حواله ارزی چیست و چه کاربردی هایی دارد؟

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹

حواله ارزی به پولهایی گفته می شود که به طرف حساب ارسال یا منتقل می شوند. این اصطلاح از کلمه   remit گرفته شده است ، که به معنی برگشت است. حواله ها را می توان از طریق سیستم پرداخت الکترونیکی ، پست الکترونیکی ، پیش نویس یا چک ارسال کرد. حواله را می توان برای هر نوع پرداخت از جمله فاکتورها یا تعهدات دیگر استفاده کرد. اما این اصطلاح معمولاً برای اشاره به پولهای ارسال شده به اعضای خانواده در کشور خود شخص به کار می رود. یک مطالعه سال 2019 که توسط بخش جمعیت وزارت اقتصاد و امور اجتماعی سازمان ملل انجام شد ، نشان داد که جمعیت جهانی مهاجران به 272 میلیون  رسیده است. همچنین پیش بینی می شود طی سالهای آینده رشد بیشتری پیدا کند. بدیهی است ، جهان در هر دقیقه کوچکتر می شود. این روزها افراد زیادی به دنبال حقوق بهتر ، بهبود سطح زندگی ، رشد شغلی یا دلایل شخصی دیگر به کشورهای دیگر می روند. افزایش مهاجرت همچنین منجر به افزایش انتقال پول بین کشورها می شود و این بیشتر بر عملکرد اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد.


  


حواله چگونه کار می کند؟


اکنون که می دانیم حواله به چه معنی است ، زمان آن رسیده است که نحوه عملکرد آن را بفهمیم. نقل و انتقالات، منبع اصلی ورود پول در هر کشور است. انتقال وجوه عمدتا به سود کشورهای در حال توسعه است. این روند ساده است ، در نتیجه مهاجران بخشی از حقوق خود را ذخیره می کنند و آن را برای خانواده هایشان که در کشور دیگر زندگی می کنند ارسال می کنند. نقل و انتقالات از طریق یک کانال قانونی اتفاق می افتد. نامه ، انتقال بانکی ، سفارش پول یا یک اپراتور انتقال پول مجاز . سرمایه گذار یا مهاجران وجوه را از کشور محل سکونت فعلی به خانواده خود در شهر یا کشور دیگر منتقل می کنند. وجوه به طور خودکار مطابق نرخ ارز غالب محاسبه و تبدیل می شوند و به حساب گیرنده به ارز کشورش واریز می گردند.
 

انواع حواله


حواله می تواند یکی از دو نوع زیر باشد:


1- حواله خارج از کشور
 

هنگامی که مهاجران پول به کشور خود می فرستند ، این فرایند به عنوان حواله خارجی گفته می شود.
 
2.    نقل و انتقال وجه داخلی 

 

به روند دریافت این پول توسط خانواده مهاجران ، حواله داخلی گفته می شود.


چگونه حواله به اقتصاد کمک می کند؟


حواله های داخلی بخش بزرگی از اقتصاد و تولید ناخالص داخلی یک کشور است. مسلما پول ارسال شده به کسانی از خانواده که در خارج از کشور هستند به بهبود استاندارد زندگی شان کمک خواهد کرد و قدرت خرید آنها را افزایش می دهد. به طور حتم وقتی مردم پول بیشتری داشته باشند، تقاضاهای آنها نیز به همین ترتیب افزایش می یابد. تقاضا باعث افزایش عرضه می شود که به نوبه خود بازار ، اقتصاد و در نهایت تولید ناخالص داخلی کشور را تحریک می کند.


مزایای حواله چیست؟

1- نقل و انتقالات بیشتر سبب افزایش قدرت خرید و مصرف یک خانواده می شود. این امر منجر به دسترسی به مواد غذایی بهتر ، آموزش ، مراقبت های بهداشتی ، مسکن و سبک زندگی و موارد دیگر می شود.
2-  حواله به طور مستقیم به نفع گیرندگان است. هیچ واسطه ای درگیر این روند نیست. در حقیقت ، دولت ها در سراسر جهان حساب های مختلف مالیاتی و مشوق های دیگری را برای تشویق حواله های خارجی از طریق مجاری قانونی معرفی کرده اند.
3- درآمد سرانه کشور و تولید ناخالص داخلی را بهبود می بخشد.
4- انتقال حواله به داخل در هنگام بروز بلایای طبیعی از جمله سیل ، زلزله ، سونامی و غیره کمک بزرگی را شامل می شود.


 


جمع بندی

حواله پول پولی است که به یک طرف دیگر ، معمولاً در یک کشور دیگر ارسال می شود. فرستنده به طور معمول یک مهاجر است. براساس اعلام بانک جهانی ، حواله ها در سال 2018 به رکورد بالایی رسیده اند. حواله ها یکی از بزرگترین منابع درآمدی افراد در کشورهای کم درآمد و در حال توسعه است که غالباً بیش از میزان سرمایه گذاری مستقیم و کمک های رسمی برای توسعه است.در بیشتر موارد می توان افزایش و کاهش نقل و انتقالات پول را به بحران اقتصادی کشور نسبت داد. یکی دیگر از عواملی که می توان به افزایش حواله پرداخت، داشتن آرامش در قوانین سختگیرانه مهاجرت است. امروزه مهاجرت افراد از بخشی از جهان به بخش دیگر آسانتر و مقرون به صرفه تر شده است. از طرف دیگر ، از حواله نیز برای کمک به کسانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند سبب می گردد که به پیشرفت اقتصادی کمک کند.

 

نویسنده: باقری
نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.