چرخه نزولی بیت کوین تا چه قیمتی ادامه خواهد داشت؟

یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

از آنجایی که بیت کوین نتوانست مومنتوم صعودی به دست آورد، بازار خرسی بیت کوین همچنان ادامه دارد. قیمت بیت کوین تا کجا کاهش خواهد داشت تا به کف چرخه برسد؟

 

مدل‌های مختلف قیمت بیت کوین هدف‌های متفاوتی برای کف چرخه ارائه میدهند

پست اخیر که توسط CryptoQuant منشتر شده مدل‌های مختلف قیمت گذاری بیت کوین را بررسی میکند و بر اساس هر کدام قیمت احتمالی کف را پیش بینی میکند. 

قبل از بررسی اطلاعات این مدل‌ها، بهتر است ابتدا نگاهی به مدل‌های جمع آوری سرمایه بیت کوین داشته باشیم.

"ارزش بازار" (market cap) بیت کوین از ضرب جمع کل سرمایه در گردش در قیمت کنونی بیت کوین محاسبه میشود. 

یک روش دیگر، استفاده از "ارزش محقق شده" است. این مدل با محاسبه معمول ارزش بازار متفاوت است. در این مدل، به جای استفاده از ارزش حال حاضر بیت کوین، ارزش هر کوین در مقایسه با آخرین باری که معامله یا منتقل شده مقایسه میشود، و بعد جمع آن برای تمام دارایی در گردش محاسبه میشود.

مورد بعدی "ارزش متوسط" است، که به صورت ساده میانگین ارزش بازار را برای کل طول عمر بیت کوین به ما میدهد. این معیار از جمع ارزش بازار تمام روزها و تقسیم آن بر تعداد روزهای عمر رمزارز به دست می‌آید. 

در نمودار زیر، روند حرکت قیمت بیت کوین که از این مدلهای ارزش به دست آمده مشاهده میشود:

 

 

بر اساس شواهد تاریخی، کف بازار خرسی زمانی شکل میگیرد که بیت کوین پایینتر از ارزش محقق شده یا realized price معامله شود. در حال حاضر، قیمت بیت کوین در چنین شرایطی قرار دارد. 

با این حال، قیمت محقق شده به تنهایی نمیتواند کف‌ها را مشخص کند، و برای دقت بیشتر باید سایر مدل‌ها را هم بررسی کرد. 

همانطور که در نمودار ملاحظه میکنید، 2 قیمت دیگر یعنی "قیمت دلتا" و "قیمت ترمو" هم در چارت وجود دارند. قیمت دلتا از طریق "ارزش دلتا" محاسبه میشود که اختلاف بین "ارزش محقق شده" و "ارزش متوسط" است. 

در بازارهای خرسی سالهای 2015 و 2018، کف قیمت بیت کوین زمانی تشکیل شد که قیمت بیت کوین به قیمت دلتا رسید. از آنجایی که در حال حاضر مقدار قیمت دلتا 14.5k$ است، میتوان نتیجه گرفت که اگر الگوی چرخه‌های قبلی مجددا تکرار شود، بیت کوین حدود 28% دیگر ریزش خواهد داشت تا به کف بازار خرسی کنونی برسد. 

مدل محاسبه قیمت ترمو شبیه قیمت محقق شده است با این تفاوت که به جای محاسبه قیمتی که آخرین بار کوین با آن منتقل شده، در این متد قیمتی که کوین اولین بار با آن استخراج شده در نظر گرفته میشود.

کف قیمت در سال 2011 زمانی تشکیل شد که بیت کوین به این سطح قیمت قیمت (قیمت ترمو) رسید. CryptoQuant اشاره میکند با توجه به اینکه فاصله بین قیمت کنونی (20k$) و قیمت ترمو (2365$) بسیار زیاد است، به نظر نمیرسد که این قیمت به عنوان اندیکاتوری برای مشخص نمودن کف چرخه کنونی عمل نماید. 

 

قیمت بیت کوین

در زمان نگارش مطلب، قیمت بیت کوین در حدود سطح 20,000 دلار در نوسان بود و طی هفته گذشته حدود 5% از ارزش خود را از دست داده بود. 

 

 

 

رفع مسئولیت: متن فوق توصیه مالی نیست و صرافی ارکان مسئولیتی در قبال متن خبر و تحلیل قیمت ندارد.

 

منبع: NewsBTC
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.