دلایل افزایش قیمت دلار در ایران چیست؟

جمعه ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

 

دلایل افزایش قیمت دلار در ایران چیست؟
دلار آمریکا در همه جا یافت می‌شود. در بسیاری از اقتصادهای قدرتمند جهان معتقدند، دلار آمریکا ارز جهانی است و همچنین دلار آمریکا قوی‌ترین ارز جهان است.
به همین خاطر در جهت یکپارچه سازی نرخ ارز ملت های مختلف با دلار، واژه‌ی "Dollarization" پدید آماده است.

در واقع این واژه توصیف کننده‌ی روشی است که به کمک آن دو ارز در هر کشور برای هر معامله، چه رسمی و چه غیررسمی نیز معتبر محسوب می‌شود؛ یکی، ارز رسمی آن کشور، دیگری ارز دلار آمریکا است.

فراوانی و ثبات نسبی نرخ دلار باعث شده است که سرمایه‌گذاران زیادی به این ارز اعتماد کرده و با آن سرمایه‌گذاری کنند.
اما با همه‌ی این تفاسیر باز هم قیمت دلار دستخوش تغییر می‌شود؛ علت اصلی نوسان قیمت دلار، عرضه و تفاضا می‌باشد.

حال بهتر است سوال خود را یکبار دیگر مطرح کنیم، دلایل افزایش قیمت دلار در ایران چیست؟

 

 

معرفی عرضه و تقاضا

 

معرفی عرضه و تقاضا
عرضه میزان دارایی یک کشور را نشان می‌دهد، حال این دارایی می‌تواند از جنس های مختلف باشد، می‌تواند کالا، خدمات و یا ارزی باشد. عرضه و تقاضا به طور ذاتی به یکدیگر مرتبط هستند به گونه‌ای که با افزایش یکی، دیگری ضعیف می‌شود و بلعکس.

به طور کلی یک اصل مهم را باید در نظر داشت: "هنگامی که عرضه فراتر از تقاضا باشد، قیمت کاهش می‌یابد." 
پس عکس این اصل برای دلار، جواب سوال ماست.

مطلب مرتبط : 10 روش دقیق پیش بینی قیمت دلار برای قبل و بعد تحریم های آمریکا + فرمول (شهریور 97)

 


«زمانی که عرضه‌ی دلار کمتر از تقاضا برای دلار باشد، قیمت دلار افزایش می‌یابد»

 


بیشتر اوقات این اصل فوق العاده ساده و واضح از یاد خیلی از اقتصاددان، فراموش و یا نادیده گرفته می‌شود تا به همین دلیل قیمت دلار افزایش یابد.
لازم به ذکر است که عامل اصلی نوسان قیمت دلار که عرضه و تقاضا مطرح شد، تنها یک نظریه بوده و در عمل، فاکتورها و عوامل دیگری هم در مقوله افزایش قیمت دلار دخیل می‌باشند.

حال بهتر است این عوامل که در بالا ذکر شد را عنوان کنیم، با این فاکتورها می توان دقیق ترین پیش بینی قیمت دلار در روزهای آینده را هم داشت. حال به عواملی که موثر بر افزایش قیمت دلار در ایران می‌باشند، می پردازیم که عبارت‌اند از:عواملی که موثر بر افزایش قیمت دلار در ایران می‌باشند

