سرمایه‌گذاری در NFTها؛ مزایا، معایب و آنچه باید بدانید

پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱

آیا باید در NFTها (توکن‌های غیر مثلی) سرمایه گذاری کنید؟

اگر تا به حال اسم توکن های غیر مثلی یا NFT به گوش شما خورده است، احتمال دارد که در مورد سرمایه گذاری در آنها فکر کرده باشید. اما سرمایه گذاری در NFT دقیقا به چه معنی است و مزایا و معایب آن چیست؟ لازم است که قبل از سرمایه گذاری در هر کلاس دارایی آن را به خوبی بشناسید. 

برای مبتدی‌ها، "سرمایه گذاری در NFTها" میتواند عبارت اشتباهی تلقی شود چرا که NFTها ذاتا یک کلاس دارایی محسوب نمیشوند. توکن‌های غیر مثلی از تکنولوژی بلاکچین استفاده میکنند تا به صورت دیجیتال مالکیت را احراز کنند، و ساخت NFT بیشتر شبیه عنوان یک ماشین است تا خود ماشین. همانطور که شما یک ماشین را به خاطر کاغذ عنوان که با آن است نمیخرید، کار هوشمندانه‌ای نیست که یک دارایی راصرفا به دلیل اینکه در قالب یک NFT توکنیزه شده خریداری کنید. 

این بدین معنی نیست که سرمایه گذاری در دارایی‌هایی توکنیزه شده به طور کلی ایده بدی است. اگر شما یک دارایی را شناسایی نمایید که با شرایط شما سازگار است، و منابع مالی هم وجود دارد، میتواند آن را بخرید. اگر مالکیت یک دارایی هم توکنیزه شود، احتمال دارد از سایر مزایای مرتبط با NFTها نیز بهره‌مند شوید. اما مطمئن شوید که از ریسک‌ها و خطرات سرمایه گذاری در NFTها نیز آگاه هستید.  

 

 

مزایای سرمایه گذاری در NFTها

برخی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در NFTها عبارتند از:

  • هر شخصی میتواند در NFTها سرمایه گذاری کند. سرمایه گذاری در دارایی‌های توکنیزه شده برای هر فردی ممکن است. مالکیت دارایی که به شکل NFT توکنیزه شده میتواند به راحتی و بهینه بین هر فردی در سراسر جهان منتقل شود. 
  • مالکیت NFT توسط بلاکچین ایمن شده است. استفاده از تکنولوژی بلاکچین برای احراز مالکیت به صورت دیجیتال میتواند مالکیت یک دارایی را برای سرمایه گذاران امن نماید. همچنین تکنولوژی بلاکچین میتواند مالکیت دارایی‌ها را شفاف‌تر نماید. 
  • فرصت برای یادگیری بیشتر در مورد فناوری بلاکچین. سرمایه گذاران میتوانند دامنه اطلاعات و دانش خود را در مورد بلاکچین توسعه دهند، در حالی که سبد متنوعی از دارایی ها ایجاد میکنند و بخش کوچکی را به دارایی‌های توکنیزه شده اختصاص میدهند. 

 

معایب سرمایه‌گذاری در NFTها

بسیاری از سرمایه گذاران در مورد خرید دارایی‌های توکنیزه شده نگران هستند. برخی از معایب سرمایه گذاری در NFTها عبارتند از:

  • NFTها یک کلاس دارایی نیستند. NFTها به طور معمول و به اشتباه یک کلاس دارایی محسوب میشوند به جای اینکه راه تکنولوژیکی برای احراز مالکیت دارایی باشند. اطلاعات نادرست پیرامون NFTها میتواند باعث نوسانات زیاد در ارزش دارایی‌های توکنیزه شود. 
  • تولید NFT به شدت انرژی مصرف میکند. اکثر NFTها در حال حاضر بر بستر بلاکچین اتریوم ایجاد شده‌اند، که از پروتکل بسیار انرژی‌بر اثبات کار (proof of work) استفاده میکند. مصرف برق یک تراکنش ساده NFT به اندازه مصرف یک روز و نیم یک خانه متوسط است.  
  • ممکن است نیاز به خرید اتریوم داشته باشید. از آنجایی که اکثر معاملات NFT بر بستر اتریوم انجام میشود، در اختیار داشتن اتریوم برای خرید یک NFT گاها ضروری است. سرمایه‌گذارانی که تمایل به خرید NFT با پول رایج مانند دلار آمریکا دارند ممکن است گزینه‌های خیلی محدودتری داشته باشند. 

 

جمع بندی 

به طور کلی میتوان گفت که NFTها مزایا و معایبی دارند اما ممکن است ایده بدی باشد که در یک دارایی فقط به دلیل اینکه توکنیزه شده سرمایه گذاری نمایید. مباحث فاندامنتال سرمایه‌گذاری همچنان مهم است، بدون توجه به اینکه مالکیت یک دارایی توسط بلاکچین احراز شده باشد یا خیر. بهترین کار به عنوان یک سرمایه گذار میتواند این باشد که بهترین و باکیفیت‌ترین دارایی‌ها که میتوانید داشته باشید را شناسایی کنید، و تلاش کنید تا آنها را به دست آورید.   

 

چرا برخی از افراد در NFTها سرمایه گذاری میکنند؟

سرمایه گذاران NFTها را به چند دلیل میخرند. برخی بسیار علاقه‌مند به داشتن دارایی‌ اصلی هستند، در حالی که دیگران ممکن است ارزشی در دارایی که توسط NFT توکنیزه شده مشاهده کنند. دیگران ممکن است سرمایه گذاری در NFTها را به عنوان راهی برای یادگیری بیشتر در مورد فن‌آوری بلاکچین تلقی کنند. 

 

آیا NFTها سرمایه گذاری خوبی محسوب میشوند؟

سرمایه گذاری در یک دارایی صرفا به این دلیل که به صورت NFT توکنیزه شده ایده خوبی نیست. NFTها ذاتا سرمایه گذاری محسوب نمیشوند، بنابر این قبل از خرید، مطمئن شوید که ارزش دارایی که پشت هر NFT هست را شناسایی کرده‌اید.

 

چطور میتوانم در NFTها سرمایه گذاری کنم؟

شما میتوانید هر دارایی که به شکل NFT توکنیزه شده را از طریق بازارهای اختصاص NFT و برخی صرافی‌های رمزارزها خریداری کنید. بسیاری از بازارهای NFT، مانند OpenSea، بر بستر اتریوم فعالیت میکنند و شما بایست اتریوم (ETH) داشته باشید تا بتوانید یک NFT بخرید.

 

 

 

منبع: Investopedia
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.