مزایای یورو نسبت به بقیه ارزها چیست؟ (اصلا چرا یورو؟!)

دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

مزایای ارز یورو چیست؟

یک ارز واحد، مزایا و منافع بسیاری را به همراه دارد، به همین خاطر ارز یورو ایجاد شد تا یک سری از کشورها نسبت به وضعیت قبلِ خود که هر کدام از کشورها پول خود را داشتند، وضعیت بهتری پیدا کنند.
 ضمن اینکه نه تنها خطرات نوسانات و هزینه های مبادله از بین می رود بلکه بتعث تقویت یکپارجگی بازار ارز می‌شود.
در اصل یورو به معنی همکاری نزدیک تر میان کشورهای عضو برای یک ارز مفید و اقتصاد پایدار برای همه اعضاء است.

هنگامی که اتحادیه اروپا در سال 1957 تأسیس شد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا شروع به ایجاد یک بازار مشترک برای تجارت کردند. با این حال، با گذشت زمان، مشخص شد که برای ایجاد بازار داخلی در جهت توسعه و شکوفایی بیشتر هر کشور، نیاز به همکاری اقتصادی و مالیِ نزدیک بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است از طرفی ایجاد بازار داخلی برای توسعه و شکوفایی هر کشور نیاز است. 
در آن دوران مشخص شد برای بهبود کل اقتصاد اروپا، ایجاد شغل بیشتر و رفاه بیشتر برای اروپایی ها باید در اولویت و ضرورت باشد. 

در سال 1991، کشورهای عضو پیمان اتحادیه اروپا (پیمان ماستریخت) را تصویب کردند، تصمیم گرفتند که اروپا برای قرن بیست و یکم واحد پولی قوی و پایداری داشته باشد، که نتیجه آن باعث شد ارزی به نام یورو شکل بگیرد.

مزایای ارز یورو چیست؟یورو از بدو به وجود آمدن مزایای متنوع داشته است و در مقیاس های مختلف کسب و کارها، از خرد گرفته تا کلان همگی در حال حاضر به آن درگیر هستند. مزایای یورو عبارتند از:

1.    پایداری بیشتر قیمت اجناس برای مصرف کنندگان و شهروندان(تورم کمتر)
2.    امنیت شغلی بیشتر و فرصت های شغلی بیشتر
3.    ثبات و رشد اقتصادی بیشتر
4.    بازارهای مالی یکپارچه‌ی بیشتر
5.    حضور پررنگ تر اتحادیه اروپا در اقتصاد جهانی
6.    نشانه بارز و هویتی برای اروپایی‌ها به حساب می‌آید

بسیاری از این مزایا به یکدیگر وابسته هستند و با هم ارتباط دارند. برای مثال، ثبات اقتصادی برای اقتصاد یک کشور کاملا مفید و موثر است؛ زیرا به دولت این اجازه را می دهد که برای آینده کشور برنامه ریزی کند.
 ثبات اقتصادی نیز برای کسب و کارها سودمند است، زیرا عدم قطعیت را کاهش می دهد و قابل پیش بینی است به همین دلیل، شرکت ها را به سرمایه گذاری تشویق می کند که این موضوع به نفع شهروندان است و باعث می‌شود که مشاغل بیشتر و شغل های با کیفیت بهتر ایجاد شود.

 

اصلا علل برتری یورو چگونه ایجاد شدند؟!مزایای یورو در سراسر جهان چیست؟

پول واحد از نقاط قوت محسوب می‌شود چرا که فرصت های جدیدی را در جهت یکپارچه سازی اقتصاد منطقه یورو فراهم می‌کند و باعث ایجاد بازار یکپارچه‌تر و کارآمدتر می‌شود.
تا قبل از ارز یورو، نیاز به تبادل ارزهای مختلف با یکدیگر بود که این خود، به معنای هزینه های اضافی، خطرات احتمالی مانند عدم شفافیت در معاملات مرزی بود اما با پول واحدِ یورو، راه اندازی کسب و کارها در منطقه یورو را راحت تر و همچنین امنیت شغل ها را بالا برد.

در عین حال، صاحبان کسب و کارهای مختلف را قادر به مقایسه قیمت ها در تجارت ها و سرمایه گذاری های بین المللی ساخت.
 همچنین انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری ایجاد کرد که در کسب و کارهای مختلف سرمایه گذاری کنند، از جمله سرمایه گذاران بزرگ نهادی که می توانند در سراسر منطقه یورو بدون خطرات نوسان نرخ ارز سرمایه گذاری کنند؛ در منطقه یورو، اکنون یک بازار بزرگ یکپارچه است که تنها علت وجود آن ارز یورو است.

 

مزایای یورو در سراسر جهان چیست؟

ارز یورو در منطقه یورو فرصت های جدیدی برای کشورهای مختلف در اقتصاد جهانی ایجاد کرد که به یک ارز جهانی پس از ارز دلار تبدیل شده است و منطقه یورو را به منطقه ای جذاب برای کشورهای مختلف در جهت انجام تجارت تبدیل کرده است و باعث ترویج تجارت و سرمایه گذاری شده است.
 مدیریت اقتصادی محتاطانه در منطقه یورو باعث می شود که ارز یورو نسبت به بقیه ارزها، ارزش خود را حفظ کند و باعث شود منطقه یورو در اقصاد جهانی جزو قدرت‌ها باقی بماند.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.