هفت عادت سهام داران موفق در بازارهای مالی

پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹

بسیاری از شما با کتاب معروف استیون کاوی آشنا هستید که در این کتاب به "هفت عادت از موفق ترین افراد" اشاره شده است و نکته قابل ذکر از آن این است که موفقیت صرفا به واسطه شانس به دست نمی آید؛ بلکه، به صورت خودآگاه با ایجاد عادات مثبت، جذب افراد موفق می شود.
این معقوله در رابطه با تاجران بورس نیز سنخیت دارد؛ هیج تاجری از بدو تولد تاجر نیست؛ بلکه، با تبعیت از یک چهارچوب معین می تواند به این سمت برسد.

ما در این مقاله نه چندان فراگیر، به هفت عادت جالبی که در بازار سهام از شما یک تاجر موفق می سازد، اشاره خواهیم کرد:


1) در عین داشتن اشتیاق، خاضعانه رفتار کنید!

ترکیب اشتیاق و فروتنی، مواد اولیه سازنده یک سهام دار می باشد.
اگر گمان میکنید که در اوقات بیکاری خود به طور تفریحی می توانید از بورس نتیجه بگیرید، سخت در اشتباهید؛ برای دسترسی به یک نتیجه خوب از بورس، می بایست با آن مثل یک شغل تمام وقت رفتار کنید. همچنین، اشتیاق داشتن، حالتی ذهنی است که در این مسیر به شما کمک می کند، اما به تنهایی پاسخگوی نیاز شما نمی باشد. این در حالیست که تواضع درتجارت نیز یک رفتار موثر و اصلی به از یک تاجر موفق به حساب می آید که همیشه خود را شاگرد بازار سهام دانسته و بر این باور باشید که این محیط قادر است بهترین سهام داران را غافلگیر و صلاحیتشان را تکذیب کند!


2) در عین خوش بینی، توقعات معقول داشته باشید!

اگر خوش بین نیستید، یقیناً تاجر خوبی نخواهید بود. حتی در بدترین شرایط هم باید امید به یک راهی داشته باشید. یک تاجر باید همیشه با بینش و خوددار بودن امیدوار باشد که نتایجی مثبت در این بازار به بار می آورد و از آن مهم تر، انتظارات معقول و با اساسی داشته باشد؛ زیرا، مواقعی پیش می آید که ١٠% سود می کند و ممکن است به همان اندازه ضرری را نیز تجربه کند که در هرصورت سود و ضرر موقت است.


3) صبور باشید، ایستادگی کنید و از اشتباهات خود درس بگیرید!

یک تاجر موفق، کسی است که دائماً از اشتباهات خود درس می گیرد. در تجارت، مرتکب اشتباه شدن امری عادی تلقی می شود و این موضوع انکار نشدنی است؛ مادامیکه ایمان دارید حق با شماست، اشتباه پیش می آید.
تاجران زیرک، آنهایی هستند که به هنگام بروز خطا واقع بینانه عمل می کنند و تماما آن را می پذیرند.رفتار خودپسنانه از شما تاجری ماهر نمی سازد!
برخلاف عقیده عمده افراد، تجارت موفق تنها به مهارت و بینش ها محدود نمی شود؛ بلکه، به صبر و ایستادگی نیز بستگی دارد؛ شما پس از آنکه برنامه ای درراستای تجارت خود تعبیه کردید، باید تا به هنگام دریافت نتیجه صبر کنید، مصرانه تلاش کنید و منتظر نتیجه باشید.


4) نظم، شاخصه ای مهم در یک تجارت موفق تلقی می شود!

قانون طلایی یک تجارت موفق، رعایت انضباط است. 
ابتدا قوانین سخت را بررسی کنید، اهداف سوددهی را پیش گزینی کنید، سرمایه خود را حفظ کرده، سپس با نظم دهی به تدابیر خود از ضرر جلوگیری کنید. این روش شما را به تاجری ماهر تبدیل می کند، نه شخصی که موفقیت خود را مدیون شانس و هوش خود می داند!
اگر از این طریق از سرمایه خود محافظت کنید، سودتان را تامین خواهید کرد.


5) قدرت ریسک پذیریتان را مدیریت و سرمایه خود را حفظ کنید!

این مورد به نکتۀ قبلی تعمیم داده می شود و یکی از مواردی است که یک تاجر در مدیریت ریسک به آن توجه دارد.  نگران بازگشت سرمایه خود نباشید؛ زیرا، از کنترل شما خارج است و به عهده خود بازار سرمایه می باشد. موردی که باید آن را در هر معامله مد نظر قرار دهید، مدیریت ریسکتان است؛ اگر دور سرمایه خود دیوارهایی محکم بکشید و از آن به خوبی مراقبت کنید، اگر به موقع ودرست برای بازگشت سرمایه تان ریسک کنید، آنوقت می توان شما را به عنوان یک تاجر حرفه ای دانست!


6) یک تاجر حرفه ای هیچوقت هراس ندارد!

یک اصطلاح در بازار سرمایه رایج است و آن هم این است که "همیشه با طمع بفروش و با ترس بخر!"
از خرید به هنگام وضع هولناک بازار، می بایست انتظار ضرر و زیان را داشت.
این را به خاطر بسپارید؛ یک تاجر زیرک، هرگز نمی ترسد؛ بلکه، به برنامه های تجاری خود مصرانه عمل و نظم را اجرایی می کند.
همچنین، میزان سرمایه در بازار محدود است. ترس شما به نفع سایر تاجرانی است که ترس ندارند.


7) تجار حرفه ای قمار نمی کنند، بلکه به احتمالات توجه می کنند!

بسیاری از مردم، تجارت را با قمار بازی برابر می دانند، درصورتیکه این نظریه صحت ندارد! یک تاجر حرفه ای همواره بر روی احتمالات و ریسک های قابل کنترل، سرمایه گذاری می کند.
قمار نوعی عمل کورکورانه به حساب می آید؛ یک تاجر ماهر، شرایط بازار را می سنجد، احتمالات را بررسی می کند و در نهایت به تجارت می پردازد.

اگر مثل یک قمار باز عمل کنید، مانند وی نتیجه خواهید گرفت!


 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.