صرافی چیست؟

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹

صرافی به انگلیسی بریتانیایی bureau de change و به انگلیسی آمریکایی currency exchange ) در لغت به معنای داد و ستد انواع پول است. پیدایش آن به عنوان یک حرفه را می‌توان ناشی از نیاز مردم به تعیین و صحت وزن و عیار مسکوکات گوناگونی دانست که در قرون پیشین رواج داشتند و نا آگاهی از وزن و عیار صحیح آن‌ها می‌توانست زیان بار باشد. صرافی ریشه بانکداری مدرن امروزی است. صرافی یک تجارت است که دارای حق قانونی برای تبادل یک ارز برای ارز دیگر به مشتریان است. مبادله ارز پول فیزیکی (سکه و قبوض کاغذ) معمولاً از طریق پیشخوان در ایستگاه گوینده انجام می شود.

مشاغل مبادله ارزی که چنین معاملاتی را انجام می دهند  در اشکال و مکانهای مختلف وجود دارند. ممکن است یک تجارت کوچک و مستقل باشد که خارج از یک دفتر واحد فعالیت می کند ، یا ممکن است یک زنجیره بزرگتر از غرفه های خدمات تبادل کوچک در فرودگاه ها باشد. همچنین ممکن است یک بانک بزرگ بین المللی باشد که در ایستگاه های مبلغ خود خدمات تبادل ارز را ارائه می دهد. در مقیاس بزرگتر ، مبادله ارزی به بازگشت ارز به کشور گفته می شود . خدمات تبادل ارز همچنین از طریق مشاغلی که این خدمات  بصورت آنلاین ارائه می دهند نیز یافت می شود. ممکن است به عنوان بخشی از خدمات ارائه شده توسط یک بانک ، کارگزار فارکس یا موسسه مالی دیگر ارائه شود . تجارت ارز مبادله ای از طریق تنظیم نرخ ارز یا هزینه های شارژ یا هر دو اانجام می گردد.


انواع صرافی در ایران

1- صرافی نوع اول صرافی‌هایی هستند که صرفًا به خرید و فروش نقدی ارز (غیرالکترونیک) و مسکوک طلا و نقره مبادرت می‌نمایند و پرداختن به سایر معاملات ارزی توسط این نوع صرافی‌ها ممنوع می‌باشد.
2- صرافی نوع دوم صرافی‌هایی هستند که علاوه بر خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک طلا و نقره به امر نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی می پردازند. این چارچوب مقررات شامل انجام عملیات مربوط به حواله‌های ارزی از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی و ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران مجاز خارج از کشور و از این می باشد.

نحوه کار در صرافی ها


مشاغل صرافی ، اعم از حضوری و آنلاین ، به شما امکان می دهند با انجام معاملات خرید و فروش ، ارز یک کشور را برای کشور دیگر مبادله کنید. به عنوان مثال ، اگر دلار آمریکا دارید و می خواهید آنها را با دلار استرالیا مبادله کنید ، دلار آمریکا (یا کارت بانکی) خود را به فروشگاه صرافی می آورید و دلارهای استرالیا را با آنها خریداری می کنید. مبلغ مورد نظر شما برای خرید می تواند به نرخ بین المللی  وابسته باشد ، که در واقع یک ارزش متغیر روزانه است که توسط شبکه ای از بانک ها تجارت می شود.
فروشگاه اینترنتی ارز برای اطمینان از سود حاصل از معاملات ، نرخ را با درصد مشخصی تغییر می دهد. برای مثال فرض کنید نرخ مبادله دلار آمریکا به دلار استرالیا 1.2500 برای روز ذکر شده است. این بدان معناست که به ازای هر دلار آمریکا، می توانید 1.25 دلار استرالیا را خریداری کنید. اما فروشگاه صرافی ممکن است این نرخ را به 1.20 تغییر دهد ، به این معنی که شما می توانید 1.20 دلار استرالیا را با قیمت 1 دلار آمریکا خریداری کنید. با این تغییر نرخ فرضی ، هزینه آنها به طور موثر 5 سنت روی دلار خواهد بود.


 

خرید و فروش ارز در هنگام سفر


فرودگاه ها مکانی مشترک برای مبادلات ارزی است که در آن مسافران، ارز مقصد سفر خود را خریداری می کنند و یا مبلغ اضافی را به ارز محلی خود مبادله می کنند. از آنجا که فرودگاه ها به عنوان آخرین بندر تماس دیده می شوند ، به طور کلی نرخ مبادلات در فرودگاه از قیمت های بانکی  گران تر خواهد بود. 

 برخی از بانک ها کارت هایی ارائه می دهند که می توانند چندین ارز را بر روی آنها بارگذاری کنند و هزینه کمی دارد. علاوه بر این ، دستگاههای خودپرداز خارج از کشور گزینه مناسبی برای آن دسته از بانکی ها با یک بانک جهانی است. به عنوان مثال ، دستگاههای خودپرداز HSBC در نیویورک ، لندن و بیشتر شهرهای بزرگ آسیا رواج دارند.

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.