مهم‌ترین ارزهای دیجیتال بعد از بیت کوین (قسمت اول)

پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹

ارزهای مجازی همچون اتریوم (Ethereum) و ریپل (XRP)  که بیشتر برای راه حل های سازمانی مورد استفاده قرار می گیرند، درمیان سایر ارزها، از عمومیت زیادی برخوردارند.
همچنین برخی آلتکوین ها (همگزین و جایگزین های های بیتکوین)، محدودیت های بیت کوین را شناسایی و پوشش می دهند؛ از این رو از مزیت رقابتی در برابر بیت کوین ها برخوردار هستند.

تعریف ارز دیجیتال 
پیشتر به ماهیت پولی یا دیجیتالی بودن بیت کوین اشاره کردیم؛ اما باید بدانیم که برخی از ارزهای دیجیتال با کارت های اعتباری یا موارد دیگر، وارد دنیای فیزیکی شده اند و اکثریت عمده آنها شکل فیزیکی ندارند.
واژۀ کریپتو به معنای رمز در بازار سرمایه، به رمزنویسی پیچیده ای اشاره دارد که پردازش و انتقال ارزهای رمز پایه در پروسه رمزنگاری، در سیستم های غیرمتمرکز و توزیع شده انجام می شود؛ به گونه ای که دور از دستکاری و کنترل دولت باشند. ارزهای ساخته شده از بیت کوین به شکل کدهای استخراج شده ای از ارزهای رایج هستند که در مجموع  آلتکوین (altcoin) نامیده می شوند که نسخه های اصلاح شده یا پیشرفته بیت کوین می باشند و استخراج  و مبادلات برخی از آن ها، نسبت به بیت کوین ها آسانتر است. 


توکن‌ها، برنامه‌های غیر متمرکزی هستند که روی بلاک چین کوین‌ها پیاده می‌شوند. در این میان، تحلیلگران رویکردهای بسیاری جهت ارزیابی توکن ها در نظر دارند که رتبه بندی  کوین ها را بر اساس محدودیت بازار می شناسند.
 در زیر، به معرفی لیستی از مهمترین ارزهای دیجیتال که در در میان سرمایه گذاران از اهمیت خاصی برخوردار هستند، خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است، لیست تهیه شده جامع نیست؛ زیرا، از ژانویه 2020 تاکنون، بیش از 2000 ارز، رمزنگاری شده است که همواره در حال گسترش است.


اتریوم (ETH)
اتریوم (Ethereum)، یک پلت فرم نرم افزاری غیرمتمرکز است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (DApps) را فراهم می کند و هیچ‌گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که روی این شبکه اجرا می‌شوند، وجود ندارد. اتر، یک توکن رمز نویسی شده در شبکه اتریوم است که سرمایه گذاران و توسعه دهندگان  از آن برای ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بهره می برند.
ایده اتر برای اولین بار در سال 2015 ارائه شد و هم اکنون به عنوان دومین و مهمترین ارز دیجیتال رایج پس از بیت کوین در بازار سرمایه شناخته می شود. که از ژانویه 2020 ، حد مجاز بازار اتر تقریباً 1/10 اندازه بیت کوین تعیین شده است.
در سال 2014 ، پیش فروش اتر آغاز شد که با استقبال وسیعی مواجه گردید و منجر به عرضه اولیه سکه (ICO) شد.  طبق عملکرد اتریوم، می توان از اتر برای کدگذاری ، تمرکززدایی ، امنیت و تجارت در همه برنامه ها استفاده کرد. پس از حمله به سازمان های خودمختار غیر متمرکز در حوزه بلاک چین (DAO) در سال 2016 ، اتریوم به (ETH) و اتریوم کلاسیک(ETC) تقسیم شد ودر تاریخ 3 تا 8 ژانویه، ارزش اتریوم (ETH) در بازار سرمایه ، به سقف 16 میلیارد دلار و بیش از 140دلار به ازای هر توکن، رسید.


