فارکس چیست؟

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹

معرفی فارکس 

فارکس، بازاری است که ارزهای مختلف ملی در آن معامله می شود؛ از اینرو، جزء بزرگترین و نقدینه ترین بازار های جهان به حساب می آید که هر روز، تریلیون ها دلار در آن معامله می شود. در این بازاربخش متمرکزی وجود ندارد؛ بلکه شبکه ای الکترونیکی متشکل از بانک ها ،کارگزاران ، موسسات و بازرگانانی می باشد که اغلب توسط کارگزاران یا بانک ها تجارت می کنند.
بسیاری از نهادها ، از موسسات مالی گرفته تا برخی سرمایه گذاران ، نیازهای ارزی دارند و ممکن است در جهت جنبش یک جفت ارز خاص معامله کنند که در این راستا سفارشات خود را برای خرید و فروش ارز در شبکه ارسال می کنند تا بتوانند با سایر سفارشات ارزی طرف های دیگر معامله ارتباط برقرار کنند.

 

نکات کلیدی بازار فارکس 

• بازار فارکس شبکه ای از موسسات است که معاملات آن به صورت شبانه روزی و در پنج روز هفته، به استثنای مواقعی که همه بازارها در زمان تعطیلات، تعطیل باشند)، انجام می شود.
• معامله گران خرده فروشی می توانند یک حساب فارکس باز کنند و با کمک آن به خرید و فروش ارز خود بپردازند که در این راستا، سود یا زیان معامله آنها ناشی از تفاوت قیمتی است که از خرید و فروش جفت ارزی آن به دست می آید.
•  قراردهای forward و  futuresروش دیگری از معاملات در بازار فارکس است که هردو قرارداد، توافقی برای خرید و فروش یک دارایی مشخص با قیمت تعیین شده در یک تاریخ معلوم در آینده هستند. با این حال، قراردادهای forward در زمان سررسید، تسویه و قراردادهای futures به صورت روزانه تسویه می شوند.
• بازار فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است.
• معامله گران خرده فروشی معمولاً نمی خواهند کل ارز مورد معامله خود را ارائه دهند. در عوض ، آنها می خواهند از اختلاف قیمت ارزها در طول زمان سود ببرند. به همین دلیل ، کارگزاران هر روز پوزیشن خود را تغییر می دهند.

 

اصول بازار فارکس
جفت ارزی فارکس و قیمت آن ها
هنگام معامله ارز ، آنها به صورت جفتی مثلا به صورت  CAD/SUD  (دلار کانادا درمقابل دلار آمریکا)، EUR/USD  (یورو در مقابل دلار آمریکا) ، USD /JPY (دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن) ذکر می شوند.
همچنین برای هر یک از جفت های نامبرده، قیمتی در نظر گرفته خواهد شد؛ به عنوان مثال، اگر این قیمت با جفت CAD/USD همراه بود ، به این معنی است که خرید یک دلار آمریکا به ارزش 1.2569 دلار کانادا می باشد. اگر قیمت به 1.3336 افزایش یابد، خرید یکدلار آمریکا به اندازه 1.3336 دلار کانادا هزینه خواهد داشت. 
هم اکنون، ارزش دلار آمریکا به نسبت دلار کانادا افزایش یافته است؛ زیرا، برای خرید یک دلار آمریکا هزینه بیشتری لازم است.


لات؛ واحد حجم معاملات ارزی

در بازار فارکس، ارز ها توسط لات با نام های میکرو ، مینی و استاندارد، معامله می شوند. یک میکرو لات به ارزش1000 واحد پول رایج ، یک مینی لات به اندازه 10 هزار و یک لات استاندارد به اندازه 100000 واحد ارزش دارد. این محاسبه با زمانی که شما در حین سفر به یک بانک برای تبدیل پول خود مراجعه می کنید، متفاوت است. هنگام معامله در بازار الکترونیکی فارکس، معاملات در بلاکهای ارزی مشخص صورت می گیرد ، اما شما می توانید با هر تعداد بلاک که دوست دارید معامله کنید. به عنوان مثال ، می توانید هفت میکرو لات (7000) یا سه مینی لات (30،000) یا 75 لات استاندارد (750،000) معامله کنید.

 

اندازه و حجم معامله
بازار فارکس به دلایل زیادی منحصر به فرد است، ولی دلیل عمده آن، اندازه و حجم معاملات بالا در آن می باشد؛ به عنوان مثال، براساس گزارشات بانک تسویه حساب های بین المللی در آوریل 2019، میانگین معاملات ارزی به 6/6 تریلیون دلار در روز رسید.
همچنین بزرگترین بازارهای ارز مالی جهانی مربوط به بازارهای نیویورک ، سنگاپور ، توکیو ، فرانکفورت ، هنگ کنگ و سیدنی می باشند.

 

نحوه تجارت

همانطور که پیشتر ذکر شد، امکان خرید و فروش شبانه روزی در هرساعت از پنج روز هفته در سراسر مراکز مالی در سراسر جهان فراهم است.
از لحاظ تاریخی ، تجارت ارز تا حد زیادی محدود به دولت ها ، شرکت های بزرگ و صندوق های سرمایه گذاری بوده است. اما در دنیای امروز، خرید و فروش ارز به راحتی با یک کلیک انجام می شود و قابل دسترسی برای عموم می باشد.
بسیاری از بنگاه های سرمایه گذاری ، بانک ها و کارگزاران خرده فروشی فارکس، فرصت باز کردن یک حساب تجاری را در اختیار همه افراد قرار می دهند.
هنگام معامله در بازار فارکس ، خرید یا فروش ارز یک کشور، بدون دخالت طرفین (مبادله فیزیکی پول) صورت می گیرد. این همان اتفاقی است که در یک کیوسک ارزی رخ می دهد؛ مانند گردشگری که از ژاپن به نیوورک برای بازدید از میدان تایمز می رود که در این میان لازم است که ین را به صورت نقدی به دلار آمریکا تبدیل کند (و برای این کارممکن است از او کمیسیون پرداخت شود) تا بتواند پول خود را هنگام سفر خرج کند. اما در دنیای بازارهای الکترونیکی ، معامله گران معمولاً در ارز مشخصی سرمایه گذاری می کنند؛ به این امید که ارز خریداری شده آنها سیر صعودی داشته و یا در صورت فروش، سیر نزولی داشته باشد تا بتوانند از تجارت خود سود کافی را ببرند.
یک ارز همیشه نسبت به ارز دیگر معامله می شود. اگر ارزی فروخته شود، در مقابلش ارز دیگری خریده می شود که در دنیای تجارت الکترونیکی ، سود مد نظر معامله کننده از تفاوت قیمت معاملات، حاصل می گردد.

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.