقالات مختلف جواب سوالات شما را بدهیم، خواسته های شما برای صرافی ارکان بسیار بارزش و محترم هستند.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.