مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین (قسمت دوم)

دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹


5) بیت کوین کش (BCH)

بیت کوین کش، حاصل یکی از قدیمی ترین و موثرترین انشعابات سخت (هارد فورک ها) در بیت کوین اصلی است که جایگاه مهمی در تاریخ  آلتکوین ها نیز دارد. در دنیای ارزهای دیجیتال، یک شبکه فورک بیت کوین کش، در نتیجه اختلاف بین توسعه دهندگان و استخراج کنندگان تشکیل می شود و در برخی موارد، درصورت عدم توافق میان آن ها، ارز دیجیتال به نسخه هایی دیگر مجزا می شود که با توجه به ماهیت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال ، باید تغییرات عمده در کد توکن یا کوین ایجاد شود  و مکانیسم این فرآیند بر حسب نوع ارز، متغیر است. درهنگام تقسیم ارز دیجیتال، نسخه اصلی با حفظ کد اصلی اولیه، نسخه همتای خود را با کدی جدید، ایجاد می کند که این تقسیم در ماه اوت سال 2017، منجر به پیدایش اولین بیت کوین کش شد و بحثی که میان توسعه دهنگان درباره آن مطرح بود، به مسئله مقیاس پذیری اشاره داشت. شبکه بیت کوین محدودیت زیادی در اندازه و حجم بلاک ها دارد که حداکثر گنجایش حجم آنها از یک تا هشت مگابایت تعیین می شود که در این میان، بلاک های بزرگتر، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری را فراهم می‌کنند و با حذف پروتوکل های مجزا در شبکه می توان حجم بلاک را افزایش داد. 
همچنین از تاریخ هشتم سال میلادی جاری، سقف بازار بیت کوین کش حدود 5 میلیارد دلار و ارزش هر توکن 240 دلار تعیین شد.


6) لیبرا (LIBRA) 

لیبرا، یکی از ارزهای رایج و پرسر و صدا در دنیای اقتصاد می باشد که گزارش عملکرد (وایت پیپر) این پروژه به طور رسمی توسط فیسبوک در 18 ژوئن سال گذشته، مطرح و تایید شد، اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است. تا اواسط سال 2018، شایعاتی مبنی بر ارز دیجیتالی فیس بوک منتشر شد و از این قرار بود که فضایی بالقوه برای مبادلات ارزی توسط سیستم عامل این غول رسانه اجتماعی، ایجاد شود که مسئله راه اندازی آن مدت ها در دنیای ارزهای دیجیتال مطرح بود.
در این میان، فیسبوک، با رسیدگی به برخی موانع موجود در دنیای اقتصاد، کیف پول دیجیتال کالیبرا را تا اواخر سال 2020 عرضه خواهد کرد که مطمئناً توجه زیادی را از افراد درون و بیرون دنیای ارزهای دیجیتال به خود جلب خواهد کرد.


7) مونرو (XMR)

مونرو، یک ارز مطمئن، با تراکنش های محرمانه و غیرقابل ردیابی است. این ارز دیجیتال در آوریل 2014 راه اندازی شد و طولی نکشید که مورد استقبال زیادی از جامعه ارز دیجیتال قرار گرفت. همچنین این ارز کاملاً مبتنی بر کمک های اهدایی و جامعه راه اندازی شده است. ارز مونرو بر روی غیرمتمرکز سازی و قابلیت اندازه گیری تمرکز دارد و با تکنیک امضای حلقه ای مدیریت می شود و فضایی محرمانه برای نقل و انتقالات ارزی ایجاد می کند. امضاهای حلقه‌ای، امضاهای دیجیتالی ناشناسی از یک عضو از گروه هستند، درحالیکه مشخص نیست که کدام عضو گروه تراکنش را امضا می‌کند.
به دلیل مکانیسم های امنیتی استثنایی این سیستم، مونرو شهرتی ناخوشایند پیدا کرده است که با با عملیات جنایتکارانه جهانی مطابقت دارد، اما تاثیر شگرف آن را در پیشرفت های تکنولوژی انکار ناپذیر است. 
همچنین، از هشتم ژانویه ژانویه سال جاری، سقف بازار مونرو، حدود 1000 میلیون دلار و ارزش توکن آن  57 دلار تعیین شده است.


