چطور با FOMO مقابله کنیم؟ (قسمت اول)

چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱

"هی مکس، میدونستی دوج کوین رو از دست دادی؟ همه تونستن آینده خودشون رو باهاش بسازن."

خیلی از سرمایه گذاران از این سوال بسیار میترسند. برای این ترس یک کلمه مخصوص هم وجود دارد: FOMO که مخفف این عبارت است: Fear of missing out یا ترس از دست دادن. تحقیقات نشان میدهد FOMO بیشتر در سنین 18 تا 35 سال غالب است. فومو در فضای رمزارزها بیشتر رایج است، جایی که بعضی وقت‌ها تصمیمات ناگهانی و بدون فکر در زمینه ترید گرفته میشود.

 

فومو در سرمایه گذاری رمزارزها چیست؟

FOMO در دنیای رمزارزها زمانی اتفاق میافتد که یک شخص تصمیمی غیر منطقی برای ترید یا سرمایه گذاری در یک دارایی کریپتویی اتخاذ کند، و این تصمیم بر مبنای اطلاعاتی که به دست آورده اما صحت منبع و دقیق بودن آن را بررسی نکرده باشد. فومو در بازار رمزارزها باعث میشود اشخاص دارایی‌ها را در بالاترین قیمت بخرند یا حتی در پایینترین قیمت بفروشند، به جای اینکه بر عکس عمل کنند. بعضی اوقات آثار و نتایج فومو در بازار رمزارزها میتواند بسیار بدتر و عمیقتر از باختن و از دست دادن سرمایه باشد و ممکن است به مواردی از قبیل قطع ارتباط با خانواده، اضطراب و افسردگی منجر شود. 

 

خطرات سلامتی مرتبط با فومو

وقتی که یک شخص سرمایه خود را به دلیل سرمایه گذاری نادرست از دست میدهد، خصوصا زمانی که حجم سرمایه زیاد باشد، ممکن از لحاظ ذهنی تاثیر بدی بگیرد. در نتیجه، این شکست میتواند آثار مخربی روی سایر جنبه‌های زندگی فرد بگذارد، از قبیل رابطه‌ها، ارتباط با دوستان و فامیل، و ... شخص شروع میکند به تجربه کردن احساس جدا شدن از جامعه و کم کم ناکارآمد میشود. 

طی تحقیقی که به مدت 80 سال روی دانشجویان پسر دانشگاه هاروارد انجام شد مشخص شد که: ارتباطات ما و اینکه چقدر در زمینه روابطمان خوشحال هستیم تاثیر قدرتمندی روی سلامتیمان دارد. 

این دست‌آورد میتواند در سرمایه گذاری کریپتو نیز کاربرد داشته باشد. فومو در کریپتو نه تنها میتواند روی سبد سرمایه و دارایی افراد تاثیر بگذارد، بلکه میتواند روی سلامتی و کیفیت زندگی آنها نیز موثر باشد. 

بنابراین بسیار مهم است که  FOMO را بشناسید و بدانید که دلایل و نشانه‌های آن کدامند و در نهایت به عنوان یک سرمایه گذار تا جایی که میتوانید از فومو دوری کنید. 

 

مثالهایی از فومو در کریپتو

یک مثال آشنا در زمینه FOMO کریپتو، حرکت‌های نوسانی دوج کوین در سال 2021 است.  توییت ایلان ماسک مدیر عامل تسلا در مورد دوج کوین باعث ایجاد فومو بین کسانی که دوج را در آن زمان نداشتند شد.

این میم کوین در مقاطع مختلف دستخوش رشد ناگهانی و سقوط شدید قیمت شد و این مساله بستگی داشت به اینکه بازار چطور صحبت های ایلان ماسک را تفسیر میکرد. در ماه می سال 2021، دوج کوین قبل از شرکت کردن ایلان ماسک در برنامه تلویزیونی “Saturday Night Live” یک پرش شدید داشت و پس از برنامه تلویزیونی حدود 30% ریزش کرد.

تاثیر فومو در جامعه کریپتو باعث سرمایه گذاری در خیلی از شتکوین‌ها شد. فومو کریپتو اساسا بر اساس تمایل اشخاص به شکار جانشین پولساز بیت کوین پرورش داده شده است. اما در واقعیت، انجام یک حرکت صحیح و سودآور نتیجه اتخاذ تصمیمات منطقی بعد از تحقیق عمیق در مورد سرمایه گذاری در هر توکن است. 

 

 

ادامه دارد... 

 

 

 

 

منبع: Investopedia
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.