سامانه نیما چیست؟ [با ذکر آدرس سایت سامانه نیما]

پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۷

سامانه نیما چیست؟ برای چه هدفی ایجاد شده است؟ در این مقاله قرار است به بررسی اجمالی آن بپردازیم.


سامانه نیما چیست و چه هدفی دارد؟سامانه نیما چیست و چه هدفی دارد؟

سامانه نیما یا سیستم نظام یکپارچه معاملات ارزی با هدف راحت کردن تامین ارزهای دلار، یورو و... به وجود آماده است و همچنین برای تامین امنیت خریداران و فروشندگان، در فضایی رقابتی برای صرافی ها در جهت تامین نیاز متقاضیان ایجاد شده است.

 چه کسانی در سامانه نیما فعالیت می‌کنند؟

در سامانه ارزی نیما، صادرکنندگان کالا‌ها و خدمات مختلف در نقش عرضه کنندگان ارز و همچنین واردکنندگان کالاها و خدمات مختلف به عنوان متقاضیان ارز ظاهر می‌شوند.
در این بین بانک ها و صرافی ها نقش واسطه‌‌گران را ایفا می‌کنند و چرخۀ عرضه و تقاضا را به حرکت در می‌آورند، یعنی منابع و ارز را از عرضه کنندگان به سمت متقاضیان ‌می رسانند، همچنین در سیاست‌گذاری های ارزی ایفای نقش می‌کنند.

سامانه ارزی نیما چگونه کار می‌کند؟

ابتدا برای ورود به سامانه نیما باید به آدرس اینترنتی www.ntsw.ir مراجعه فرماییددر سامانه نیما بازرگان ها نیازهای ارزی خود را در سامانه با عنوان "درخواست خرید ارز" ثبت می‌کنند که برای این‌کار یکی سری اطلاعات مانند مشخصات اجمالی درخواست خرید ارز، اطلاعات ارز درخواستی، مشخصات حساب مقصد برای حواله، مشخصات درخواست کننده و ... را باید پرکنند تا درخواست آن ها در سامانه ثبت شود. سپس درخواست هایی که با موفقیت در سامانه ثبت شدند، نزد تامین کنندگان مجاز نمایش داده می‌شود و آن‌ها بعد از دیدن این درخواست ها، می‌توانند قیمت مورد نظر خود برای تامین ارز را پیشنهاد دهند تا اگر بازرگان با قیمت مورد نظر هر کدوم موافقت کرد، فرآیند تکمیل و ارز مورد نظر تامین شود‌.

سامانه ارزی نیما چگونه کار می‌کند؟عملکرد سامانه نیما تا به امروز چطور بوده است؟

سامانه نیما به صورت آزمایشی فعالیت خود را از بهمن ماه سال 1396 آغاز کرد که تا بتواند به شفاف سازی در بازار ارز و بازار معاملات کمک کند برای همین قرار شد تا همۀ معاملات دقیق و با جزئیات کامل اعم از صادرات و وارادات در یک سیستم ثبت شود و گردش مالی ها شفاف‌سازی شود.

اما عضو اتاق بازرگانی اخیراً گفته است که: تا الان هیچ لیست مشخصی از اقلام صادراتی که شامل برگشت درآمد ارزی به سامانه نیما مشخص شده اند، اعلام نشده است اما حتما شفاف‌سازی بازار ارز به یک ضرورت تبدیل شده است و نیاز به همچنین شفاف سازی می باشد و همچنین هدف دیگر سامانه نیما این است که سامانه نیما، دلار دولتی را از خصوصی جدا کند؛ اما در این بین برخی معتقد اند نیازی به سامانه نیما و شفاف سازی ارزی و همچنین این جدا سازی نمی باشد.

وی افزود: بیشتر از ۸۵ تا ۹۰ درصد از درآمدهای ارزی کشور شامل صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی یا صادرات محصولات و کالاهای غیرنفتی است که توسط بخش مدیریت می شود؛ بنابراین ما فقط راجع به ۱۰ درصد درآمد ارزی کشور که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد صحبت می‌کنیم، که نیاز به شفاف سازی داشته و لرز به دست آمده باید وارد سیستم نیما شود تا این ارز به واردکنندگان تزریق شود.

نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: این ۱۰ درصد که به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال می‌رسد، اگر به درستی مدیریت شود می تواند نیازهای خرد ارزی مانند تقاضای مسافری، دانشجویی و حتی درمانی را برطرف کند.

اینکه بعضی از افراد معتقدند که نیازی به تحویل درآمد ارزی کالاهای صادراتی به سامانه نیما و شفاف‌سازی نیست، به هیچ وجه درست نمی باشد و به نظر من دولت باید زودتر این اقدام را انجام می داد و سیستمی برای نظارت بازار ارز کشور درست کرد، چون سالانه بیش از ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار ارز از کشور به طورغیرمجاز خارج شده و به ویلا و ساختمان تبدیل می‌شود یا در غیر این صورت به واردکردن قاچاق کالا پرداخته می شود.

وی اشاره کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران باید در این مورد، اول باید جلوی خروج ارز را بگیرد، سپس تکلیف تاجران را مشخص کند تا همه بدانند دقیقا چه سیاستی قرار است اعمال شود، تا در آخر به آنچه که خیلی وقت است در پی آن می باشد، برسد. 

جهت دنبال کردند اخبار مربوط به سامانه نیما بر روی سامانه نیما کلیک کنید و می توانید روزانه از اخبار به روز آن آگاه شوید.

 

نظرات کاربران

اکبر منتظری در سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
باعرض سلام دولت بایستی در کشورهای مختلف یا شعبه بانک داشته باشد یا با بانکهای اروپایی رابطه بانکی برقرارکند و همانگونه که برای خریدهای خارجی ابتدا واردکنندگان ثبت سفارش و گشایش اعتبار مینمایند و هنگامی که کالا FOB شد تمامی قیمت کالا را بصورت ارز خارجی پرداخت مینمایند برای صادرات هم خریداران خارجی ابتدا ثبت سفارش و پس از بارگیری و آماده شده اسناد حمل (FOB) مابقی ارزش کالا را بحساب ارزی صادرکنندگان واریز نمایند. در این حالت است که دولت میتواند کنترل کامل روی صادرات کالا داشته باشد.

صرافی اَرکان در سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ :
سلام دوست عزیز
ممنون از توضیح شما

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.