 

ریپل (XRP)

ریپل، یک شبکه تسویه حساب جهانی است که پرداخت های بین المللی فوری ، معین و کم هزینه را ارائه می دهد که در سال 2012 راه اندازی شد و خدمات پرداخت های برون مرزی با دقت و هزینه های کمتری را برای بانک ها فراهم کرد.
متد ساختاری ریپل به گونه ای منحصر به فرد است که نیاز به فرآیند استخراج ندارد. در واقع ، تمام کدهای ریپل قبل از راه اندازی استخراج شده اند که ساخت آن ارتباطی با زمان ندارد؛ بلکه، معرفی و حذف ریپل از بازار، آن هم مطابق با دستورالعمل های شبکه ای، امکان پذیر است. به این ترتیب ، ریپل خود را از بیت کوین و بسیاری از آلتکوین های دیگر، متمایز می سازد. 
لازم به ذکر است، عدم استخراج پذیری ریپل، استفاده از ماشین حساب و کندی شبکه را به حداقل می رساند.
همچنین، ریپل با مدل تجاری فعلی خود تاکنون موفقیت کسب کرده است. این ارز همچنان یکی از متداول ترین ارزهای دیجیتال در بین موسسات مالی مرسوم است که به دنبال ایجاد انقلابی در پرداخت های مرزی می باشد. به علاوه، در حال حاضر به عنوان سومین ارز بزرگ رمزنگاری شده بازار سرمایه، در جهان شناخته می شود.


لایتکوین (LTC) 
در سال 2011، لایتکوین به عنوان اولین ارزهای رمزپایه ای، توسط کارمند سابق گوگل، چارلی لی، ساخته شد که ردپای بیت کوین را دنبال کرد و اغلب از آن با عنوان "نقره تا طلای بیت کوین" یاد می شود. لایتکوین، مبتنی بر یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز است که توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی شود که سخت افزار سی پی یو برای استخراج و رمزگشایی لایتکوین ها بر روی اسکریپت استفاده می شود. 
گرچه لایتکوین از بسیاری جهات مانند بیت کوین عمل می کند، اما سرعت تولید بلوک آن سریعتر است؛ از این رو، تراکنش های سریع تری را ارائه می دهد؛ بنابراین، روز به روز مورد توجه بیشتری از توسعه دهندگان و بازرگانان قرار می گیرد.
همچنین، از 8 ژانویه سال 2020 ، سقف بازار لایتکوین به سه میلیارد دلار رسید که آن را را به ششمین ارز رمزنگاری شده در جهان، تبدیل کرد. 

 

 

 

تتر (USDT)
تتر، یکی از اولین و محبوب ترین ارزهای رمزپایه ای است که هدف آن، اتصال بازار خود به یک ارز یا نقطه مرجع خارجی و نهایتا کاهش نوسانات ارزی می باشد. از آنجا که اکثر ارزهای دیجیتال ، حتی ارزهای اصلی همچون بیت کوین ، دوره های مکرر بی ثباتی و نوسان را تجربه کرده اند، تتر و سایر ارزهای پایدار سعی دارند نوسانات قیمت را کاهش دهند و نظر کاربران بیشتری را به خود جلب کنند.
تتر برای اولین بار در سال 2014 به عنوان ارزهای دیجیتال بلاک چین-محور ابداع شد که هدف از طراحی آن، کنترل عدم پایداری قیمت در معاملات رمز ارزها، می باشد. به این ترتیب، ارز نامبرده، هم از امکانات ارزهای دیجیتال بهره مند است و هم مشابه ارزهای رایج فیزیکی، فاقد نوسانات قیمت رمز ارزها می‌باشد و قیمت نسبتاً ثابتی دارد. 
 تتر، در 8 ژانویه سال 2020 ، به عنوان چهارمین ارز رمزنگاری شده به ارزش 4.6 میلیارد دلار در بازار سرمایه شناخته شد.
 

نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.