سرمایه‌گذاری در رمز ارزها (بخش اول)

یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

رمز ارز یا کریپتوکارنسی چیست؟

رمز ارز یا کریپتو کارنسی یا به اختصار کریپتو یک نوع پول دیجیتال جدید است که از فناوری بلاکچین استفاده میکند. این فناوری به دلیل اینکه قادر است از اجماع توزیع شده استفاده نماید کاملا امن به نظر میرسد. بلاکچین‌های رمز ارز مانند دفاتر حسابداری قدیمی هستند با این تفاوت که الکترونیکی شده‌اند و هر شخص که بتواند به دفتر کل دسترسی داشته باشد میتواند حسابدار هم باشد. 

سرمایه گذاران در سراسر دنیا شروع به سرمایه گذاری در رمز ارزها نموده‌اند. اگر چه بیت کوین معروفترین پول دیجیتال (کریپتو) محسوب میشود، صدها رمزارز دیگر نیز در حال حاضر وجود دارند. رمزارز در زمره یکی از جدیدترین و جذاب‌ترین کلاس‌های دارایی در بین سرمایه گذاران محسوب میشود.

 

سرمایه گذاری در رمزارزها

وقتی قصد سرمایه‌گذاری در رمزارزها را دارید، ممکن است فقط به این فکر کنید که یک یا چند کوین را خریداری کرده و هولد کنید. خرید مستقیم کریپتو ممکن است متداولترین راه باشد، اما زمانی که صحبت از سرمایه گذاری در کریپتوکارنسی میشود، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد:

 

  • خرید مستقیم رمز ارز: شما میتوانید به صورت مستقیم رمز ارزها را خریداری و هولد نمایید. انتخاب‌های شما میتواند در طیف وسیعی از رمز ارزها باشد، از معتبرترین آنها مثل بیت کوین و اتریوم تا کوین‌ها و توکن‌های تازه ارائه شده و ناشناخته. 
  • سرمایه گذاری در شرکت‌های کریپتوکارنسی: شما میتوانید در شرکت‌هایی سرمایه گذاری کنید که تمرکز کامل آنها یا بخشی از تمرکز آنها بر روی کریپتو است. انتخاب‌های شما میتواند از بین این گزینه‌ها باشد: شرکت‌های استخراج رمزارز، سازندگان سخت افزار استخراج، شرکت‌هایی مثل Robinhood Markets، هولدینگ PayPal که از رمز ارزها پشتیبانی میکند و خیلی از شرکت‌های دیگر در این حوزه. همچنین میتوانید در شرکت‌هایی مثل میکرواستراتژی MicroStrategy که مقدار زیادی رمزارز هولد نموده‌اند سرمایه گذاری کنید. 
  • سرمایه گذاری در صندوق‌های متمرکز روی کریپتو: اگر مایل نیستید بر روی شرکت‌هایی که صرفا در زمینه کریپتو فعال هستند سرمایه گذاری کنید، میتوانید سرمایه خود را وارد صندوق‌هایی کنید که تمرکز در این زمینه دارند. شما گزینه صندوق‌های ETF مانند صندوق‌های فیوچرز را دارید. برخی از این صندوق‌ها مستقیما روی رمزارزها سرمایه گذاری میکنند در حالی که برخی روی شرکت‌های متمرکز روی کریپتو، یا قراردادهای آتی فعالیت میکنند. 
  • ماینر یا تاییدکننده شوید: شاید مستقیم‌ترین راه برای سرمایه گذاری در کریپتو، استخراج یا انجام فعالیت به عنوان تایید کننده در شبکه کریپتو باشد. ماینرها (استخراج کنندگان) رمز ارز یا تایید کنندگان، به عنوان دستمزد زحمت خود کریپتو دریافت میکنند، که میتوانند به عنوان سرمایه گذاری هولد کنند یا تبدیل به سایر انواع پول نقد کنند.  

 

 

سرمایه گذاری مستقیم در رمز ارزها چگونه است

اگر میخواهید مستقیما در رمزارزها سرمایه گذاری کنید، میتوانید از یک صرافی کریپتو استفاده کنید. به روش زیر میتوانید از طریق صرافی اقدام به خرید کریپتو نمایید:

  1. صرافی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. بهترین انتخاب میتواند یک صرافی شناخته شده و معتبر با تعداد زیادی از رمزارزها باشد. 
  2. یک حساب کاربری در صرافی مورد نظر خود ایجاد نمایید. در اکثر صرافی‌های متمرکز، لازم است تا اطلاعات هویتی خود را ثبت نمایید و طی فرآیندی صحت مشخصات خود را تایید نماید تا فرآیند ثبت نام تکمیل گردد.
  3. اکانت خود را با پول نقد شارژ نمایید. قبل از اینکه بخواهید هر گونه کریپتو خریداری نمایید، لازم است اکانت خود را با پول نقد شارژ نمایید. (در صرافی‌های داخلی با ریال یا صرافی‌های خارجی با دلار)
  4. تصمیم بگیرید که کدام رمز ارز را میخواهید تهیه کنید. شما میتوانید انتخاب کنید که در یک یا چند رمز ارز سرمایه گذاری کنید. لازم است در مورد رمز ارزها تحقیق کنید تا تصمیم درستی اتخاذ نمایید. 
  5. یک سفارش خرید برای رمز ارز مورد نظر خود ثبت نمایید. اقدامات لازم را برای ثبت سفارش خرید رمز ارز مورد نظر خود انجام دهید. (ممکن است در صرافی‌های مختلف تا حدودی متفاوت باشد)
  6. رمز ارز خود را در کیف پول الکترونیکی ذخیره نمایید. پس از تهیه رمز ارز، دارایی خریداری شده در کیف پول شما در همان صرافی به صورت خودکار ذخیره میشود. شما میتوانید رمز ارز خود را در کیف پول خود در صرافی نگهداری کنید و یا به کیف پول الکترونیکی شخصی خود منتقل نمایید. به منظور نگهداری بلند مدت، معمولا گزینه هولد رمز ارز در کیف پول شخصی توصیه میشود.

یک اقدام خوب در بین سرمایه گذاران، بررسی دوره‌ای و مستمر سبد دارایی و احتمالا تغییر در میزان آن است. این فرآیند میتواند شامل افزایش یا کاهش میزان دارایی در هر رمزارز با توجه به نیازهای اقتصادی و برنامه سرمایه گذاری شما باشد. 

 

ادامه دارد... 

 

منبع: Investopedia
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.