  1. تعداد زیادی ازصاحبان صرافی ها و فعالان بازار ارز، مدعی هستند که بانک مرکزی با عرضه کمتر دلار، چرخه‌ی عرضه و تقاضا را ناقص کرده و به همین دلیل، تقاضا برای دلار برطرف نگردیده که به سبب آن، ما شاهد افزایش قیمت دلار بوده‌ایم.
  2. ناآرامی‌های اخیر در شهرهای ایران بر افزایش قیمت دلار تاثیر داشته است. تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، سرمایه های خود را از بانک‌ها و موسسات مالی خارج کردند و سرمایه‌های تومانی خود را به سرمایه هایی از جنس دلار و یورو کردند تا بدین وسیله، ارزش دارایی خود را حفظ کنند.
  3. وضعیت قرمز تجارتِ خارجی ایران در ۹ ماه گذشته، نشانگر آن است که واردات ارز کمتر از خروج ارز از کشور بوده است، که خود یکی از دلایل افزایش قیمت دلار مطرح گردیده. 
  4. بی‌اعتمادی مردم به بانک‌ها و موسسات مالی باعث شد که سرمایه‌های خود را به بازار ارز منتقل کنند و این کار آن ها موجب افزایش قیمت دلار شد.
  5. با اجرای قانون مالیت بر ارزش افزوده از آغاز سال ۲۰۱۸ در دوبی، تامین ارز برای صرافی های ایران بسیار هزینه‌بر شده است.    
  6.  دولت برای افزایش قیمت ارز و تک نرخ کردن آن تلاش بسیاری کرد، رییس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، امیر خجسته، در این باره گفت: برنامه‌ی ما این است که دولت نرخ دلار را نهایتاً به ۵۰۰۰ تومان برساند که آن را تک نرخی کند، این در حالیست که با فاصله‌ی زیاد نرخ آزاد دلار با نرخ دولتی آن، این هدف دست نیافتنی از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد.

همه‌ی این عوامل و دلایل در چند ماه اخیر دست به دست هم داده‌اند تا قیمت دلار در ایران به صورت چشم گیری افزایش پیدا کند، همه‌ی این دلایل قابل کنترل و جلوگیری می‌باشند؛ تنها درصورتی که بانک مرکزی نرخ ارز دلار را علی رغم اینکه نرخ آزاد ارز از نرخ دولتی آن، خیلی فاصله گرفته است، بتواند یکسان کنند و وضعیت را حالت گذشته‌ی خود برگرداند. 

با توجه به اقدامات اخیر آمریکا که خروج از برجام می شود، غلی رغم اعمال تحریم های جدید آمریکا از روز 13 مرداد 97، می توان تا حدودی پیش بینی قیمت نرخ ارز دلار را حدس زد.

 

صرافی ارکان

نظرات کاربران

کاظم در سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
درود بر شما اقای محترم

شاهین در یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
مفید بود ممنونم
علت افزایش قیمت سکه هم بفرمایید ممنون میشم

سعید در سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
خیلی خوب بود

صرافی اَرکان در سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ :
این نظر لطف شماست
خیلی ممنونیم

مصطفی گل در دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ :   ارسال پاسخ
از دولت مردان متعهد خواهشمند هستم.چطور وقتی یک جنس تو بازار گران میشود از طریق بازرسین و تعزیرات با گران فروش یا کم فروش برخورد میکردند.عین همان روال با کسانی که ارزش یک کاغذ خارجی را این همه بالا بردن برخورد کنه.در اصل مشکل را خود دولت مردان بی تعهد درست کردن اگه قصد دارن ارزش پول ایران را حفظ کنن باید قیمت دلار را روز به روز کاهش دهند نه اینکه روز به روز افزایش دهند طوری که یک دلار برار یک هزار ریال ما باشد.و هرکس گران تر از یک هزار ریال خرید فروش کنه به صورت قانونی برخورد بشود.ودر این زمینه مثل زمان جنگ که قوانین خاص وضع میشدن برای یک مدت خاص وضع بشه تا وضعیت عادی برگردد.والا با این وضع تیشه به ریشه اقتصاد و وضع مملکت زده میشود.خواهشن یکم در مورد نظر بنده حقیر توجه فرمایید .بخدا سخت نیست با یکم تلاش و پشتکار عزیزان میتوان ارزش دلار و امثال ان را در این کشور بی ارزش کرد و قدرت پول ریال خودمان را بالا برد.ممنونم.برسد دست عزیزی که کاری از دستش برمیاید.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.