4 قانون جدیدِ بازی قیمت دلار در بازار ارز ! (بروزترین شرایط صرافی ها)

دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷

1 هفته بعد از لغو ممنوع شدن معامله های ارزی، تابلو های صرافی ها به کار افتاد و به این صورت، عملکرد آن ها بعد از چهار ماه از  اول شروع شد. در ادامه به بررسی 4 وضعیت جدید در بازار ارز و معاملان دلار و یورو پرداخته ایم که دانستن آن ها می تواند برا ی شما عزیزان مفید واقع شوند.


افزایش قیمت دلارروز گذشته تعداد بسیاری از صرافی ‌های سمت جنوبِ میدان فردوسی، قیمت ارز دلار را بین 10350 الی 10450 تومان به ثبت رساندند.

در حالی که معامله های بسیاری در بازار ارز انجام نمی شود ولی تعداد کثیری از صرافی ‌ها که قیمت را روی تابلوی خود درج کردند اما خرید و فروش ارز نداشتند.

 در مقابل، بعضی از دیگر از صرافی‌ها عنوان کردند که معامله های حواله‌ای را از اول آغاز کرده اند. به عقیده تعداد زیادی از کارشناس ها، شروع معامله ها در بازار ارز آزاد که مجاز است، حجم معامله ها را بیشتر می‌کند؛ 
متغیری که این توانایی را دارد که باعث نزول هر چه بیشتر نوسان ها در بازار ارز آزاد شود.

مثلا، دیروز در حالی که بعضی از معامله کنندگان تلاش می کردند با ایجاد جو کاذب دربارۀ خبرهای سیاسی، دفعات بالا و پایین شدن قیمت دلار را افزایش دهند، دلار و سکه یکی از کمترین نوسان های ممکن خود را در چند روز اخیر داشتند.

 در روزهایی که گسترۀ نوسان ها کم می شود، معامله‌کنندگان تغییر موضع می‌دهند و در ازای احتکار ارز، تلاش می‌کنند با شناسایی نقطه های اوج و افول روزانه،  سود می کنند. 

تجربه روز قبل مشخص کرد که اگر سیاست‌گذار به جای قیمت ارز بر حفظ ثبات آن در بازار ارز متمرکز شوند، در میان‌مدت امکان ورود قسمتی از دلار های دپو شده به بازار ارز وجود دارد.

برای نخستین مرتبه بعد از شروع سیاست ‌های جدید ارزی، بر تابلوی تعداد بسیاری از صرافی‌ها قیمت دلار نشان داده شد. 
دیروز، تعداد زیادی از صرافی ‌های سمت جنوبی میدان فردوسی روی تابلوی خود قیمت یورو و دلار را نشان دادند. نرخ  دلار که در اکثر صرافی ها مورد خرید و فروش قرار می گرفت تفاوت 100 تومانی با یکدیگر داشتند .

از روز سه‌شنبه هفته قبل که بازار ثانویه ارز شروع به کار کرد و ممنوع بودن انجام معاملۀ دلار به‌طور کلی برطرف شد، صرافی ‌ها علاقه‌ی زیادی برای انجام خرید و فروش ارز از خود بروز ندادند. با این وجود، مرحله به مرحله شرایط انجام معامله در بازار بیشتر مهیا شد تا روز قبل برای نخستین مرتبه، تعداد بسیاری از تابلوهای صرافی ‌ها قیمت‌های دلار و یورو و همچنین بقیه نرخ ارز صرافی را کامل نمایش دادند.

 البته، هنوز خرید و فروش ارز در بازار آزاد با مشکل هایی دست و پنجه نرم می کند. مثلا، دیروز متقاضی ها گفتند که بعضی از صرافی ‌ها علی رغم اینکه قیمت دلار را بر تابلوی خود درج کرده بودند، ولی در عمل عنوان نمودند، هیچ ارزی برای فروختن به مردم ندارند. قیمت دلار در ایران امروز چنده؟

براساس مشاهده های میدانی که انجام شد، دیده شد که از بین صرافی‌ های موجود در ضلع جنوبی میدان فردوسی، فقط 2 صرافی توانایی فروش ارز را داشتند و هر دوی آن صرافی ها بسیار شلوغ بودند. لازم به ذکر است که طول این صف های در مقایسه با صف های طویل مرد در اسفند 96 بسیار کوتاه تر و کمتر بود و اکثر مراجعه ها به بازار ارز بود و تنها دسته ای به صرافی ها مراجعه می کردند که متقاضی ارز مسافرتی بودند.

 در این بین، فردی که مسئول پاسخگو بودن مردم برای انتظار آن ها در صف جلوی صرافی را بر عده داشت .گفت که تا سقف 5000 دلار برای درخواست های مسافران اختصاص می‌دهند.

