چطور از زمستان کریپتو جان سالم در ببریم؟ (قسمت اول)

پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱

زمستان رمزارزها یک دوره طولانی مدت است که در آن قیمت دارایی‌ها نسبت به سقف های قبلی به شدت کاهش پیدا کرده است. مشابه بازار خرسی در سهام، زمستان رمزارزها نیز میتواند به ضررهای زیاد برای سرمایه گذاران منجر شود. 

در ادامه نکاتی ارائه میشود تا بهتر بتوانید زمستان رمزارزها را به عنوان یک سرمایه گذار سپری نمایید. 

 

زمستان رمزارزها چیست؟

"زمستان رمز ارز" یک واژه تخصصی است که به دوره طولانی روند نزولی در قیمت رمز ارزها اشاره میکند. زمستان کریپتو قاعدتا از ارزهای اصلی مثل بیت کوین و اتریوم آغاز میشود و به NFTها و سایر کوین‌ها و توکن‌های کمتر شناخته شده میرسد. 

ممکن است زمستان رمز ارز با سایر رکودهای اقتصادی یا بازار خرسی در سهام همزمان شود، اما همیشه اینطور نیست. رمز ارزها یک کلاس دارایی جدید هستند که میتوانند به صورت مستقل نسبت به سایر بازارها حرکت کنند. 

زمانی که قیمت رمزارزها ریزش میکند، خیلی سخت است که تصمیم بگیرید دارایی خود را قبل از کاهش بیشتر بفروشید یا هولد کنید و منتظر بازگشت قیمت بمانید. مایکل اندرسون، مشاور مالی Maranatha Financial در کالیفرنیا میگوید. وی اضافه میکند: "رمزارزها دارایی‌هایی پر ریسک هستند که ممکن است در نهایت ارزش آنها صفر شود. در حالی که فکر نمیکنم تمام رمزارزها شکست بخورند، اعتقاد دارم تعداد زیادی از آنها در نهایت زمین خواهند خورد و از بین میروند."

بیت کوین پس از رسیدن به سقف خود در نوامبر 2021، بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است و این ریزش قیمت اکثر رمزارزها و پروژه های بلاکچین را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از مهمترین اتفاقات هم از دست رفتن ارزش استیبل کوین متعلق به Terra Luna بود که باعث شد سرمایه گذاران این رمزارز ضررهای سنگینی را متحمل شوند. همچنین پلتفرم‌های Celsius و Voyager نیز طی این برهه شکست خوردند و باعث شدند سرمایه گذاران بخش بزرگی از دارایی خود را از دست بدهند. 

ورشکستگی پلتفرم‌های سرمایه گذاری کریپتو و صرافی‌ها اندرسون را نگران میکند. وی میگوید: "ضررها در Voyager، Celsius و از بین رفتن استیبل کوین Luna مثالهای خوبی هستند برای اینکه نشان دهند چرا باید سرمایه گذاران به شدت محتاط باشند."

 

چطور متوجه شویم در زمستان کریپتو هستیم

با توجه به اینکه رمزارزها یک کلاس دارایی جدید هستند، تشخیص زمستان کریپتو به آسانی تشخیص بازار خرسی در بازارهای دیگر نیست. اگر بخواهیم با بازار خرسی در بازار سهام مقایسه کنیم، زمستان رمزارزها زمانی رخ داده است که قیمت‌ها بیش از 20% نسبت به سقف قبلی خود ریزش داشته‌اند. 

شاید بهترین سنجه برای قیمت رمزارزها، "S&P Cryptocurrency Broad Digital Market Index" یا "شاخص S&P رمزارزها و بازار دیجیتال گسترده" باشد.

در زمان نگارش این مطلب، این شاخص از سقف قبلی خود حدود 70% کاهش داشته و به صورت واضح زمستان کریپتو را نشان میدهد. 

 

آیا باید تمام رمزارزهای خود را در زمان زمستان رمزارزها بفروشید؟

در بازار سهام، بسیاری از سرمایه گذاران بر این باورند که بازار در نهایت از هر روند نزولی خارج میشود و قیمت‌ها بازیابی میشوند. تاریخ نیز این مدعا را ثابت نموده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که بازارها همواره صعودی باشند. در عالم واقعیت، فقط زمان مشخص میکند که چه پیش می‌آید. 

"قیمت‌های رمزارزها شاهد ریزش‌های بزرگ و بعد از آن دوره‌های طولانی قیمت خنثی و رنج بوده است، قبل از اینکه بازیابی‌های عظیم رخ دهد. بنابراین شما هرگز نمیتوانید دور کریپتو را به صورت کامل خط بکشید." اندرسون ادامه میدهد: "در حالی که ریسک ضررهای بزرگ وجود دارد، شاهد این بوده‌ایم که در پروژه‌های موفق افراد در یک بازه زمانی کوتاه توانسته‌اند دارایی خود را 10 برابر یا 100 برابر یا حتی بیشتر کنند."

در حالی که بیشتر سرمایه گذاران نسبت به بازار سهام اطمینان دارند، کریپتوکارنسی هم طرفداران زیاد و هم منتقدان زیادی دارد. قدیمی‌ترین صرافی‌های سهام در اروپا صدها سال قدمت دارند. صرافی سهام نیویورک از سال 1792 فعالیت میکند و این قدمت به سرمایه گذاران اطمینان خاطر میدهد که بازارها در چرخه‌های اقتصادی و طی فراز و نشیب‌ها زنده می‌مانند. 

بیت کوین در سال 2009 فعالیت خود را آغاز کرد و در حالی که حدود 1 دهه از عمر آن میگذرد هنوز در مقایسه با سرمایه گذاری‌های سنتی خیلی جدید محسوب میشود. این مساله باعث میشود سوالات زیادی پیرامون آینده این رمزارز و توانایی آن برای بازیابی پس از دوره‌های ریزش شدید وجود داشته باشد. بنابراین حتما باید ریسک‌های سرمایه گذاری در رمزارزها را مد نظر داشته باشید و بدانید که آمادگی دارید چه میزان از سرمایه خود را در ریزش‌های قیمت از دست بدهید. 

 

ادامه دارد...

 

 

منبع: Investopedia
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.