چطور با FOMO مقابله کنیم؟ (قسمت دوم)

سه شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱

شناسایی عوامل ایجاد فومو

فومو در فضای رمزارزها به دلایل زیادی ایجاد میشود، و شناسایی برخی از دلایل میتواند به پیشگیری از احساسی شدن و گرفتار شدن در دام فومو کمک کند. پنج دلیل که در ادامه ذکر میشود همه عوامل نیستند، اما میتوانند کمک کنند که به عنوان سرمایه گذار یا تریدر بتوانید با فومو مقابله نمایید.

 

گرفتن حرکت بزرگ بعدی

ایده‌ی گرفتن حرکت بزرگ بعدی به طور کلی در فضای کریپتو بسیار پررنگ است و دلیل آن اطلاع افراد از سودهای عجیبی است که سرمایه گذاران اولیه رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم به دست آورده‌اند. بیت کوین به عنوان مثال یک رشد انباشته نزدیک 30,000% را طی 9 سال گذشته ثبت نموده است.  اشتیاق کشف و به دست آوردن چنین سودی باعث ایجاد فومو بین فعالان بازار میشود. 

 

جلوگیری از ضررهای بزرگ

اغلب به فومو بازار کریپتو به صورت یک طرفه نگاه میشود و این مفهوم فقط در فضای کسب سود و تلاش افراد برای گرفتن حرکت‌های بزرگ در نظر گرفته میشود. اما برعکس آن هم درست است، اشخاص فومو را در زمانی که تلاش میکنند ضررهای بزرگ نداشته باشند نیز تجربه میکنند. یک مثال واضح مربوط به سقوط TerraUSD میشود، استیبل کوین ترا که حدود 70% ارزش خود را در روز 11 می 2022 از دست داد. 

 

دسترسی بیش از حد به اطلاعات

اطلاعات میتواند یک عامل مفید و مهم باشد، خصوصا برای کسب سود در فضای رمزارزها. اما همچنین میتواند ابزاری باشد تا فومو ایجاد کند، مخصوصا زمانی که شخص به آرایه بسیار بزرگی از اطلاعات از منبع‌های مختلف دسترسی داشته باشد. 

 

وارد شوندگان اولیه همه برنده میشوند

این طرز فکر از افرادی نشات میگیرد که باور دارند اولین وارد شوندگان همیشه نتایج خوبی به دست می‌آورند و داستانهای موفقیت زیادی از سرمایه گذاران اولیه و سودهای آنها از رمزارزهایی مثل بیت کوین شنیده‌اند. 

همانطور که بعضی اوقات سرمایه گذاران اولیه سود میبرند، باید مد نظر داشت که رمزارزها همواره عملکردهای فوق العاده‌ای ندارند و بعضی اوقات در روند نزولی هستند. 

 

بازار جدید و تست نشده

برعکس فارکس و بازار سهام، بازار رمزارزها تست نشده، بسیار تنظیم نشده و بدون مانع برای ورود است. این عوامل باعث هجوم افراد به بازار میشود، افرادی که دانش و درک محدودی از بازار و نحوه عملکرد آن دارند و استراتژی آنها صرفا بر مبنای فومو بنا شده است. 

 

نشانه‌های فومو که باید مراقب آن باشید

دانستن دلایل ایجاد فومو برای قدم اول خوب است، اما باید قادر باشید نشانه‌های آن را تشخیص دهید. این‌ها چند نشانه هستند که مشخص میکنند احتمالا یک سرمایه گذار بر مبنای فومو عمل میکند:

  1. نیاز به خرید یک رمزارز زمانی که میشنوید که رشدهای شدیدی داشته است.
  2. تمایل به ترید یا سرمایه گذاری فقط به دلیل اینکه یک رمزارز اخیرا محبوبیت بالایی به دست آورده است. 
  3. به طور مداوم در حال فکر باشید که اگر یک ترید را انجام میدادید چقدر سود میکردید.
  4. داشتن دغدغه و وسواس زیاد به شبکه های اجتماعی متمرکز بر روندها و تریدهای رمزارزها.

این 4 اقدام نشان میدهد که چطور طمع میتواند به اتخاذ تصمیمات ریسکی منجر شود و چطور این تصمیمات میتوانند غیر منطقی و زودگذر باشند. 

 

 

ادامه دارد... 

 

 

 

منبع: Investopedia
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.