طبق چیزی که مصارف ارزی خدماتی گفته شده است که مسافرها می‌توانند حداکثر 5000 یورو یا به همان اندازه به بقیه ارزها، وجه بگیرند؛ یعنی مسافر این قابلیت را داشته که براساس نرخ ۱۳/ ۱ برابری یورو نسبت به دلار، در ساعت چهار عصر، نزدیک به 5600 دلار وجه دریافت کند.

یکی دیگر از نکته هایی که بر تابلوی صرافی‌ها دیده می شد این بود که تعداد زیادی از آنها فقط قیمت دلار و یورو را بر تابلوی خود ثبت کرده بودند و خبری از نرخ سایر ارزها نبود.

 با این وجود، یکی از صرافی‌ ها نه‌ تنها قیمت ارزهای مختلف را بر تابلوی خود درج کرده بود؛ بلکه بیان کرده بود که به درخواست حواله‌ای ارز درهم امارات و ارز دلار کانادا هم پاسخ می دهد.

به عقیده کارشناس ها هرچه فعالیت صرافی ‌ها و معامله‌کنندگان بازار افزایش یابد، گسترۀ فعالیت بازار بیشتر می شود؛ علتی که باعث می‌شود اثرگذاری نوسان‌گیرها در بازار کم‌ شود.
 بعضی از فعال های اقتصادی نیز قسمتی از کاهش دنبالۀ نوسان های موجود در بازار سکه و دلار را به خاطر این موضوع می‌دانستند که با شروع کار بازار ثانویه ارز، معامله های گسترده تری انجام شده است.


۴ ویژگی جدید بازار ارز دلار

پیش بینی قیمت دلار1.محدود تر شدن دامنۀ نوسان نرخ دلار

اولین ویژگی جو جدید بازار ارز می باشد به گونه ای که یک روز دلار بین 10200 تا 10450 تومان معامله می شود، در حالی که روز بعد آن این بازه فرق خواهد داشت و بین 10350 تا 10500 تومان خواهد بود.

 2. جلوگیری از اختلاف زیاد بین حداکثر و حداقل قیمت دلار در روز

در اصل در هفته‌های گذشته در اکثر مواقع، معامله‌کنندگان در طول روز بیشتر موضع خرید داشتند و فقط زمانی که قیمت سیر کاهشی به خود می گرفت، در موضع فروش قرار می گرفتند. 

با این وجود، در روزهای گذشته معامله‌کنندگان سریعاً از موضع خرید یا فروش بیرون می رفتند. در واقع احتکار ارزی در روزهای گذشته کمتر کسی به فکر احتکار ارز در بازار می افتد. و اکثر معامله‌کنندگان تلاش می‌کنند از راه خرید و فروش‌های روزمرۀ خود سود کنند.

3. انتظارِ افزایش قیمت دلار در بازار ارز کم شده استبروز ترین قیمت دلار

 سومین ویژگی که بعضی تحلیلگرها از رفتار بازار ارز استنباط می کنند، آن است که دیگر خیلی پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده مبنی بر افزایش قیمت دلار نمی باشد مگر اینکه شوک سیاسی دیگری که از عوامل افزایش قیمت دلار به حساب می آید،در کشور اتفاق بیفتد و دوباره قیمت دلار افزایش یابد.

افراد فعال در حوزه اقتصاد، ناتوانی دلار در افزایش قیمت آن تا مرز 11000 تومان را ناشی از ورود ارز حوضه پتروشیمی به بازار ارز ثانویه می دانند که انتظار اقزایش ناگهانی قیمت دلار را امری کم شانس و کم احتمال می دانند.

4. تلاش بعضی معامله‌کنندگان، برای میخکوب کردن قیمت دلار در بالای 10000 تومان

در واقع در وضعیتی که کمتر کسی انتظار افزایش قیمت دلار را داردیک سری افراد تلاش می کنند که قیمت دلار را در محدودۀ 10000 تومان نگه دارند، زیرا اینطوری فکر می کنند که تحت این شرایط خریداران بیشتری جذب بازار می شوند ولی اگه قیمت دلار نزول کند، افراد از ترس ضرر کردند به بازار هجوم می آورند تا دلار های خود را بفروشند، به همین خاطر تلاش می کنند نوسان گیری کنند. 

 

با همه این اوصاف، بیشتر تحلیلگران بر این باورند که باید اخبار روز قیمت دلار را پیگیری کرد، تا در صورتی که قیمت دلار به طور ناگهانی افزایش پیدا نکند یا شوک سیاسی جدیدی ایجاد نشود، در مورد پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده، پیش بینی کردند ممکن است تا اواخر ماه مرداد قیمت دلار کاهش یابد.

 

بروز ترین اخبار قیمت دلار صرافی ارکان

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.