8) ایاس (EOS)

یکی از جدیدترین ارزهای دیجیتال بعد از لیبرا، ایاس است که در ژوئن سال 2018 توسط دن لاریمرریا، پیشگام ارز دیجیتال، ایجاد شد. لاریمر پیش از کارکردن بر روی این ارز، بیتشر صرافی دیجیتال (پلتفورم مالی متن باز) و همچنین پلتفرم رسانه های اجتماعی مبتنی بر بلاکچین Steemit را تأسیس کرد. مانند سایر ارزهای دیجیتال موجود، ایاس نیز پس از اتریوم طراحی شده است؛ ازینرو، بستری برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد.
همچنین، عرضه ارز اولیه توسط ایاس، یکی از قدیمی ترین و سودآورترین عملکرد در طول تاریخ بود که با تلاش بی سابقه 4 میلیارد دلاری از طریق سرمایه گذاری های گسترده مردم به مدت یک سال ، به رکورد 4 میلیارد دلار رسید.
ایاس، از مکانیزم اثبات سهام برای حفظ امنیت شبکه‌های بلاک چینی بهره می برد که در آن تولیدکنندگان بلاک بر اساس نرخ تولید خود، پاداش دریافت می کنند.
ویژگی منحصر بفرد ایاس این است که سیستم آن بدون نیاز به عملیات استخراج ، ارز تولید می کند و شامل قوانینی است که این شبکه را در نهایت دموکراتیک تر و غیرمتمرکزتر از سایر ارزهای دیجیتال معرفی می کند. 
از تاریخ هشتم ژانویه سال جاری ، ارزش بازار ایاس حدود 3 میلیارد دلار و ارزش توکن آن 3 دلارتعیین گردید.


9) بیتکوین اس وی (BSV)

اس وی مخفف "Satoshi Vision" ، نتیجه یک انشعاب سخت از بیت کوین کش است که از فورک های شبکه اصلی بیت کوین حاصل می شود. این برنامه ارتقا یافته شبکه ای، در نوامبر سال 2018 منجر به بحثی میان استخراج کنندگان و توسعه دهندگان شد که نتیجه آن، منجر به تولید یک هارد فورک و بیتکوین اس وی گردید. توسعه دهندگان این ارز، پیشنهاد می کنند که ارز نامبرده، در حالی که امکان ایجاد تحولات جدید جهت افزایش ثبات و مقیاس پذیری را فراهم می کند، پروتکل اصلی توسعه دهنده بیت کوین اس وی را بازیابی کند. علاوه بر این، توسعه دهندگان آن، امنیت و زمان پردازش سریع معاملات را در اولویت قرار می دهند.
همچنین، از هشتم ژانویه سال جاری ، سقف بازارارز اس وی به 2 میلیارد دلار و ارزش توکن به  115دلار رسید.


10) بایننس (BNB)

توکن اصلی پلتفرم مبادله ارز های دیجیتال، بایننس است که در سال 2017 ساخته شد و حجم معاملات و میزان تراکنش های ارزی را به حداکثر رساند. بایننس برای کاربران امکان تبادل ده ها ارز دیجیتال مختلف را برای پلتفورم خود فراهم می کند که کاربرد آن درکاهش هزینه های معاملات صرافی ها است و از آن نیز برای پرداخت در ازای دریافت برخی کالاها و خدمات ، از جمله هزینه سفر و موارد دیگر، استفاده می شود. 
بعلاوه، از هشتم ژانویه سال جاری، بازار بایننس به سقف 2 میلیارد دلار و ارزش توکن آن به حدود 15دلار رسید.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.